x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site diverse Campion la Monte Carlo

Campion la Monte Carlo

10 Apr 2005   •   00:00

PILOTI DE AUR
Petre Cristea si-a pus la picioare intreaga lume a motorsportului in 1936, cand s-a impus in celebra cursa de la Monte Carlo

  • de CATALIN FAINISI

  • TRIUMF. Pilotand celebrul Ford V8, Cristea a ridicat trofeul la Monte Carlo in 1936
    MANDRIE. BMW 328, una dintre masinile preferate ale lui Cristea (foto stanga, cu mana pe masina)
    Romania a dat oameni de legenda in aproape orice domeniu de activitate pe mapamond. Sporturile nu au facut nota discordanta si au lansat pe orbita maririi mondiale staruri precum Gheorghe Hagi sau Nadia Comaneci. La raliuri, Petre Cristea a dovedit ca este cel mai bun din toate timpurile.

    PRINCIPAT. Aventura sa cu motorsportul a inceput in 1930, cand a descoperit regulamentul Raliului de la Monte Carlo. A inceput sa concureze in celebra competitie, pe care a si castigat-o, sase ani mai tarziu, la bordul unui Ford. Aceea a fost si prima victorie din istoria renumitului constructor american in aceasta competitie. Un an mai tarziu, Cristea avea sa recidiveze, insa a fost penalizat pentru faptul ca dimensiunile aripilor masinii Ford V8 erau mai mari decat era prevazut in regulament.

    Povestea sa a continuat un an mai tarziu, la bordul unui BMW 328, cu care a participat la Marile Premii ale Portugaliei si Austriei, castigand la categoria "Sport", primul, respectiv al doilea loc. In 1939, la Nurburgring, a castigat primul loc cu un BMW de 2.000 de centimetri cubi, chiar sub ochii inmarmuriti ai lui Adolf Hitler. Acolo a stabilit un record de viteza de 115 km/h, care a fost doborat abia in 1953, de celebrul campion de Formula 1 Stirling Moss.

    PASIUNE. Alte rezultate ale marelui pilot roman au fost consemnate, tot in 1939, in Franta, unde a castigat Marele Premiu de la La Turbie, si in Finlanda, unde a obtinut locul secund. La Grand Prix-ul de la Bucuresti nu a triumfat insa, fiind intrecut de Hans Stuck, la bordul unui Auto Union de 600 de cai-putere.

    O data ce si-a incheiat cariera, Cristea s-a dedicat promovarii automobilismului in tara noastra, devenind jurnalist de specialitate. De asemenea, el a scris numeroase carti tehnice, dintre care s-au evidentiat volumele "Practica automobilului", "Cum sa devii campion" si "Arta de a conduce automobilul".

    Povestea lui Cristea s-a incheiat la 6 iunie 1995, cand a parasit lumea, lasand in urma un palmares international inegalabil.

    LEGENDARUL JEAN CALCIANU

    Un alt pilot celebru al romanilor a fost Jean Calcianu, dobrogeanul care s-a dedicat dezvoltarii tehnologice a masinilor de curse. Nascut in 1893, acesta a devenit celebru dupa ce a fost tehnician pentru Bugatti, companie care l-a lansat in lumea mare a raliurilor. Relatia sa cu renumitele curse a inceput in 1914, cand s-a angajat la Renault. In Franta a pus ochii pe masinile Bugatti, ocupandu-se de doua dintre acestea, care erau detinute de fiul celebrului Dubonnet.

    RECORD DE VITEZA

    Francezul i-a daruit una dintre acestea, modelul 37, care era echipat cu un motor de 1,5 litri, pe care l-a pilotat pe autodromul Miramas. Reusind sa imbunatateasca performantele masinii, Calcianu a realizat un record de viteza de 173,6 km/h, ceea ce i-a atras atentia lui Ettore Bugatti. Acesta l-a angajat rapid ca preparator, insa romanul nu a avut niciodata dreptul sa participe la curse oficiale.

    VICTORIE INAINTE DE RAZBOI

    Dupa sase ani de la inceperea colaborarii cu celebra firma, Calcianu a devenit absolventul Scolii Superioare Tehnice din Franta, prilej cu care s-a intors in Romania. Nu a facut-o cu mana goala insa, aducand cu el trei bolizi Bugatti, castigand cu unul dintre acestea Marele Premiu al Poloniei, de la Lvov. De asemenea, in 1934, a organizat "GP-ul Brasovului", prima competitie de acest gen din Romania, iar in 1939 a castigat la Belgrad cursa desfasurata in incheierea ultimului GP desfasurat inainte de cel de-al doilea razboi mondial.
    ×
    Subiecte în articol: diverse