x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Casa Monteoru

0
29 Mar 2007 - 00:00

CLADIRI DE PATRIMONIU
In asteptarea fondurilor de consolidare, conservare restaurare lucrarile au fost amanate pe o perioada de timp nedefinita

CLADIRI DE PATRIMONIU
In asteptarea fondurilor de consolidare, conservare restaurare lucrarile au fost amanate pe o perioada de timp nedefinita

Farmecul si trecutul incarcat al casei Monteoru, cladire reprezentativa pentru Bucuresti, ne permit elaborarea acestui subiect. Daca in articolul de saptamana trecuta vorbeam despre istoria impunatoarei cladiri, acum vom prezenta situatia actuala a imobilului.

Uniunea Scriitorilor din Romania isi are sediul in casa Monteoru inca de la sfarsitul anilor 1950 si are meritul de a fi pastrat cladirea asa cum a primit-o, cu mobilierul saloanelor, al bibliotecii, pianul, piesele de arta orientala din salonul japonez, lustrele, impunatoarele oglinzi, sobele Meissen din portelan si picturile, caracteristice celui de-al doilea imperiu. Functiunea imobilului a fost pastrata si dupa 1990, cand Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB) a acordat un titlu de folosinta care prevede o exonerare de la plata chiriei pe o perioada de 50 de ani.

CALEA VICTORIEI 115

La o privire aruncata in fuga de pe Calea Victoriei, imobilul de la numarul 115 pare putin ponosit, dar intr-o stare buna. Insa daca cercetezi mai atent observi peretii decojiti, cu tencuiala cazuta, acoperisul carpit, treptele ciobite si teava de gaz chiar in dreapta intrarii principale.

Curtea si gradina dinspre Calea Victoriei sunt strajuite de porti monumentale acum ruginite si statui neoclasice acoperite de crusta neagra, cauzata de poluare. In aprilie 2004, in urma unui accident una dintre porti si gardul initial au fost distruse. Refacerea lor din pacate nu inseamna si reamenajarea curtilor si gradinilor cladirii sau interzicerea parcarii masinilor in curte, intrucat in imediata apropriere a imobilului este o parcare. Interventia umana - sau mai bine spus lipsa ei - este din pacate din ce in ce mai vizibila, insa problemele principale sunt obisnuite pentru o cladire cu respectabila varsta de 120 de ani. La intrarea in casa Monteoru te intampina capetele de lei a caror tencuiala cazuta si crusta neagra iti ofera o imagine clara a nivelului umiditatii demisolului si parterului.

CAUZELE DEGRADARII

Amprenta delasarii nu este atat de evidenta in foyerul parterului intrucat acesta duce la restaurantul din interiorul Uniunii Scriitorilor, care s-a ingrijit sa faca totusi unele imbunatatiri, patronul restaurantului dorind sa restaureze plafonul din lemn casetat si pictat al fostului salon de masa, unde s-a pastrat intreg mobilierul.

In rest, s-a intervenit pe alocuri prin intretinere curenta, si aceasta realizata prost de nespecialisti. Cladirea prezinta deficiente structurale, crapaturi si fracturi fiind evidente in mai multe parti, insa cele mai pronuntate sunt la niveul etajului I. Umiditatea ridicata cauzata de capilaritate, ape pluviale si condens a cauzat faramitarea elementelor decorative exterioare a zidurilor si mucegairea peretilor si a tavanului in interior. Astfel, pictura decorativa a plafoanelor de la sfarsitul secolului al XIX-lea este mucegaita si crapata.

In celebrul salon al Oglinzilor, acum cateva saptamani, fara sa fie stingherit de nimic, manuind cu abilitate o bormasina, un angajat gaurea de zor una din usile masive din lemn sculptat, pentru a pune o yala nou nouta pe o usa de 120 de ani. In prezent se desfasoara mai multe campanii de sensibilizare a opiniei publice, autoritatilor locale si centrale si a persoanelor juridice asupra problemelor particulare legate de patrimoniu, ceea ce nu a redus insa agresivitatea activa a utilizatorilor asupra cladirilor.

LUCRARI DE CONSOLIDARE SI RESTAURARE

Fondurile pentru intretinerea, conservarea sau restaurarea acestei cladiri centenare sunt alocate din bugetul Primariei Municipiului Bucuresti. Lipsa fondurilor, dar si a initiativei si perseverentei din partea Uniunii Scriitorilor din Romania, a reusit sa determine amanarea pe o perioada nedefinita a inceperii lucrarilor de consolidare, conservare si restaurare a casei Monteoru.

Din pacate, procesul de degradare a unei cladiri de 120 de ani nu poate fi oprit, ci numai incetinit. Interventiile trebuie sa fie justificabile, primand consolidarea ca fiind cea mai importanta si indispensabila dintre operatii. Urmand apoi lucrari de curatare a decoratiilor, reintegrarea elementelor care s-au degradat, restaurarea picturii, a detaliilor in stucco ale peretilor si tavanelor, luciul si culoarea marmurei si repararea seturilor de mobilier original.

IMBUNATATIREA IMAGINII PATRIMONIULUI

Campaniile de sensibilizare au drept obiective constientizarea problemelor si implicarea tuturor factorilor care pot sa ajute la gasirea unor solutii viabile, educarea in vederea perceptiei patrimoniului, conservarea arhitecturala combinata cu dezvoltarea economica, promovarea, protejarea acestor cladiri si reintegrarea lor in circuitul national al valorilor culturale.

Cladirea ar trebui supusa unui complex si complet proces de consolidare, conservare si restaurare. Greselile de conservare anterioare inlaturate, prin eliminarea finisajelor impermeabile, pe baza de ulei, linoleum, sape de ciment. Reintegrarea elementelor sa fie identificabila si reversibila, iar materialele folosite sa fie compatibile cu cele originale. Este recomandabila conservarea, restaurarea tuturor tamplariilor - tocuri si foi - de usi, a armaturilor ferestrelor

In imagini avem doua dintre fatadele cladirii Monteoru, cea de est, principala, dinspre Calea Victoriei si fatada de vest dinspre gradina, care a fost modificata recent pentru extinderea restaurantului. Recomandabila este degajarea acestui nou corp anexa intrucat fatada prezinta certe valori artistice si tehnice ce sunt astfel mult diminuate

Biroul directorului Uniunii Scriitorilor Români este un autentic salon japonez, pastrat intact din 1889, care din pacate nu a fost niciodata restaurat

Cablul de internet a fost montat direct pe tocul uneia din frumoasele usi ale etajului întâi

Lustrele originale, câte s-au mai pastrat, sunt legate cu sfoara ca sa nu se prabuseasca

În casa Monteoru întâlnim interventii de genul instalarii aplicelor moderne pentru luminat pe peretele din marmurapolicroma
Citeşte mai multe despre:   arhiva jurnalul,   monteoru

Serviciul de email marketing furnizat de