Numită Mozaicul de la Megiddo, inscripția afirmă că „Isus este Dumnezeu.” Este considerată una dintre cele mai importante dovezi despre credința timpurie a creștinilor despre originile divine ale lui Isus, după Manuscrisele de la Marea Moartă
Mozaicul este expus la Muzeul Bibliei din Washington D.C., unde continuă să ofere noi perspective asupra istoriei creștinismului și relației timpurii a acestuia cu Imperiul Roman.
„Nu am mai avut o descoperire de această amploare de la Manuscrisele de la Marea Moartă”, a explicat Bobby Duke, directorul muzeului. „Cu adevărat, mozaicul aduce o mare cantitate de noi informații pentru istoricii bisericii.”
Artefactul biblic are o vechime de 1.800 de ani și i-a fascinat pe experți, fiind cea mai veche dovadă de până acum că primii creștini credeau că Isus Hristos este Dumnezeu.
Mozaicul de la Megiddo, ascuns sub podeaua unei închisori
Timp de două milenii, mozaicul de 54 de metri pătrați de la Megiddo a fost ascuns sub podeaua unei închisori. În 2005, arheologii au început să facă săpături în apropiere, din cauza planurilor de extindere și relocare ale închisorii, în Valea Izreel, o locație mitică unde se spune că va avea loc Armagedonul.
Un deținut a făcut o „descoperire extrem de dramatică” într-o clădire care s-a dovedit a fi prima sală de rugăciune din lume, a relatat Jewish News Syndicate.
Construită în anul 230 d.Hr., vechimea imensă a sălii, împreună cu numele Gaianus, sugerează că relația dintre Biserica creștină timpurie și romanii păgâni, întrucât mozaicul arată o schimbare monoteistă înainte de acea perioadă, era mai puțin controversată decât au crezut istoricii. Un ofițer roman a comandat acest uimitor mozaic și prima casă de rugăciune din lume, în perioada ocupației romane a Iudeii, conform The NY Post.
Gaianus, un ofițer roman, a comandat mozaicul
All Israel News raportează că o tabără romană se afla lângă sala de rugăciune situată într-un vechi sat evreiesc. Astfel, structura continuă să se deschidă ca o poveste despre creștinismul dinainte de a deveni oficial.
Prezența a patru nume misterioase de femei este un lucru deosebt. Numele Akeptous este inscripționat în descriere, cel mai probabil pentru a onora o masă euharistică. Includerea numelui artistului „Brutius” este un alt detaliu neobișnuit, alături de primele reprezentări ale peștilor, care îl simbolizează pe Isus.
„Este singurul exemplu în Israel,” a declarat Alegre Savariego, curator al Colecției Rockefeller și al mozaicurilor la Autoritatea Antichităților din Israel, pentru JNS. „Am găsit numele lui Isus înainte ca creștinismul să devină parte a Imperiului Roman,” a spus aceasta.
Carlos Campo, CEO-ul Muzeului Bibliei, a concluzionat pentru JNS că învață mai multe despre „puterea obiectului și despre ceea ce încearcă să ne spună despre istoria antică, despre istoria creștinismului, despre locul din Israel și multe altele.”
„Acest obiect este într-adevăr o modalitate de a ne uni—un mod de a vedea că aceste mici bucăți, aceste piese minunate, atunci când sunt puse împreună, spun o poveste remarcabilă despre unitate”, notează Antena3 CNN.