12 ianuarie 2006
INTOCMIREA ACTELOR DE STARE CIVILA ALE ROMANILOR AFLATI IN STRAINATATE
Intocmirea actelor de stare civila privind cetatenii romani aflati in strainatate se face la misiunile diplomatice, la oficiile consulare de cariera ale Romaniei sau la autoritatile locale competente.
|
RASPUNS: De la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale am primit urmatorul raspuns: "Potrivit normelor de aplicare ale HG nr. 1550/2004 privind efectuarea operatiunilor de evaluare in vederea recalcularii pensiilor din sistemul public, in situatiile in care, la stabilirea pensiilor provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, au fost valorificate si perioade de vechime in serviciu realizate in sistemul pensiilor militare, la determinarea punctajului mediu anual aferent acestor perioade se utilizeaza solda de grad, solda de functie, precum si alte sporuri si indemnizatii pentru care se achita contributia la pensia suplimentara si care intrau in baza de calcul a pensiei, conform legislatiei in vigoare la acea data, dovedite cu acte eliberate de organele abilitate. In lipsa prezentarii unor astfel de dovezi, la determinarea punctajului mediu anual se utilizeaza salariile minime pe tara, brute sau nete, dupa caz. In cazul in care in dosarul de pensie nu se regasesc elementele mai sus precizate, este necesar sa prezentati adeverinta in acest sens, eliberata de catre unitatea militara unde ati realizat vechimea in serviciu".RASPUNS: Asistentul maternal este persoana fizica atestata care, pentru o perioada, ia unul sau mai multi copii in scopul ingrijirii si educarii la domiciliul sau, ca urmare a deciziei Comisiei Judetene pentru Protectia Copilului, semnand astfel un contract de munca. Pentru a obtine atestatul de asistent maternal trebuie sa nu aveti un loc de munca stabil sau sa aveti persoane cu grad de handicap in ingrijire si sa indepliniti mai multe conditii privitoare la varsta (intre 26 si 52 de ani), sanatate, aptitudini, locuinta (nu se accepta doar o garsoniera), mediu familial (nu se accepta persoane care stau singure), venit (minimum 1.500.000 de lei pentru fiecare membru al familiei). De asemenea, trebuie sa dovediti capacitate deplina de ingrijire, sa prezentati garantiile necesare pentru ocrotirea si buna dezvoltare fizica, afectiva si educativa a copilului si sa aveti o locuinta care sa acopere toate necesitatile. Pentru a fi asistent maternal, nu exista conditionari legate de sex si nu sunt exclusi nici pensionarii care fac dovada ca pot desfasura o astfel de munca - acestia pastrandu-si totusi dreptul la pensie. Nu pot fi asistenti maternali: cei care au fost condamnati pentru savarsirea de infractiuni, parintii decazuti din drepturile parintesti sau cei care si-au abandonat copiii si suferinzii de boli cronice transmisibile. Actele necesare sunt: cerere adresata Directiei pentru Protectia Copilului din judetul in care domiciliati, curriculum vitae insotit de motivele pentru care doriti sa deveniti asistent maternal profesionist, copii legalizate dupa actele de identitate ale dvs. si ale celorlalti membri ai familiei, copii legalizate ale actelor de stare civila si actelor de studii, o scurta prezentare a persoanelor cu care locuiti, certificate medicale legalizate pentru dvs. si pentru toti membrii familiei care locuiesc cu solicitantul (impreuna cu urmatoarele analize: HIV, Ag HBS, VDRL (sifilis), examen coproparazitologic, examen pulmonar, examen psihiatric), cazierul judiciar al solicitantului si al persoanelor majore din casa, adeverinta de venituri ale familiei si un document care atesta dreptul de folosinta asupra locuintei in care stati. In termen de 90 de zile se efectueaza verificarile si, daca totul este in regula, Comisia pentru Protectia Copilului elibereaza atestatul. Asistentii maternali sunt angajati de proba pentru trei luni, timp in care urmeaza cursurile de formare profesionala (minimum 60 de ore) organizate de angajator. Acest atestat e valabil timp de trei ani, dar poate fi suspendat sau retras daca se constata nereguli. Asistentul maternal este recompensat cu un salariu de baza, brut, echivalent cu cel al unui asistent social cu studii medii, la care se adauga spor de stres si spor de vechime in munca. Pentru fiecare copil se primeste alocatia de plasament si alocatia de stat. Pentru mai multe amanunte, trebuie sa va adresati la Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Timis, cu sediul in Timisoara, Piata Regina Maria 3, telefon 0256-49.02.81 sau 0256-494030. RASPUNS: Potrivit specialistilor de la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale "sporurile, indemnizatiile si majorarile de retributii tarifare se dovedesc prin inscrisurile din carnetele de munca sau prin adeverinte, eliberate de angajatori, care isi asuma intreaga responsabilitate cu privire la valabilitatea si corectitudinea datelor consemnate in adeverinte. Prezentarea acestor adeverinte se poate face oricand, inainte sau dupa data aplicarii etapei de recalculare din care fac parte. Daca dovezile se prezinta in termen de trei ani de la data la care s-a efectuat plata drepturilor recalculate, atunci noile drepturi se acorda de la data initiala. In situatia in care dovezile se aduc dupa cei trei ani, drepturile se platesc cu luna urmatoare celei in care dovezile au fost depuse la casele teritoriale de pensii". |