PRESTIGIU SOCIAL
Intreaga chestiune s-a nascut, de fapt, cu mult mai devreme de documentul scris, fiind circumscrisa prostiei milenare.
Epatarea o gasim adesea si la antropoide, ai caror lideri isi manifestau puterea si prestigiul prin simboluri banale noua astazi, dar si unora din lumea lor. Printre oameni nu s-a schimbat absolut deloc acest tip de socializare specifica antropoidelor. Simbolul ca prestigiu social a rezistat in istorie si in varianta vulgarizanta, mai ales in perioade de tranzitie, de confuzie culturala si spirituala, cand ierarhiile sociale dispar, amalgamandu-se in clientelism, lichelism, oportunism, dupa cum bat curentii imprejurarilor istorice.
MAIMUTA SAU SPIRITUL. Omul neterminat incearca sa finalizeze dezgustul divin al creatiei prin fortele proprii. Acolo unde Dumnezeu a lasat liberului arbitru sa decida intervine maimuta sau spiritul. Unii dintre noi - putini la numar - isi dau seama ca ultimele caramizi ale creatiei apartin spiritului si nu simbolului ca prestigiu social.
Maimutele contemporane sunt in alergare continua dupa astfel de simboluri, desi, in latura spirituala a socialului, amintitele simboluri sunt piese ale unui cotidian banal, util doar in realitatea imediata. Pentru a reusi in alegere, intervine experienta de viata a parintilor, a anturajului social sau familial, educatia in general si, in ultimul rand, propriul tau efort de decelare. Daca toate acestea sunt un esec, ramane sa te bucuri asemeni primatelor de imprejurarile sociale pe care ti le-a harazit intamplator destinul: conturile parintilor, tunurile trase alaturi de aliati politici sau de alta natura. Rasfoind in decursul ultimilor ani suplimentul celor mai "avantajati" romani, publicat de revista Capital, am descoperit cu bucurie si fizionomii delicate, discrete in gesturi si opinii. Desi reprezinta o demografie minoritara, ei sunt sansa noastra, a celor multi asemeni lor, dar care traiesc in voia altor imprejurari, complementare lor!
FALITII. Istoria recenta a primatelor a fost inregistrata si de clasicul N.T. Orasanu intre 1850-1858, pe cand Romania lui Cuza nu exista. Iar pasajele descrise de el sunt uimitor de apropiate timpurilor contemporane. Aceasta, pentru ca traim in interiorul unor modificari climatice turbulente, care se manifesta mai mult sau mai putin constient in resorturile socialului.
Citește pe Antena3.ro