INAINTE DE 1989
Credeti ca poporul roman, crestin din fasa dupa cum e bine stiut, se temea de un regim declarat ateu si progresist? Credeti ca discotecile de partid si de stat deschise in noaptea de Inviere ii impiedicau pe romani sa treaca pe la biserica pentru a lua Lumina?
In nici un caz, a raspuns marea majoritate a intervievatilor din cadrul sondajului CURS. Iata care sunt intrebarile si raspunsurile, pe procente. Urmeaza pareri, opinii, intamplari si verdicte. 70% dintre cei care au raspuns la intrebarea "Inainte de 1989, dumneavoastra mergeati la Inviere?" spun ca da, au mers, in vreme ce doar 24% dau un raspuns negativ. A doua intrebare legata de sarbatorirea Pastilor in regimul comunist suna asa: "Dumneavoastra credeti ca inainte de 1989 oamenii se temeau sa mearga la slujba de Inviere?". 50% dintre intervievati au dat un raspuns negativ, iar 32% au raspuns pozitiv, ramanand doar 18% care au preferat sa se abtina. Sa aflam acum si cine ce a raspuns. Asadar, aflam ca la prima intrebare mai multe femei decat barbati au dat un raspuns pozitiv, cele mai multe dintre ele avand peste 56 de ani si beneficiind de o educatie peste nivelul liceal. Persoanele care au spus ca se duceau la Inviere pe timpul lui Ceausescu au acum un venit peste medie si traiesc mai mult la oras decat la sat. Nu poti sa nu-ti pui intrebarea: Ce s-a intamplat cu faima satului romanesc conservator, in care traditiile si credinta sunt pastrate mai abitir ca in coruptul oras?
TEMATORII. Femei si barbati in egala masura cred ca inainte de â89 cetatenii RSR se temeau sa plece, in puterea noptii, la biserica, pentru a-si aprinde o lumanare. Varstnicii sunt mai convinsi decat tinerii si romanii de varsta medie ca lumea se temea, iar persoanele cu mai putina educatie cred ca nu exista o teama in masa fata de mersul la Inviere. Persoanele cu venitul peste medie au raspuns, in mai mare parte decat cei cu venituri mai mici, ca exista o teama, iar cei de la oras, mai mult decat cei de la sate, cred in existenta acestei temeri.
Doua intrebari si cativa oameni care ne raspund iesind putin din cadrul rigid al statisticilor. Stefan Negoita, magaziner bucurestean in varsta de 56 de ani, ne povesteste ca nu se ducea la Inviere pe vremea celuilalt preavestit carmaci, dar ca o facea din comoditate. Familia il urma in aceasta optiune. "Duminica, in prima zi de Pasti, ne trezeam foarte de dimineata, pentru ca plecam la iarba verde. Asa sarbatoream noi atunci. Nu ne duceam ca ne-ar fi fost frica, pur si simplu asta era, n-aveam chef sa ne trezim obositi, pentru ca trebuia sa facem gratar, jucam fotbal cu baietii mei." O dovada o reprezinta spusele celui mai bun prieten si vecin al sau, Alexandru Trifan, cu care joaca sah sau rummy in orice zi nelucratoate. "Eu ma mai duceam, domne, la Inviere si ma mai duc si acum, nu in fiecare an, e adevarat. N-aveai de ce sa-ti fie frica. Acuma trebuie sa-ti fie frica sa umbli noaptea pe strada, atunci era militie si ordine. Acuma copiii astia se duc sa ia lumina si dupa aia se duc la biliard sau la bere. Pai, degeaba te mai duci la biserica daca iti aprinzi tigara de la lumanare", spune Trifan.
EXCESUL DE ZEL. Mihaela Selesiu din Buzau are 39 de ani si este de alta parere. "Mie nu mi-era frica, eram eleva la liceu si nu mi-era frica, dar aveam colegi care nu se duceau la Inviere din cauza dirigului, un profesor de sport care era cu UTC-ul si nu ne dadea voie. Mai aveam si colegi care n-aveau ce face si te trezeai ca te cheama dirigintele care iti zicea: «Sa vii cu parintii maine la scoala». Nu-ti zicea nimic altceva, special o facea, ca sa nu poti nici sa dormi noaptea din cauza mizeriilor astea. Mie personal nu mi s-a intamplat chestia asta, dar am avut o colega care a patit asa. Vine fata cu maica-sa la scoala si diriguâ le ia pe amandoua de brat si le duce in biroul directorului. Si-i zice: «Tovarasa cutare, in data de cutare, la ora de cutare, fata dumneavoastra a fost la biserica. Deci fata dumneavoastra este un caracter indaratnic, care nu asimileaza educatia materialista din scoala si aluneca spre misticism. Dumneavoastra ce educatie ii dati acasa?» . Maica-sa nici nu stia ce sa zica, se uita numai in pamant. Colega asta a mea se dusese la biserica sa aprinda o lumanare. Erau deniile si a mai stat cateva minute la slujba, atat. Era mai rau ca lipsea de la scoala, pentru ca se invoise sa-si faca niste analize, dar chiar asta era adevarul, nu mintea. Dar se oprise si pe la biserica. I-au scazut nota la purtare cu trei puncte, parca, dupa ce directorul le-a mai facut o jumatate de ora de morala la amandoua, si ei, si maica-sii. I-au zis ca n-or s-o faca membra de UTC si alte mizerii. Maica-sa nu putea sa zica nimic, pentru ca nu era membra de partid si-i era si ei frica", povesteste Mihaela.
TURNATORII. "Fata asta mi-a zis dupa aia ca ea credea ca o alta colega a turnat-o, o tocilara, pentru ca iesise din biserica si, dupa cativa pasi, s-a intalnit cu sora tocilarei, alta tocilara si asta, care era mai mica si invata dimineata. Zicea ca altcineva nu putea sa fie", completeaza fosta liceana. "Da", isi aminteste Ioana, o prietena de-a Mihaelei, "il stiu si eu pe profesorul asta. Chestia era ca asta facuse, mi se pare, si Seminarul Teologic cand fusese mai tanar, adica ar fi trebuit sa fie popa. Eu sunt mai mica cu trei ani ca Mihaela, dar l-am prins si eu, a iesit la pensie dupa revolutie. Eu nu ma duceam la Inviere, dar auzisem ca tovarasul profesor dadea roata la biserica sa vada ce elevi intra si ies. Ce om!". "Se facea discoteca si era clar ca din cauza Invierii se face discoteca, dar treceam si pe la biserica. Nu stateam mult, nici acum nu stau mult, pentru ca n-are rost, nu mai e asa de frumos in aglomeratie, te arde vreun nesimtit cu lumanarea, te calca pe picioare cand se repede sa ia neaparat primul lumina. Dar atunci era frumos, ce sa zic. Eram mai tanara." Dupa 1989, profesorul pensionar, ne povestesc cele doua, a intrat in corul bisericii, unde se pare ca mai canta si acum.
Citește pe Antena3.ro
|
NU-TI ZICEA NIMENI NIMICRodica Gavrila crede ca nu exista nici un fel de restrictie n privinta mersului la biserica de Inviere si ca nimeni nu avea cu adevarat motive sa se teama. âNu-ti zicea, frate, nimeni nimic. Puteai sa te duci n fiecare zi la biserica, la Inviere era plin. Era militie, dar nu te oprea nimeni, cum se zice acum. Pai nu era normal sa fie militie?! Trebuia sa fie pastrata o ordine, o anumita disciplina si o anumita conduita, nu? Acuma sunt numai vagabonzi si ciudati". Rodica Gavrila are 65 de ani si este administrator de bloc n Tulcea. MILITIA VEGHEA LA POARTA FIECÃ...REI BISERICIâOamenilor le era frica si nu prea", spune tArgovisteanul Ionut Pavel Radulescu, n vArsta de 25 de ani. âErau securisti pe care i stiam si care pareau evlaviosi, dar poate erau n interes de serviciu. Unii tineau lumAnari n mAini, altii nu. Am aflat dupa revolutie ca aia erau securisti. Atunci nu stiam. Se vorbea cu fereala si de cAntat se cAnta mai ncet ca acum. Slujba nu tinea pAna dimineata, slujba se termina pe la unu si jumatate. Oricum, militia veghea la poarta fiecarei biserici. Pe de alta parte, mersul la biserica nu era interzis. La TArgoviste nu era interzis, crede-ma, si dupa 1983 nu s-a mai darAmat nici o biserica. Poate ca la TArgoviste e un caz izolat, nu stiu. Oprimati erau catolicii, care erau prezentati ca un fel de sectanti; cu ortodocsii erau mai ngaduitori. In general, era lume mai putina, acum i-a cuprins pe toti evlavia." LUMEA IESEA PE LA CRÃ...SMEDe Pasti nu se faceau gratare sau petreceri n aer liber n TArgoviste, povesteste Ionut Radulescu. âNu stiu cum era prin alte parti, dar la noi nu. La noi, lumea iesea pe la crAsme si terase daca era misto afara. De obicei, Pastile le faceai cu familia, versiunea reunita si extinsa. Plus doi, trei prieteni mai apropiati". Inainte de 1989, TArgoviste era un orasel viu, n parte muncitoresc si puternic industrializat. Chiar si acum, la 16 ani de la revolutie, turlele numeroaselor si vechilor biserici tArgovistene se amesteca cu turnurile furnalelor din fabricile n parte restructurate. |