DEFINITII
Mitocanul si toapa formeaza perechea ideala. Si totusi sunt atat de diferiti...
Toapa nu e mitocan! Si nici mitocanul nu e toapa. E om serios. Trebuie respectat ca atare. Andrei Plesu face teoria acestei perechi autohtone intr-un eseu intitulat chiar "Despre mitocanul care nu e totuna cu toapa", publicat in volumul "Comedii la portile Orientului". El defineste foarte bine cele doua tipologii, facand analiza comparativa: "Confundam mitocanul cu toapa. Toapa e o categorie formala. Tine mai curand de infatisare, ambalaj. Toapa «isi spune topi», adica abuzeaza de ornamentica, si topaie, adica se misca strident si discontinuu, calcand conventiile nu din nonconformism, ci din proasta crestere."
GUSTURI PROASTE. Deci toapa este inestetica. E kitschoasa si opulenta. E o expresie degenerata a dandysmului. Degenerata rau. Pentru ca tata Floarea e foarte departe de Des Essaintes. Doamna Florentina, fosta tata Floarea, nascuta in mahalaua orasului, a carei maicuta batrana a cosit pana la batranate fanul din batatura, se vrea dama ca cele de la curtea regala de altadata. Sau ca vedetele de la Hollywood. Si incearca din rasputeri sa arate ca in filme si reviste mondene. Exerseaza acasa, in fata oglinzii, pune in practica mai intai in cercuri restranse. Uneori citeste cu interes manuale de comportament, cand renunta la romane ieftine, la moda, sau la reviste mondene. Nu poate rata excursiile de multe ore la Mall si petrecerile. Mai ales cele publice, la care vine presa. Daca are suficienti bani, pentru ca multe toape pursange nu-si permit luxul de a defila printre vedete. Sau de a deveni vedete.
Citește pe Antena3.ro
INESTETIC
|
Hermann Broch descrie kitschul ca "raul din sistemul de valori al artei". Acest rau iese la iveala in trasatura fundamentala a kitschului: minciuna. In "Structura prostului gust", Umberto Eco vorbeste despre "minciuna estetica", echivalenta a kitschului. Matei Calinescu reia aceste teorii in descrierea omului-kitsch "in termeni atat estetici, cat si etici": "O asemenea abordare combinata (oricare ar fi dificultatile ei teoretice) este aproape inevitabila, deoarece atitudinile estetice ale omului-kitsch - ca si cele ale artistului-kitsch - presupun o incapacitate morala fundamentala". Hermann Broch face o remarca de substanta: "Sistemul kitschului cere adeptilor sa lucreze frumos, pe cand sistemul artei presupune indemnul moral: Lucreaza bine!"
|
|
OMUL-KITSCH SE BUCURA DE FRUMOS"Omul-kitsch este acela care are tendinta de a recepta drept kitsch chiar si operele sau situatiile nonkitsch; este acela care, fara sa vrea, transforma in parodie perceptia estetica. In rol de turist, de exemplu, omul-kitsch va «kitschiza» nu numai monumentele culturale, dar si peisajele, in special privelistile grandioase - de exemplu Marele Canion - carora li se face reclama ca minuni sau bizarerii ale naturii. Ceea ce il caracterizeaza pe omul-kitsch este ideea neavenit hedonista despre tot ce este artistic sau frumos." (Matei Calinescu, "Cinci fete ale modernitatii", Editura Univers 1995)DE LA DECADENTISM LA KITSCH POSTMODERNToapa moderna si contemporana pleaca de la curentele decadente ale Europei. Manierismul si barocul au bulversat mai intai vestul Europei, apoi s-au extins si au decazut pana la postmodernism si corespondentul sau social-economic, postindustrialismul. De cate ori a fost abandonata linia dreapta a clasicului in favoarea ornamentelor serpuitoare, s-a mai facut un pas spre kitsch. Romantismul a deschis poarta mare si permisiva a decadentismului "fin de siecle". A inceput ca o forma de protest a tinerilor nobili satui de canon. S-au nascut personaje precum Des Essaintes, din romanul manifest al lui Huysmans, "In raspar", care ducea o viata de desfrau estetic, osciland discontinuu intre extreme. Petreceri desfranate si izolare intr-un castel intunecos unde dorea sa-si vada doar parfumurile si broasca testoasa impodobita cu pietre pretioase, cheltuind toata averea familiei. In literatura romana, decadentismul s-a manifestat foarte tarziu, singurul reprezentant deplin fiind Mateiu Caragiale, in special cu micutul roman "Remember". Dupa decadentism au urmat alte curente de protest. Tot ce a insemnat avangarda. Cele mai puternice au fost suprarealismul, dadaismul, dupa care postmodernismul actual a insemnat doar desfiintarea definitiva a limitelor. Asa s-a nascut arta kitsch.EGALITATE INTRE VALORIIn paralel s-a dezvoltat lumea kitsch, printr-o progresiva pierdere si confuzie a valorilor. Permisivitatea crescanda si tendintele de egalizare din viata sociala, politica si economica au desfiintat limitele intre clasele sociale, varste, sex, etnie etc. Atractia irezistibila a prosperitatii i-a facut pe oameni sa-si doreasca stralucirea vechilor nobili. Pe care incearca sa-i copieze in fel si chip. Dar reusesc sa o faca doar fragmentar. Din franturile de trasaturi fizice, materiale, de educatie si de caracter puse cap la cap in omul contemporan a rezultat omul kitsch. |