x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Flautul magic

Flautul magic

03 Apr 2005   •   00:00

PROFESIUNE DE CREDINTA
Am stat de vorba despre folk cu Sorin Minghiat, pe care multa lume nu l-a uitat, desi a intrat oarecum intr-un con de umbra. Este arhitect, profesor la Arhitectura, la "Spiru Haret", dar si prodecan.

  • de LORETA POPA

  • O mare parte din public era format din colegii de breasla, care te taxau imediat daca greseai. Succesul este o capcana, o boala
    Cunoscatorii stiu unde sa il gaseasca daca vor sa il auda cantand. "In 1981 m-am retras, nu se mai putea, pleca foarte multa lume. Am revenit la arhitectura si am inceput sa urc pe scara ierarhiei universitare. Nu inseamna ca am lasat aceasta profesiune de credinta, muzica, pe planul doi.

    PRIETENI. Am un cerc de prieteni cu care cant la sud de Dunare, in Bulgaria. Chiar o sa ii aduc aici, la Casa Eliad, pentru o seara bulgara. Cant cu Margarita Drumeva, un fel de Nicu Alifantis al Bulgariei. Ne-am propus chiar sa facem un grup, Cadrilater, cuvant drag si noua, si bulgarilor. Mai cant cu doctorul Krasimir Parvanov de la Sofia si Teodor Iankulov, actor la Teatrul National din Sofia. Bulgarii sunt foarte deschisi acum la acest gen de muzica, pentru ca la ei fenomenul abia acum este pe val.

    A DOUA PUTERE. Intre anii ’65-’75 au aparut Pink Floyd, Genesis, Jethro Tull, trupe mari, dar si Bob Dylan, Joan Baez, Melanie, Donovan. Folkul era un fenomen international. Artistii romani se aliniaza imediat la el prin Sfinx, Phoenix, Olimpic 64, Rosu si Negru. Apar Marcela Saftiuc, Mircea Florian, Doru Stanculescu, Nicu Vladimir, Mircea Vintila, Dan Chebac, Vali Sterian, mai tarziu Socaciu, Bodolan. Se contura o miscare culturala. Cred ca Romania era a doua putere mondiala, dupa Statele Unite, in materie de folk. Fata de americani pierdeam, dar eram in plasa lor. In 1975, folkul se oficializeaza scris cu k, cu c simplu nu se putea, iar k parea putin cosmopolit.

    AMICITIE. In 1972, la facultate, mi-am luat flautul cu mine. Stateam la camin, pe Gabroveni, iar colegii m-au auzit repetand, asa ca m-au pus in legatura cu Doru Stanculescu si am decis sa cantam impreuna. Pe noi ne uneste o amicitie de 33 de ani. Pe Nicu Alifantis l-am cunoscut in 1970, intr-o tabara de elevi. Am corespondat cu el dupa aceea si am ramas prieteni. A venit in Bucuresti in timpul armatei, m-a cautat si m-a rugat sa il introduc in viata muzicala. Intalnirea cu Doru s-a soldat cu un esec, cei doi neplacandu-se reciproc. A reusit in schimb sa se lanseze magistral la Cenaclul Flacara pe propriile lui picioare. La aducerea acestui gen de muzica in prim-plan un mare rol il are Adrian Paunescu. Foarte putini au reusit sa reziste regresului din anii ’80. In fond, n-au reusit sa ramana ca nume decat Alifantis, Vintila, Baniciu, Vali Sterian. Au existat mici rotite ale acestui angrenaj numit folk, mici restaurante. Era Tic Tac de pe bulevard, unde Johnny Raducanu canta jazz minunat. Loc pe care il frecventau Nichita, Dinu Sararu, Paunescu. Acolo cantau Doru si Sorin, Anda Calugareanu, Alifantis, Nicu Vladimir, cate un sfert de ora de folk intre reprizele de jazz. Era un loc al intelectualilor, dupa ideea unui sef de carciuma. Era un act de curaj. Noi, cei de la Arhitectura, aveam avantajul Clubului A. Avea un program strict si riguros, dar reprezenta si fructul oprit. Nu se intra decat cu legitimatie de student la Arhitectura sau cu invitatie. Teatrul Bulandra a avut un rol extraordinar prin celebrele spectacole de muzica si poezie. Ne ajutau sa nu ne lasam influentati de doctrina comunista. Am o poveste frumoasa pe care vreau sa v-o spun. Unul dintre prietenii mei, nu dau nume, a fost intrebat: "Cum v-ati apucat sa cantati folk?", iar el a zis: "Parintii mei nu au avut bani sa-mi cumpere un magnetofon, in schimb mi-au luat o chitara. Atunci am inceput sa inventez muzica pe care mi-ar fi facut placere sa o ascult".

    DE S-AR REPETA DESTINUL…

    Catalin Condurache, solist din Cluj, a urcat pe scena cu o chitara, cu talentul la purtator si cu mult, mult curaj. "Tot ce mi-am dorit am cantat, nu am avut decat un singur stapan, iubirea pentru muzica si in special pentru muzica folk, m-am ambitionat mereu si cred ca, daca m-as naste din nou, acelasi lucru l-as face, as iesi in fata blocului, unde am sa-l intalnesc pe acelasi regretat om de muzica Teo Peter, pe talentatul Sorin Tudoran si pe fratii Merca", ne-a spus artistul. (Cristiana Mitroi)

    TALENT SI DARUIRE

    Ducu Hotima a fost descoperit si invitat sa cante pe scena alaturi de nume mari. "Imi amintesc cu placere acele vremuri si vreau sa marturisesc ca am avut ce invata de la oameni speciali, care mi-au aratat arta pe portativ, muzica pe care o am in suflet si mesajul ce-l vreau sa dainuie si mai tarziu in inimile copiilor nostri. Sunt multumit, am avut un har, am facut ce mi-a placut si am cantat ce mi-am dorit sa cant", ne-a spus folkistul. (Cristiana Mitroi)

    "ADOPTAT" DE STERIAN

    Florin Chilian, copilul de suflet al lui Vali Sterian, isi aminteste ca a participat la "Om Bun" chiar atunci cand s-a infiintat festivalul. A cantat o melodie dupa o compozitie de-a lui Dan Andrei Aldea, careia ii spusese "Nemuritorii". Atunci, s-a ridicat ofuscat Alifantis si a spus "nu se cuvine sa te atingi de imnul nostru". Dupa ce au trecut anii, Chilian a sesizat ca nimeni nu vorbeste de responsabilitati, doar despre dreptul de a fi artist.
    ×
    Subiecte în articol: muzica editie de colectie