La ora la care scriem aceste rânduri, Vlad Miriţă şi Nico se
află la Atena, pentru a-şi promova piesa. În lipsa lor, evenimentele se
precipită. Petiţia contestatarilor piesei “Pe o margine de lume” pe motiv de
plagiat a depăşit 6.000 de semnături.
SOLIDARITATE - Petiţia pentru European Broadcasting Union, la un pas de destinaţie
La ora la care scriem aceste rânduri, Vlad Miriţă şi Nico se
află la Atena, pentru a-şi promova piesa. În lipsa lor, evenimentele se
precipită. Petiţia contestatarilor piesei “Pe o margine de lume” pe motiv de
plagiat a depăşit 6.000 de semnături.
Între timp, suspiciunea de plagiat a ajuns şi în Spania. O româncă de acolo ne-a anunţat, pe forum, că spaniolii, colegii ei, o iau peste picior: “Ha-ha-ha! Bustamante în româneşte?”. Dar când doi se ceartă, al treilea câştigă. Radu Fornea i-a preluat instantaneu pe cei de la Biondo, cu care a semnat deja contractul de manageriat. Suedezii sunt atât de buni, încât ar putea cânta în orice condiţii, chiar şi sub apă. Având în vedere posibilitatea ca European Broadcasting Union (EBU) să respingă piesa lui Andrei Tudor, automat, piesa care va reprezenta România va fi “Shine”. Ei bine, Radu Fornea i-a făcut, prin noi, lui Vlad Miriţă propunerea de a cânta cu Biondo la Belgrad, dacă, Doamne fereşte...
ETICĂ. L-am contactat imediat pe Vlad Miriţă la Atena, pentru a-i aduce la cunoştinţă oferta celor de la Biondo pentru situaţia ipotetică de care am amintit. Iniţial a spus “da”, cunoscându-i foarte bine pe suedezi şi ştiindu-le valoarea profesională. Apoi ne-a sunat şi ne-a dat următoarea declaraţie oficială: “Piesa nu este plagiat, deci nu poate fi descalificată pe acest criteriu. Îi cunosc pe cei de la Biondo şi îi preţuiesc, aşa cum şi ei mă preţuiesc pe mine. Vorbim aceeaşi limbă, ca să spun aşa... Aş participa bucuros cu ei la orice proiect, dar nu la acesta. Dacă, prin absurd, piesa ar fi descalificată la presiunea publicului, din solidaritate cu echipa cu care am pornit, nu aş accepta să cânt la Belgrad cu cei de la Biondo. Aşa mi se pare corect şi moral. Dar, încă o dată, nu va fi cazul, pentru că piesa nu este un plagiat”. Îl înţelegem foarte bine pe Vlad Miriţă. Luat pe nepregătite, a avut reacţia profesionistului deschis la orice provocare. Dar, aflat între ciocan şi nicovală (profesia şi etica), a luat decizia care i s-a părut cea mai morală. “Suntem oameni, a adăugat el. Nu putem sacrifica totul de dragul succesului cu orice preţ. Loialitatea durează mai mult decât aplauzele.”
Hai să ne mai certăm niţel...
După jurizarea din finala naţională Eurovision, Marius Moga l-a întrebat pe compozitorul Cristian Faur ce notă i-a acordat. Ei bine, nota 3, pe care acesta a crezut de cuviinţă că o merită piesa “Come this way”, l-a determinat pe Moga să-i spună că este frustrat şi invidios. În schimb, Faur i-a dat următoarea replică: “Culmea!, eu frustrat, eu invidios?! Eu, care la acest concurs, unde el se chinuieşte din toate răsputerile să ajungă, deţin tocmai cel mai mare record obţinut vreodată de România cu piesa «Let me try». Eşti disperat rău! La TVR nu se trag sforile ca pe la radiourile unde eşti tu difuzat!”. Comisia Profesională a UCMR-ADA, întrunită ieri în urma contestaţiilor publice împotriva piesei “Pe o margine de lume”, a analizat sesizarea de plagiat şi a stabilit că, în cazul acesta, nu este vorba despre plagiat.