Este marti seara si noi am parcat in fata Playboy Club din centrul Londrei o limuzina armata, de patru tone, placata cu aur si platina. Este masina oficiala "Aladeen" Prombron, creata de letonienii excentrici de la Dartz pentru noul film al lui Sacha Baron Cohen, Dictatorul.
Cand seful Dartz, Leo Yankelovich, a zis ca va conduce Prombron-ul Aladeen din Letonia pana in Londra, pentru premiera mondiala a filmului, ne-am anuntat incantati sa-l conducem ultimii 120 de kilometri. Sa livram masina Dictatorului. Ne-a suras ideea. Nu stiam cat de ciudat o sa iasa.
Am intampinat Prombron-ul si pe Leo la EuroTunnel (a ajuns cu 10 ore intarziere, pentru casi-a uitat navigatia si a facut cateva ture de Olanda) si l-am luat pentru un tur rapid al Londrei inainte sa ajungem la Playboy Club. Dupa cateva poze si suete cu Iepurasii, intalnirea cu Prombron pare ca se incheie: maine, promoterii filmului vor face tururi de forta prin Londra cu Sacha, dar au tinut sa ne informeze explicit ca TopGear nu are ce cauta. Fara jurnalisti, fara fotografii. Am mituit, ne-am rugat de ei, le-am oferit Iepurasi Playboy; nimic. La 02.00 ne-am luat la revedere de la Leo si i-am urat succes pentru ziua urmatoare.
La 06.30 imi suna telefonul. Este Leo: "Misca-ti curu’ la hotel!'
20 de minute mai tarziu, ma intalnesc cu el. Se apleacasi imi sopteste: "Le-am zis ca bodyguarzii rusi nu stiu sa conduce masina in Londra. Tu nu esti TopGear. Am zis ca tu esti prieten la cricket din Riga." Pana sa procesez informatia asta, un barbos cu jeansi trendy, Derren (care se ocupa de turul de forta), imi intinde o camasa neagra, pantaloni negri, o beretasi o pereche de cizme imense din piele neagra. "Echipeaza-te!"
Cateva minute mai tarziu, costumat ca un bodyguard rus, ma aflu in spatele volanului, inaintand prin burnita diminetei londoneze, cu Derren ca pasager, pe care incerc sa-l mint ca sunt un IT-ist care optimizeaza motoare de cautare. Mda, nu sunt bun la mintit...
Sa conduci un Prombron prin Londra fara sa turtesti ceva necesita multa atentie. De pe scaunul soferului, lumea exterioara pare la continente departare. Prombron are dimensiunile unui container de port si vizibilitatea este similara cu cea oferita de o burka. Geamurile au cinci centimetri grosime si sunt antiglont, pe cand portierele au 20 de centimetri si rezista explozibililor.
Daca am trece peste un scuterist, taxi sau autobuz, mi-e teama ca nici n-as observa.
Satii pasul cu traficul nu este o problema. Sigur, are patru tone, dar si un diesel V8 GM de 6,6 litri cu un cuplu de circa 4 milioane de newroni-metru. Pe viitor, Dartz vrea sa echipeze Prombron cu V8-ul de 6,3 litri AMG. Vesti bune pentru baronii arabi ai petrolului...
La jumatatea drumului, Derren primeste un telefon. Planul cade: avionul lui Sacha are intarziere. Ni se zice sa mergem la hotel Piccadilly si sa asteptam instructiuni. Majestatea sa deschide portile Parlamentului astazi, asa ca traficul prin centrul Londrei nu putea fi mai prost.
Prombron nu este chiar un loc naspa in care sa te afli. Interiorul e imbracat in piele bej de strut, bancheta spate e gigantica. OK, cadranele si navigatia sunt luate direct de pe un pick-up GMC, dar Leo n-a avut decat cateva luni ca sa faca masina asta. El promite ca versiunea pentru clienti va fi si mai luxoasa.
Dupa cateva ore de pribegeala prin orassi cateva alarme false, primim telefonul decisiv: trebuie sa fim la hotelul unde sta Sacha in 10 minute, pentru a-l duce la un interviu televizat. Schimbam ritmul. Dau forja tancului. Sofatul unui camion cu numere de Estonia prin Londra ofera celui de la volan libertate creativa destul de mare. Camere de supraveghere? Da, sigur, da tu de capat numarului de inmatriculare. Sofer de duba recalcitrant? Preseaza-l pana se da la o parte. Prombron e singura masina condusa de mine prin Londra care i-a induplecat pe taximetristi.
La hotel, lucrurile s-au intamplat destul de rapid. Derren a fost inlocuit de un rus care pare sa nu fi zambit din 1994. In spate au intrat doua tipe in costumatie militara, urmate de insusi Dictatorul. La iesirea din parcare, doua Clasa S cu geamuri fumurii s-au pozitionat inaintea si in urma noastra. Singura instructiune, primita de la rusul din dreapta, a fost: "Urmeaza masina din fata. Nu te opri pentru nimic in lume." Inghit in sec si ma conformez.
Pe malul Tamisei, un grasan pe o bicicleta cu motor sare in fata noastra. E de rau. Franarea Prombron-ului cere cateva luni de planificare si cateva sute de metri liberi. Sunt pus in fata unei alegeri dificile: (a) calc un turist obez sau (b) ma urc pe frane, aducandu-l pe Dictator in poalele mele – Prombron nu are centuri pentru bancheta spate – , inainte sa calc un turist obez. Tresar, ma las puternic pe dreapta si trec razant de el. Dictatorul murmura ceva. Tocmai am evitat cea mai ciudata coliziune a deceniului. Rusul nici nu clipeste.
Ajungem la destinatie. Sar din masina, deschid portiera, cele doua tipe se dezvaluie, urmate de Dictator, care face din manasi bolboroseste catre multime. Il intrezaresc pe Leo, care imi arata degetul mare in semn de aprobare. Misiune indeplinita.