ROMANI ADEVARATI
Pe fondul unor discutii fara
finalitate despre identitatea nationala, nascute in medii politico-economice, Jurnalul National
a demarat in urma cu un an un proiect de anvergura.
Acesta presupunea sondarea mentalului romanesc asa cum se deseneaza el la inceputul secolului XXI. Incercam, astfel, sa raspundem acestui gen de interogatii pana atunci semi-retorice: cine suntem, ce ne diferentiaza de restul esticilor, unde ne pozitionam, cum relationam cu lumea si ce e de facut ca tuturor sa ne mearga mai bine, sa fim confortabili cu noi insine cand mergem dincolo de granita, sa nu ne mai imbujoram a rusine cand ne declinam statutul de cetatean roman. Apoi, si alte instante media au preluat demersul. Realitatea TV si mai tarziu TVR sunt nume importante care si-au manifestat interesul de a desena grile valorice romanesti. Mai toate cercetarile initiate de media romaneasca s-au "impotmolit" in cateva puncte. Este si motivul pentru care aceasta cercetare cantitativa despre "Identitatea nationala" a fost prezentata in actuala editie de colectie, dublata fiind de interviuri "calitative" cu personalitati - scriitori, arhitecti, istorici, sociologi - facute sa nuanteze si sa dea profunzime subiectului.
DIFICULTATI DE PROCEDURA Care sunt punctele critice la care am ajuns la capatul unui an de cercetari conjugate, intre CURS si Jurnalul? Cel mai vizibil dintre ele, usor de remarcat si in cazul celorlalte studii, e confuzia pe care o fac intervievatii, intre valoarea unui individ si notorietatea lui. Cand vine vorba de mari romani, de repere din trecut sau din prezent, masele raspund dupa paradigmele de la scoala primara sau dupa cele preluate din media.
Cu alte cuvinte, nu aflam nimic nou si studiile, indiferent de comanditarul lor, ne trimit de la un punct incolo intr-o fundatura. Oamenii nu prea au o opinie, ci reproduc adesea un model oferit de manualul scolar, programa de studii sau presa.
Sa fie aici o neputinta de a da raspunsuri trecute prin filtrul personal? Si-atunci, care sunt cauzele acestui vid de opinie? De ce nu dau oamenii raspunsuri spectaculoase sau, si mai bine, de ce nu dau oamenii raspunsuri? E coplesitor numarul celor care "nu stiu, nu raspund". Nu sunt intrebarile bine puse? Stiu conationalii nostri sa dea raspunsuri sondajelor, dar nu le verbalizeaza? Si daca lucrurile asa stau, sunt concetatenii nostri doar ipocriti - "nici usturoi n-au mancat, nici gura nu le miroase"? Si asta din comoditate sau din dorinta de a se proteja? Sunt toate ipoteze plauzibile, caci descoperim aici reminiscente ale unei paradigme mentale impusa de comunism - opinia mea e opinia maselor, cum tara e un bun al tu-turor, deci al nimanui, de ce m-ar interesa tocmai pe mine subiectul identitatii nationale?
CONTRADICTIE IN TERMENI. Intervievatilor din esantionul reprezentativ la nivel national le este deci greu, daca nu imposibil, sa aiba o opinie si s-o asume public. Daca nu sufera de teoria conspiratiei, au indiferenta in sange. Si-atunci cand au pareri, ele sunt cel mai adesea contradictorii. De unde schisma in gandurile romanilor despre ei insisi? Sa fie rezultatul diferentei intre produsul propagandei ceausiste (care ne plasa la masa puterii mondiale, intre rus si american, dascalindu-ne cum ca suntem "popor ales") si experienta vietii in tranzitie (cand am invatat cu totii sa ne obisnuim cu ideea ca Bucurestiul, neinteresant la scara mondiala, e confundat cu alte capitale ale estului).
![]() |
|
CE INTELEGETI DUMNEAVOSTRA PRIN A FI "ROMAN ADEVARAT"?
| |
|
PARADOXURILE DE CARE SUNTEM MANDRI
"Nu cred in propaganda cu mijloace oficiale, nesustinuta de o realitate interioara coerenta. Exemplu? Aparitia volumului «Eterna si fascinanta Romanie». Romania avea afara o imagine detestabila, iar oficial s-a recurs la tiparirea acestui album idilic. Nimeni n-a crezut. Exista o defazare intre Romania si Occident si la nivel cultural. Se promoveaza Eminescu prin traduceri, desi aceste traduceri nu conving pe nimeni afara. Romanii se presupune ca vibreaza la Eminescu, desi majoritatea pot enumera doar cateva poezii, gen «Somnoroase pasarele»". (Lucian Boia, istoric)SOLUTIA TELEVIZIUNII NATIONALE, PROMOVAREA AUTENTICULUI
"Cred ca, desi unul dintre motivele si unul dintre efectele consumului de televiziune este «evadarea», Romania de pe ecranul TVR trebuie sa fie cat mai aproape de Romania din realitate. De aceea am si stabilit ca unul dintre criteriile de selectie la concursul de scenarii de filme de televiziune organizat de TVR sa fie reflectarea vietii cotidiene si mai ales a tinerilor, pentru ca la ei se manifesta mai evident cele mai actuale tendinte, valori si preocupari ale unei societati, dar cu o observatie: cand spun Romania din realitate, nu ma refer in nici un caz la Romania faimoaselor «stiri de la ora 5». Pentru ca ele nu reflecta in nici un caz Romania reala, ci doar partea ei scandaloasa si spectaculoasa. Ma refer la adevaratele stiri economice, politice, sociale, pe care incercam sa le descoperim si sa le promovam, la oameni care pot servi drept modele. M-as bucura sa putem vinde cat mai multe produse audio-vizuale catre alte televiziuni, pentru a arata ca putem genera productii de calitate, interesante pentru orice telespectator din Europa." (Tudor Giurgiu, presedintele TVR)SONDAJ DE OPINIE REPREZENTATIV
Sondajul a fost realizat pe un esantion de 2.000 de subiecti, cu varste de peste 18 ani, de catre Centrul de Sociologie Urbana si Regionala (CURS), in perioada 14-22 noiembrie 2005. Interviurile s-au desfasurat la domiciliile subiectilor, eroarea maxima fiind de ±2,2% la o probabilitate de 0,95. Tipul santionului este probabilist, selectia leatoare a punctelor de esantionare si a subiectilor.Citește pe Antena3.ro




