Derivat din Fiat 500, modelul a primit un motor de 1.4 litri, care dezvoltă 135 CP, şi un cuplu de 206 Nm, în modul Sport de exploatare. Adăugaţi acestor valori o masă de numai 930 de kilograme şi veţi avea mai bine reprezentarea unei explozii mici, dar devastatoare. Cam aşa se prezintă Abarth 500, cu o intensitate maximă ce se traduce prin cele 7,9 secunde până la atingerea a 100 km/h. Nu e o valoare ieşită din comun pentru o maşină, dar pentru un kart cu acoperiş, da!
În plină globalizare a pieţei auto, încercările de păstrare a identităţii mărcilor sunt tot mai rare. Dincolo de logo-urile firmelor, cam toate maşinile au ajuns să ofere aceleaşi lucruri pe segmentele unde se bat cu concurenţa. Pe un asemenea fond, un test cu Abarth 500 este ca o gură de apă într-o oază din deşert. Iar asta pentru că modelul plecat din noul Cinquecento are exact lucrul care tinde să dispară: personalitate.
Nu este nici un secret că Fiat 500 este o maşină cu lipici. Abarth 500 a preluat această calitate a modelului original şi a amplificat-o prin partea frontală mărită, spoilerele modificate, stickerele de pe caroserie şi evacuarea cu două ţevi din spate. Toate acestea atrag imediat privirile automobiliştilor de sex masculin, spre deosebire de suspinele iscate de Fiat 500 cu precădere în rândul sexului frumos. Faţă de Fiat 500, a cărui cea mai puternică motorizare este de 100 CP, Abarth are sub capotă un motor de 1.4 Turbo, care scoate 135 CP, lucrând împreună cu o transmisie manuală în cinci trepte. În regim normal, cuplul este de 180 Nm, dar, odată activat butonul Sport, acesta sare la 206 Nm, în timp ce turbina începe să şuiere de la 3.000 rpm. Ca idee, există şi o variantă de 160 CP!
Cum se traduc aceste cifre în comportamentul lui Abarth 500Ă Maşina este cu adevărat sportivă, de nebănuit dacă te gândeşti la ascendenţa în Fiat 500. Mic şi nervos, Abarth 500 dă mereu senzaţia că vrea să-i fie călcată acceleraţia, iar atunci când o faci, răspunsul este pe măsură. În oraş stă în faţa oricărei mărci, chiar şi a celor cu „herghelii" mai numeroase. Demarajul este instantaneu, viteza a doua urcă frumos, iar treptele a treia şi a patra mustesc de adrenalină. Ultima treaptă, cea de-a cincea, poate fi folosită atât pentru ajustarea consumului în mediu urban (dacă traficul o permite, desigur), pentru ca în cazul rulării pe autostradă să-şi facă excelent treaba. La o viteză constantă de 140 km/h, acul turometrului n-a sărit de 3.500 rpm, singurul inconvenient fiind zgomotul destul de tare provenit de la rulaj.
Ţinuta de drum impresionează prin precizie. Stabilitatea este un atu incontestabil, şi maşina stă realmente excelent pe viraje, fără pic de ruliu. Poţi crede că eşti practic lipit de şosea, ceea ce dă senzaţia de kart de care vorbeam mai sus. Din cauza suspensiilor sportive, Abarth 500 poate părea puţin cam rigid în oraş, unde, vrând-nevrând, eşti mai mereu obligat să încaleci nişte şine de tramvai ori să sari nişte capace de canal. La nivelul consumului, Abarth 500 a înregistrat 9 l/100 km în regim urban, în timp ce extra a scăzut la 7 l/100 km. Interiorul este cel de la Fiat 500, doar că acum a primit ceva piele şi inserţii de aluminiu la nivelul pedalierului, pentru accentuarea caracterului sportiv. Scaunele sunt în aceeaşi tendinţă, dar puteau fi puţin mai bine desenate, mai ales pe zonele laterale, deoarece o persoană mai masivă va resimţi un disconfort la un moment dat. Ca de obicei în această clasă, cele două locuri din spate par să li se adreseze cu precădere copiilor.
Tehnologic, Abarth 500 beneficiază de excelentul sistem „Blue&Me", care îţi înlocuieşte mâinile, pentru funcţii precum telefon, USB, CD etc. putându-se folosi doar comanda vocală. La nivelul siguranţei, maşina vine în standard cu şapte airbaguri, ESP, ASR, asistenţă în pantă şi TTC (sistem de transfer al cuplului către roţi pentru evitarea derapajelor necontrolate). Preţul lui Abarth 500 1.4 16v Turbo T-Jet 135 CP este de 16.300 de euro (fără taxe incluse).
Date tehnice
Abarth 500 1.4 16v Turbo T-Jet 135 CP
Cilindree: 1.368 cmc
Putere: 135 CP/5.500 rpm
Cuplu maxim: 206 Nm/3.000 rpm (în mod Sport)
Transmisie: manuală, în cinci trepte
Viteză maximă: 205 km/h
Acceleraţie 0-100 km: 7,9 s
Consum mixt: 8 l/100 km