x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Istoria liniei ferate Canara, înființată în timpul construcției portului Constanța

Istoria liniei ferate Canara, înființată în timpul construcției portului Constanța

de Redacția Jurnalul    |    06 Aug 2023   •   17:00
Istoria liniei ferate Canara, înființată în timpul construcției portului Constanța
Sursa foto: „Constanța Pitorească - cu împrejurimile ei. Călăuză descriptivă cu ilustrații”, de Ioan Adam

Linia ferată Canara - legătura între Portul Constanța și cariera de piatră de la Ovidiu

În timpul construirii Portului Constanța (1896-1909), a fost realizată și o linie ferată specială pentru aprovizionarea cu piatră. Este vorba de Linia Canara, care făcea legătura între Portul Constanța și cariera de piatră din localitatea Canara, vechea denumire a orașului Ovidiu.

Încă de la început, Linia Canara a fost construită cu statutul de „provizorie“.

„Din Halta Medeea se bifurca linia către Canara, care servește pentru transportul pietrei necesare portului. N-are nici un canton, iar lungimea ei este de 15 km. (...)

Linia accesului nou din Port pornește tot din Halta Medeea, merge paralel cu principala pe 2 km. distanţă, apoi taie șoseaua Constanţa-Mangalia, la Halta Viilor și coboră în Port.

Este provizorie, până la terminarea tunelului de acces pe linia portului.

Lungimea actuală acestei ramuri este de 6 km“ nota Cpt. M.D. Ionescu în cartea Dobrogia în pragul veacului al XX-lea.

Despre utilitatea acestei linii se pomenește și în volumul „1878-1928  Dobrogea - Cincizeci de ani de vieaţă românească“

„Înființată în timpul construcției portului, astăzi are o lungime totală de 21 km. A servit și serveşte pentru interesele portului. Plătindu-se unele taxe tarifare speciale, pot obține concesia și alte autorități, societățile și chiar particularii, de a circula cu trenuri pe această linie pentru transporturi de material pietros din cariera Canara“.

În urma industrializării și a dezvoltării Dobrogei, linia ferată Canara a fost, în mare parte, desființată. Pe locul carierei de piatră s-a construit o electrocentrală, iar traseul liniei a fost schimbat de la km 12+450, fiind redirecționat pe podul de peste Canalul Poarta Albă – Midia Năvodari. În prezent, linia 817 ajunge până la Cap Midia – Sitorman.   

 

×