x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Meserieee...

de Miron Manega    |    25 Iul 2005   •   00:00
Meserieee...

AFRODITELE DE SERIE
Frumusetea, fie ea feminina sau masculina, a devenit si la noi, ca peste tot in lume, moneda de schimb si meserie. Cat de noua este aceasta meserie, ramane insa de vazut.
AFRODITELE DE SERIE
Frumusetea, fie ea feminina sau masculina, a devenit si la noi, ca peste tot in lume, moneda de schimb si meserie. Cat de noua este aceasta meserie, ramane insa de vazut.

Substratul frumusetii fizice este, fara indoiala, atractia sexuala. Algoritmul e simplu: femeile vor sa fie frumoase pentru a placea barbatilor, vor sa placa pentru a-i atrage si vor sa-i atraga pentru a-i sechestra in bratele lor, in patul lor sau in viata lor. Asadar, frumusetea fizica nu e decat o strategie a naturii pentru a-si perpetua indivizii, iar in particular o consecinta a nevoii sexuale. De aceea, frumusetea feminina reala, vie se numeste, de fapt, sex-appeal. Importanta acestuia pentru regnul masculin a fost sesizata, de-a lungul timpului, chiar de femei si a fost speculata in sens comercial. Adica a devenit un fel de meserie aducatoare de bani.

ILUZIA. Meseria de a fi frumoasa are, astazi, mai multe specializari, cu specialistele aferente: prostituatele propriu-zise, manechinele si fotomodelele. Pot fi incadrate aici, prudent, partial si cu multe nuantari, vedetele tv, actritele si cantaretele. Fiecare dintre aceste categorii ofera spre vanzare ceva ce tine de frumusetea proprie sau de ideea de frumusete, in general. Se vinde, de fapt, o imagine, o iluzie, care a devenit astfel una dintre cele mai solicitate marfuri din lume. Acest tip de "meseriasa" este varianta industriala, de serie, a Afroditei, zeita frumusetii. Ceea ce ilustreaza decaderea idealului in utilitar si transformarea sacrificiului masculin in efort financiar. Caci un barbat poate cumpara, astazi, ceea ce in Evul Mediu, de pilda, trebuia sa cucereasca.

Meseria de a fi frumoasa este rentabila si ofera multe locuri de munca. Ea se insinueaza din ce in ce mai mult in toate cotloanele economiei de piata. Un chip frumos de femeie, anexat la un corp pe masura si bine pus in evidenta, poate creste vanzarea chiar si la productia de cuie. Din nefericire, tinde sa se reduca la atat. Caci rostul frumusetii nu era sa genereze o astfel de meserie si nici al femeii sa o practice.

CUIER PLIMBATOR. S-ar zice ca vocatia de accesoriu estetic tine exclusiv de conditia femeii. Ei, bine, nu! Femeile au furat "meseria" de la barbati. Spre sfarsitul Evului Mediu, in special in secolul al XVIII-lea, doamnele din inalta societate franceza sau italiana obisnuiau sa poarte in public asemenea "podoabe" vii. Adica barbati frumosi, eleganti si neaparat tineri, pe care ii luau dupa ele, ca pe niste catelusi, pe la receptii, baluri si chiar in pat. Acesti barbati de companie se numeau sigisbei (sau cicisbei) si erau platiti pentru astfel de servicii. Doamnele erau casatorite, iar sotii lor stiau de existenta "inlocuitorilor". Ceea ce nu stiau (sau se faceau ca nu stiu, precum Zaharia Trahanache) era faptul ca sigisbeii le tineau locul si in dormitor. Sigisbeul este "stramosul" manechinului de azi, cel de parte barbateasca, dar avea atributiile manechinului de parte femeiasca. Functia lui era decorativa, psihoprofilactica si sexuala. In ziua de azi, fostul sigisbeu are si functia de cuier plimbator, pentru designerii vestimentari.

BARBATI SEXY DE VANZARE


Ultima gaselnita in materie de caritate este Targul de barbati, aflat, anul acesta, la a sasea editie. Femeile ii liciteaza pe cei mai sexy, iar banii astfel obtinuti sunt donati orfanilor din centrele de plasament. Initiativa este laudabila, dar seamana teribil de mult cu prostitutia, cu diferenta ca barbatii sunt cei vanduti, iar banii, cum spuneam, sunt folositi in scopuri caritabile. La asta sa se fi referit Pascal Bruckner atunci cand a scris ca "prostitutia este ultimul stadiu al caritatii"?

MAGIA IMPERFECTIUNII SI SEX-APPEAL-UL DEFECTELOR


Frumusetea este un atribut al perfectiunii, iar magia al imperfectiunii, e un lucru cvasicunoscut. Maretia lui Apollo din Belvedere, de pilda, vine nu din respectarea, ci din incalcarea proportiilor de aur, caci picioarele sunt mult mai lungi decat ar trebui sa fie. Venus din Millo este fascinanta prin absenta bratelor. Chipurile din pictura lui El Greco sunt vizibil alungite, ceea ce le da un farmec inexplicabil, iar femeile din panzele lui Modigliani au gaturile cu vreo doua-trei vertebre mai lungi... Pastrand proportiile, tot asa stau lucrurile si cu sex-appeal-ul vedetelor noastre. N-o sa stim niciodata daca acesta nu vine tocmai din micile (sau marile) imperfectiuni sau neajunsuri. Sa luam, de pilda, cazul Ginei Pistol. Fosta vedeta Playboy este mica de statura si are fata aspra, probabil in urma vreunei boli din copilarie sau din cauza unui machiaj nepotrivit.Exemplele pot continua: Alexandra Dinu (fosta Mutu) e prea mica de statura, iar coapsele sunt cam groase, Jojo nu prea are talie, Ana Lesko are semne de varsat pe fata, Iulia Fratila are pieptul mic si fundul mare... Iar de Nicoleta Luciu ce sa mai vorbim? Are sanii exagerat de mari. Dar pe cine deranjeaza acest... detaliu? Poate pe celelalte femei...

MARCA INREGISTRATA: EXTRAMODELING 70%


Toata lumea stie cu ce se ocupa modelingul, ce se ascunde in spatele lui si cine sunt premiantii beneficiari. Daca am fi spus-o noi, am fi produs mare suparare in randul celor care se ocupa cu aceasta nobila industrie a frumusetii. A spus-o insa un model profesionist, Ana Maria Popa (de la agentia Danei Savuica), la o intrebare a lui Dobrovolski, in timpul emisiunii "Marca inregistrata": 70% dintre manechine practica prostitutia de lux. Sa mai spuna cineva ca modelingul nu-i o meserie! De lux.

×
Subiecte în articol: editie de colectie