x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Stilul de viaţă nu are legătură cu criza

0
Autor: Oana Vasiloiu 25 Oct 2009 - 00:00
Stilul de viaţă nu are legătură cu criza /iStock

Citeam zilele trecute nişte rapoarte privind stilul de viaţă al ţărilor europene şi mă gândeam cât de mult poate afecta o criză financiară calitatea unei vieţi. Nu cantitatea, ci calitatea. Adică acel nivel stabilit de tine pentru plăcerile, tabieturile şi obiceiurile tale. Al lucrurilor mărunte care te fac fericit. Al respectului de sine. Adică, ce faci dacă ai bani mai puţini şi eşti obişnuit să trăieşti într-un anumit fel?



Dacă toată viaţa ai fost învăţat să-ţi citeşti ziarul şi să-ţi bei cafeaua într-o cafenea din Paris, apoi să pleci la birou şi să ieşi la prânz să-ţi mănânci salata de somon şi seara să-ţi scoţi familia în oraş şi să mănânci tradiţionalul biftec tartar acompaniat de un pahar de vin savuros de Bordeaux, cum e să nu mai faci toate astea? Sau să înlocuieşti somonul cu pui, sau tartarul cu paste cu şunca? Nu. Nu cred în asta.

Poţi doar să ieşi mai rar în oraş, dar când ieşi mănânci acelaşi lucru care îţi place. Poţi să-ţi cumperi haine mai rar. Dar când îţi cumperi, îţi cumperi tot brand-ul preferat. Poţi să-ţi schimbi maşina după un timp mai îndelungat, dar când ţi-o schimbi îţi iei marca preferată. Nu cred în renunţarea la lucrurile care te definesc şi la stilul care te reprezintă!

Nu cred în stilul de viaţă schimbat peste noapte. Cred doar în schimbările cantitative dar niciodată calitative. Şi într-o strategie deşteaptă de a te adapta unor vremuri economice şi sociale pe care nu le putem controla. Răsfoind paginile din raport, constatam că francezii (renumiţi pentru rigorile şi tabieturile lor rafinate) nu şi-au schimbat calitatea vieţii, ci dimpotrivă, se situează pe primul loc la acest capitol în comparaţie cu celelalte ţări mari europene.

În ciuda crizei economice şi a numărului şomerilor înregistraţi în ultimul an, francezii rămân cei mai stilaţi şi rafinaţi când vine vorba de calitatea vieţii şi de păstrarea standardelor. Cum? Ei ştiu cel mai bine.

FRANCEZII ŢIN LA SĂNĂTATE, ENGLEZII NU
Probabil că există renunţarea la anumite lucruri pentru că altfel nu ai cum să supravieţuieşti, dar niciodată la modalitatea în care îşi petrec zilele şi nopţile, la concepţia despre viaţă şi despre felul de a fi. În timp ce britanicii nu dau doi bani pe asta, aceştia se află în topul ţărilor cu cel mai scump nivel de trai. Mi s-a părut interesantă comparaţia. Francezii trăiesc cel mai bine în timp ce englezii trăiesc cel mai scump. Dar cu diferenţe majore la capitolul "calitatea vieţii".

Gândind la rece, uitându-mă peste statistici şi date şi clasificari (pe care n-are rost să le înşir aici), pot spune că, în anul crizei economice pe care o trăim cu toţii, francezii muncesc pentru menţinerea stilului vieţii, în timp ce britanicii muncesc pentru puterea de cumpărare.

Am comparat Franţa şi Marea Britanie pentru că aceste ţări se află în top, una pentru calitate şi cealaltă pentru costul vieţii. Tot în sondaj se arată că britanicii nu ţin la un anumit standard înalt al vieţii dar plătesc cel mai mult pentru un litru de benzină, mâncare, tutun şi alcool. La capitolul muncă, britanicii muncesc mult mai mult (cam cu 3 ani în plus) până la pensionare, dar se aşteaptă să şi moară mai repede (cu 2 ani mai devreme) decât francezii.

Deşi au cel mai mare venit pe cap de locuitor (35.730 lire/an, cam cu 11.000 euro peste media europeană) dar şi cele mai mari cheltuieli, britanicii nu cheltuiesc mult pentru sănătate sau imagine personală aşa cum fac francezii. Pentru francezi, perioada de pensionare reprezintă o etapă în care îşi îndreaptă toată atenţia şi veniturile pentru starea fizică, îngrijire personală, vacanţe, relaxare şi stare de bine şi de aceea speranţa de viaţă este mult mai mare decât a britanicilor şi a celorlalţi europeni. De aceea şi respectul de sine mult mai crescut şi încrederea în sine ( net superioare britanicilor.

Calitatea vieţii superioare se deosebeşte şi la capitolul "mâncare". În timp ce britanicii au peste 1.100 de restaurante Mc Donald's şi consumă aproape 100 litri de bere, 20 litri de vin şi aproape 55 kg de carne de porc pe cap de locuitor într-un an şi sunt fruntaşi la cantităţile de pizza, cartofi şi băuturi acidulate pline de aditivi alimentari, francezii duc o viaţă mult mai sănătoasă. Şi randamentul muncii este în consecinţă.




Aşadar britanicii se află la coada populaţiilor preocupate de sănătate şi educaţie (după nivelul cheltuielilor destinate acestor capitole) în timp ce francezii trăiesc mai mult şi îşi respectă calitatea stilului de viaţă constant (călătorii, vacanţe, terapii medicale, mâncare sănătoasă, relaxare) şi pun preţ pe aceste aspecte mai mult decât toate ţările economic dezvoltate europene. De vreme ce câştigă mai puţin decât britanicii, mai au şi un alt avantaj: plătesc şi unele dintre cele mai mici preţuri la mâncare, alcool, electricitate şi gaze.

"Noi câştigăm substanţial mai mult decât ţările vecine dar acest nivel al veniturilor este exact cât ne trebuie ca să plătim acoperişul de deasupra capului, mâncarea de pe masă şi încălzirea locuinţelor noastre" - se justifică, oarecum, directorul Oficiului pentru politica consumatorului din Marea Britanie. Adică nu mai au timp şi bani pentru mici plăceri sau standarde înalte de viaţă, de vreme ce au preţurile imense pe care le plătesc doar ca să trăiască decent. "Asta ne conferă un standard decent al traiului, dar nu ne ajută să obţinem o calitate a vieţii de care se bucură alte ţări".

ROMÂNIA, PE ULTIMUL LOC
În timp ce scriu articolul, îmi spune cineva că tocmai şi-a cumpărat ceva de mâncare de la o firmă românească (ar merita să-i dau numele pentru că ar merita defăimarea!), şi că a sfârşit prin a chema poliţia sanitară deoarece mâncarea era stricată. Sigur că România nu ar putea fi într-un raport despre calitatea bună a vieţii sau putere mare de cumpărare dar, principial vorbind, mă gândesc că nu am putea niciodată să ajungem măcar la respectul pe care îl pot avea oamenii pentru oameni, când noi ne batem joc de propria naţiune.

Adică, ai o firmă privată, un lanţ de câteva bucătării care pregătesc mâncare caldă, diverse sortimente de patiserie şi câteva sortimente de deserturi, teoretic proaspete, zilnic. Cum poţi să foloseşti ingrediente stricate, cu bună ştiinţă? Să îmbolnăveşti copii şi să continui să exişti pe piaţă? Probabil că sesizarea prietenului meu către poliţia sanitară nu a fost singura. Dar ce s-a întâmplat? Firma în cauză a primit o amendă, i s-a confiscat şi aruncat ingredientul degradat şi continuă să funcţioneze nestingherită. Probabil că, în Franţa sau orice altă ţară europeană civilizată, firma ar fi fost controlată în detaliu şi închisă pentru nereguli.

Am căutat un raport despre ţara noastră în care să apară nişte date statistice cât de cât comparabile cu Franţa sau Marea Britanie (pentru că acesta este subiectul articolului) dar din păcate m-am simţit încă o dată jenată de naţionalitatea mea. Nu numai că nu apărem la nici un aspect pozitiv important decât că ne situăm puţin peste Bulgaria şi Maroc (privind nivelul de trai), dar indici generali precum: "Consumul de mâncare sănătoasă", "Consumul de apă plată" sau "Nivelul de apreciere de sine", nici măcar nu apar. Sunt date doar nişte capitole generale, extrem de puţine, semn că nici măcar nu contăm în statisticile mondiale privind viaţa şi economia. La "Nivelul de fericire" al românilor avem un indice infim de 6%, faţă de 38% al britanicilor sau 23% al francezilor.
No (more) comment.
Citeşte mai multe despre:   jurnal de stil

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Chefi la cuțite, din nou lider de audiență pe toate segmentele de public. Emisiunea a înregistrat cele mai bune cifre din acest sezon

Chefi la cuțite, din nou lider de audiență pe toate segmentele de public. Emisiunea a înregistrat cele mai bune cifre din acest sezon
Galerie Foto Luni seara, Chefi la cuţite a câștigat lupta pe toate categoriile de public. Show-ul difuzat de Antena 1 s-a impus ca lider de audiență la nivelul tuturor segmentelor de public şi a înregistrat cele mai ...

Rezultatele de anul trecut vorbesc despre ceea ce s-ar putea face în continuare, după ce trec efectele pandemiei

Rezultatele de anul trecut vorbesc despre ceea ce s-ar putea face în continuare, după ce trec efectele pandemiei
Galerie Foto Capitala României devenise, la finalul anului trecut, destinația de city-break preferată de europeni. Promovarea evenimentelor și a turismului de business a fost un mare succes al Companiei Municipale Turistica...

Strategia pentru Capitală: promovarea misterelor și a legendelor ascunse 

Strategia pentru Capitală: promovarea misterelor și a legendelor ascunse 
Galerie Foto Până anul trecut, Capitala României nu a fost niciodată o reală destinație de „city-break”, în ciuda tuturor declarațiilor specialiștilor în turism care au încercat să o ridice la acest statut....

Andreea Ibacka şi Mihai Călin, cuplu în serialul Adela de la Antena 1

Andreea Ibacka şi Mihai Călin, cuplu în serialul Adela de la Antena 1
Andreea Ibacka şi Mihai Călin fac parte din distribuţia celui mai nou serial de ficţiune produs de Ruxandra Ion şi Dream Film Production, Adela. Cei doi sunt soţ şi soţie, însă au o căsnicie bazată mai...

Ștefan Bănică și fiul lui, Radu Ştefan, vin la Chefi la cuțite

Ștefan Bănică și fiul lui, Radu Ştefan, vin la Chefi la cuțite
Galerie Foto Seria surprizelor continuă luni seara, de la 20.30,  la Chefi la cuțite. La bancul de lucru își vor face apariția Ștefan Bănică și fiul lui, Radu Ștefan. Ștefănel chiar e pasionat de bucătărie și...

Biba Struja, al treilea finalist din sezonul 9 iUmor! Cea de-a treia ediție a fost lider de audiență

Biba Struja, al treilea finalist din sezonul 9 iUmor! Cea de-a treia ediție a fost lider de audiență
Galerie Foto Cea de-a treia ediţie a celui mai nou sezon “iUmor”, difuzată duminică seara, între orele 20.00 și 22.57, la Antena 1, a fost lider de audiență la nivelul publicului comercial din mediul urban. Astfel, la...

Joaquin Phoenix a devenit tată. Cum se numește copilul

Joaquin Phoenix a devenit tată. Cum se numește copilul
Starul american Joaquin Phoenix a devenit tatăl unui băiețel, pe nume River, în onoarea fratelui său mai mare, care a murit la 23 de ani. Mama copilului este actrița Rooney Mara, transmite EFE. După...

Cea de-a treia ediție iUmor, sezonul 9, a fost lider de audiență

Cea de-a treia ediție iUmor, sezonul 9, a fost lider de audiență
Galerie Foto Cea de-a treia ediţie a celui mai nou sezon “iUmor”, difuzată duminică seara, între orele 20.00 și 22.57, la Antena 1, a fost lider de audiență la nivelul publicului comercial din mediul urban. Astfel, la...

Cadouri romantice într-o cană de cafea? Le găsești pe site-ul care te îndeamnă să dăruiești cadouri-experiențe

Cadouri romantice într-o cană de cafea?  Le găsești pe site-ul care te îndeamnă să dăruiești cadouri-experiențe
Galerie Foto „Cadourile care nu se uită niciodată au emoție și trăiri”, ne spune Florin Genet, CEO experimenteaza.ro, un site special de cadouri-experiență. Florin a adunat aici peste 500 de experiențe diferite care...

Antena 3, lider de audiență în ziua votului

Antena 3, lider de audiență în ziua votului
Galerie Foto Antena 3 a fost lider absolut în momentul anunţării rezultatelor exit poll-ului pentru alegerile locale. Postul Antena 3 a dominat competiţia nu doar cu televiziunile de ştiri, ci a întrecut şi staţiile...

Rochii de mireasă pentru nunta în aer liber

Rochii de mireasă pentru nunta în aer liber
Vara este momentul pentru nunți incredibil de romantice și delicate în natură. Verdeața luxuriantă creează un cadru natural, în care poți țese deja tema dorită și abundența luminii - o dispoziție...

Emisiunea a fost urmărită de peste 1.6 milioane de telespectatori, Cea de-a treia gală Te cunosc de  undeva!, lider de audiență la oraşe şi în toată ţara

Emisiunea a fost urmărită de peste 1.6 milioane de telespectatori, Cea de-a treia gală Te cunosc de  undeva!, lider de audiență la oraşe şi în toată ţara
Galerie Foto Cea de-a treia gală a celui de-al 15-lea sezon al show-ului Te cunosc de undeva!, câștigată de AMI, cu o excelentă transformare în DUA LIPA, a fost aseară lider de audiență atât la nivel naţional, cât şi la...

X Factor, lider de audiență pe toate categoriile de public. Premieră în cadrul show-ului: Florin Ristei a acordat primul wild card

X Factor, lider de audiență pe toate categoriile de public. Premieră în cadrul show-ului: Florin Ristei a acordat primul wild card
Galerie Foto Cea de-a treia ediţie a celui mai nou sezon X Factor, difuzată vineri seara, între orele 20.29-23.04, la Antena 1, a fost lider de audiență pe toate categoriile de public. Astfel, la nivelul întregului public...

Hotspotcoffee.ro: cea mai bună cafea din România

Hotspotcoffee.ro: cea mai bună cafea din România
Te-ai gândit vreodată cum ar arăta diminețile tale fără cafea?  Pe lângă energia pe care o dă o ceașcă de cafea aromată, nimic nu se compară cu mirosul cafelei proaspăt prăjite. Echipa Hotspot...

Lucruri pe care trebuie să le știi înainte de schimbarea furnizorului de gaze

Lucruri pe care trebuie să le știi înainte de schimbarea furnizorului de gaze
Căldura casei tale trebuie simțită la propriu, dar mai ales la figurat. Tocmai pentru acest lucru, ai nevoie de oferte create în favoarea ta, de care să beneficiezi pe tot parcursul anului. Pentru a te asigura că...
Serviciul de email marketing furnizat de