Scrie versurile trupei Therion. Canta in Shadowseeds. A fondat ordinul Dragon Rouge. A studiat istoria religiilor si a ideilor, runologie si filosofie. Este cercetator si scriitor suedez. Thomas Karlsson ne-a acordat, la Stockholm, un interviu in exclusivitate.
Sunteti principalul autor al versurilor Therion. Cum a inceput colaborarea cu trupa?
Eu si Christofer Johnsson (liderul Therion) ne cunoastem de cand aveam 18 ani. Aveam interese comune si asta ne-a apropiat: mitologia, religia, magia, filosofia. La primele doua albume Therion, Christofer a scris el insusi versurile. Dar si-a dat seama ca, dat fiind subiectul pe care il aborda, si anume mitologia, eu eram persoana cea mai indicata pentru a compune textele. Asa se face ca am colaborat la "Vovin", iar de la "Theli" incolo am fost singurul autor al versurilor Therion.
Potrivit lui Christofer, muzica e compusa intotdeauna inaintea textului. Va cere o tema anume sau alegerea va apartine?
Deseori in discutiile noastre subiectele vin oarecum de la sine, fiindca avem aceleasi subiecte de interes. Astfel, o tema care ne preocupa pe amandoi poate deveni sursa de inspiratie pentru o piesa sau chiar pentru un disc intreg. De exemplu, ultimul album, "Gothic Kaballah", s-a nascut din studiul nostru aprofundat al teoriilor lui Johannes Bureus, un ocultist suedez din secolul 17. Christofer a devenit si el interesat de operele acestuia si ne-am gandit ca asta ar fi o tema interesanta pentru urmatoarea productie Therion. Deseori se intampla astfel: eu vin cu o idee, sau Christofer vine cu o idee, pe care le discutam impreuna.
Ati scris patru carti: "Uthark - Nightside of the Runes", "Astrala resor ut ur kroppen", "Kabbala, Kliffot och den Goetiska Magin" si "Adulrunan och den Götiska Kabbalan". Volumele si albumele aparute in acelasi timp trateaza teme similare. Se poate spune ca albumele sunt o extensie a cartilor?
As spune ca atat albumele cat si cartile sunt la randul lor extensii ale temelor si preocuparilor noastre din cadrul Dragon Rouge. De exemplu, "Secret of the Runes" si, implicit, "Uthark - Nightside of the Runes" sunt rezultatul unui studiu intens de circa doi ani asupra runelor si mitologiei scandinave.
Cartile dvs. se adreseaza incepatorilor sau avansatilor?
Pot fi abordate si de incepatori, dar nu sunt pentru omul de pe strada. Trebuie ca cititorul sa fie intr-adevar interesat de subiect. Totusi, ultima aparitie, "Adulrunan...", se adreseaza deja celor avansati.
"Uthark" a fost tradusa in engleza, si exista cateva traduceri in germana. Vom avea sansa sa va citim si in romana?
Sper ca in viitor acest lucru va fi posibil. Insa este nevoie sa gasesc un traducator pe masura. M-ar bucura extrem de mult sa fiu tradus si in romana. De asemenea, sunt in tratative avansate pentru a-mi aparea unul sau doua volume in spaniola si poloneza. Dar asta se va intampla probabil anul viitor.
Silviu Prigoană a fost înmormântat azi. Mesajul transmis de familia acestuia
Citește pe Antena3.ro
Pe langa colaborarea cu Therion aveti propria trupa. Shadowseeds a scos un album, dupa ceva vreme a realizat un concert tematic, apoi proiectul a "inghetat". Il veti relua?
Da, este foarte probabil. Mai ales ca, cei mai buni prieteni ai mei sunt Christofer si Tommie Eriksson, amandoi fiind si frati in Dragon Rouge. Shadowseeds va scoate un album care va contine probabil si mai multe elemente oculte, va fi si mai esoteric decat primul. Va fi ceva dark ambiental sau industrial. Daca Therion se adreseaza unui public larg, trupa mea vizeaza o audienta restransa.
Ati fost la Bucuresti alaturi de Therion toamna trecuta, cand trupa a sustinut un concert caritabil. Ce impresie v-ati facut despre Romania?
Am stat doar doua zile si n-am reusit sa vad prea multe. N-am putut insa rata Casa Poporului, ridicata in timpul lui Ceausescu si am vizitat cateva biserici. As vrea sa revin in Romania. Ca romantic, evident ca Transilvania va fi unul dintre obiective.
Ati studiat istoria religiilor. Unde ati plasa opera lui Eliade si a discipolului sau, Culianu?
Academicianul roman Eliade este una dintre cele mai importante surse de inspiratie pentru mine. In ceea ce-l priveste pe Culianu am citit excelenta sa carte "Eros si magie in Renastere.1484" si mi se pare de asemenea un autor foarte bun.
Ce alti scriitori, ocultisti, filosofi etc. v-au inspirat?
Ar fi o lista foarte lunga. Din perioada moderna nu-l pot omite pe Kenneth Grant, iar dintre cei din vechime i-as aminti pe Agrippa, John Dee, filosofii din perioada romantica. De asemenea Novalis, care era numit un idealist al magiei si care combina filosofia platoniciana cu magia.
Intr-o lume plina de materialism si dominata de masini, mai este loc pentru G.O.T.A.?
As spune ca acum, mai mult ca oricand e si loc si nevoie. Din secolul 17 incoace omul a devenit din ce in ce mai dependent de masini si de curand si de computere. Omul a pierdut legatura cu acele forte care-l fac sa fie spiritual si impredictibil asa cum masina nu va fi niciodata. GOTA e o cale de intoarcere la aparitia acelui haos care l-a facut pe om mai viu si mai puternic, mai capabil sa-si controleze propria viata.
Christofer afirma ca Aleister Crowley a revolutionat ocultismul la inceputul secolului 20, dar influenta sa a scazut considerabil. Impartasiti aceasta opinie?
Da, Crowley a facut intr-adevar o astfel de revolutie si continua sa fie o sursa de inspiratie pentru mine si pentru Dragon Rouge. Totusi, este doar una dintre aceste surse si nu cea mai importanta. Mai mult, a facut si multe lucruri numai pentru a iesi in evidenta. La fel ca si LaVey, dar intr-un mod mult mai intelectual decat acesta.
Bureus - profesor si consilier al regelui Gustav II Adolf - se considera un urmas al filosofilor din vechime: Hermes Trismegistos, Orfeu, Pitagora sau Platon. Mai are influenta astazi? Exista un continuator al sau?
Bureus a fost pe nedrept uitat vreme de 400 de ani. E vremea ca azi sa-l redescoperim. Cartea mea, "Adulrunan", ca si ultimul album Therion au ca sursa teoriile sale. El a fost un om nascut intr-o epoca nepotrivita. Nu atat sistemul pe care l-a creat, cat atitudinea lui s-ar potrivi mai bine vremurilor de astazi. El a combinat diverse traditii: cabala, magia renasterii, ermetismul, traditia runelor, mitologia nordica. Astazi avem posibilitatea de a compara traditii separate de distante mari in timp si spatiu (yoga tantrica, filosofia greaca, esoterica, ideea de "Chi" a chinezilor) si putem intelege ca sursa traditiei mistice a ramas aceeasi.
Conform profetiei lui Paracelsus un leu din nord se va ridica, iar Bureus se considera intruchiparea acestuia. Va fi leul nordului un profet in mijlocul lumii oarbe?
Se poate spune ca da, insa leul nordului este doar un simbol, un instrument de lucru, nu o persoana in sine. E drept, insa, ca au fost si persoane care s-au considerat intruparea unor simboluri.
Ati pus bazele Dragon Rouge. De ce acest ordin si ce aduce el nou fata de altele?
Nu ne pretindem singura cale. Suntem mai degraba aidoma scolilor de arte martiale din orient, in sensul ca incercam sa fim cei mai buni, cea mai buna cale pentru un adept pentru a se dezvolta spiritual. Ne concentram atentia pe indelung uitata traditie nocturna. In ultimele doua milenii ideologiile s-au focalizat pe "zona luminii", sub influenta simbolismului platonician dar si sub cea a iudeo-crestinismului. Insa in traditiile samanice, dimpotriva, zona intunecata era cea mai importanta parte a universului care trebuia explorat, iar initierile insele aveau loc in intuneric. Dragon Rouge incearca sa invie atitudinea vechilor samani si s-o adapteze traditiei esoterice occidentale, explorand zone ca lumile demonice din cabala, simbolismul infernului s.a. Suntem interesati in mare parte de zona nocturna in scopul initierii.
Exista conditii pentru ca cineva sa fie initiat?
Depinde de la caz la caz. Trebuie ca persoana sa ne contacteze si sa ne ofere date despre ea. Dat fiind obiectul activitatii noastre evitam sa-i acceptam ca membri pe cei care nu pot colabora cu ceilalti membri si evident pe cei cu probleme psihologice.
Si cei mai buni fac greseli. Vi s-a intamplat vreodata?
Greselile sunt inevitabile. Le facem tot timpul. Eu insumi am facut o gramada. De exemplu cand lucram cu forte precum Kundalini poate fi extrem de periculos. Daca nu canalizezi forta spre un scop potrivit, in loc sa te ridice, te arunca la pamant. Dar, folosite corect, aceste explozii de energie te pot ajuta sa le controlezi.
In mitologii departate in timp si spatiu gasim elemente similare, precum Ymer la nordici si omologul sau babilonian Kingu. Cum se explica?
In opera sa, Eliade a insistat asupra acestui subiect. Cred ca explicatia are de-a face cu ideea de-a fi uman, de-a trai pe aceasta planeta. Experientele celor care au consemnat aceste mituri au fost ele insele similare. In Dragon Rouge consideram asta un limbaj universal care nu este legat de un loc sau de un timp anume, ci de specia umana ca atare. Insusi numele ordinului nostru este cel al unui simbol, recurent si universal. Etimologic, cuvintele desemnand "a colora in rosu" si "putere" au o radacina comuna. E o parte a traditiei indo-europene.
Numarul 11 are valoare simbolica atat la Crowley, cat si pentru Therion. Pentru primul, 11 este echivalent, simbolic, cu litera "k", in timp ce Therion foloseste steaua cu 11 colturi. Exista similitudini din acest punct de vedere?
E greu de spus daca e doar o coincidenta sau exista o legatura. Unele sensuri sunt create de mintea umana, altele sunt preexistente. E interesanta aceasta similitudine, indiferent daca ea vine din interiorul sau din exteriorul nostru. Am ales sa nu folosim termenul "magick", desi litera "k" ar fi avut o justificare, pentru ca noi folosim atat numarul 11, cat si notiunea de Kliffot. Daca am fi imprumutat termenul englezesc, am fi fost asociati cu Thelema, or, nu este asa. Asa ca am optat pentru grafia traditionala suedeza, "magie".
Ca si Carlos Castaneda, folositi termenul "aliat".
Da, am luat cuvantul de la Castaneda, dar ideea de aliat apare in lumea magiei in numeroase culturi. Asa ca a fost normal sa-l folosesc si eu.
Atat in initierea prin care a trecut Castaneda, cat si in samanism, substantele psihotrope erau prezente. Pot fi aceste substante un aliat?
In sens cultural, exista un suport al traditiei pentru folosirea lor, iar sub o supraveghere stricta pot fi obtinute rezultate notabile cu ajutorul lor. In Europa nu putem insa vorbi de o asemenea traditie: nu sunt folosite in initiere, mai ales ca e o linie subtire intre folosirea lor in scop initiatic si utilizarea lor pur si simplu. Am intalnit persoane care foloseau religia drept pretext pentru a le folosi. In India si America de Sud, pot ajuta la obtinerea unor rezultate importante.
In lumea crestina, moartea e vazuta ca un sfarsit inevitabil. Cata vreme traditia nordica nu vede timpul in mod linear, poate fi moartea doar un inceput?
In Dragon Rouge, da. Eu personal sunt de parere ca e nu e vorba de cicluri in sens de cerc, ci mai degraba in sens de spirala. Totusi, omul ar trebui sa traiasca din plin, ca si cum moartea ar veni sa puna punct vietii. Oamenii ar trebui sa valorifice cat pot de mult fiecare moment al vietii lor. Viata trebuie traita gandindu-te ca ai putea muri in momentul urmator, dar vazuta si in contextul larg al filosofiei. Acum si aici nu sunt singurul timp si singurul loc care exista.
Termenul "intuneric" pe care il folositi poate avea conotatii negative pentru cititorul neavizat...
In Dragon Rouge, intunericul nu este vazut in sensul de "malefic", "demonic". "Intuneric", pentru noi, are sensul de "haos", similar celui dat de Eliade "zonei de dincolo de granita", ca opus notiunii de "centru". Haosul e plin de potential comparativ cu viata pe care noi o cunoastem. Haosul si intunericul sunt forte ale distrugerii, dar poarta in ele si germenii creatiei, pe cei ai eliberarii. In urma initierii, cineva poate invata sa foloseasca aceste forte pentru a se elibera, poate deveni asemenea zeilor.