MASS-MEDIA
Piata media este invadata permanent de noi posturi de radio si de televiziune. Inflatia continua si acum, chiar daca in ultimul timp s-au lansat din ce in ce mai putine canalele de interes general care au lasat locul unora specializate.
CRISTINA OLOGEANU, SEBASTIAN S. EDUARD
Pana in 1989, romanii aveau parte numai de televiziunea si de radioul de stat, cu statiile lor locale. Ce era, stim cu totii: un singur canal tv national, doua, ulterior trei ore de emisie pe zi, in cursul saptamanii, doua ore mai mult sambata si ceva in plus duminica, cu un continut pe care nu il comentam. Emisiuni alb-negru, partial color si - in special cu ocazia spectacolelor omagiale - color. Trei canale de radio.
INVAZIA. Dupa Revolutie, piata audiovizuala a fost invadata de televiziuni si radiouri private, care au pus in pericol ăâ¬Å¾suprematia" TVR si a Societatii Romane de Radiodifuziune. Primul post de radio bucurestean a fost Uniplus Radio, care a inceput sa emita in ianuarie 1990. La fel de repede au aparut Radio Nova, Radio Contact, Radio Delta, Pro FM.
VEDETE MEDIA. Primul post particular de televiziune a aparut tot in 1990. Acesta a fost TV Soti. A emis insa numai pana in 1992. Suficient insa pentru a lansa primele ăâ¬Å¾vedete media", care si-au gasit o data cu trecerea timpului locul la alte posturi de televiziune. Andreea Esca, Lucian Mandruta, Andreea Berecleanu sunt numai cateva exemple.
A urmat Antena 1, care s-a lansat in 1993 ca un post de stiri si filme, apoi, in 1994 a aparut Tele 7 abc, in 1996 a iesit pe piata Pro TV, in anul urmator a venit Prima TV, televiziunea de stat a lansat in acelasi an canalul TVR International, iar in intervalul 2001-2002 au fost lansate OTV, TVR Cultural, B1 TV, Realitatea TV. Aceasta din urma a facut si ăâ¬Å¾pui": TV Sport si Etno TV, de care insa s-a despartit. Au urmat Etno TV, National TV si, mai nou, Alpha TV si Pro Cinema.
Triunghiul Antena 1 - Pro TV - Romania 1
In acest moment, piata televiziunii este dominata de cei trei colosi: Antena 1, Pro TV si Romania 1. Cele trei canale tv au impreuna circa 45% din piata televiziunii. In urma televiziunilor fruntase distingem doua televiziuni care ăâ¬Å¾tin trena" - Acasa, Prima TV si TVR 2. Ele au impreuna pana la 20% din piata. Urmeaza Realitatea TV si, la final, plutonul posturilor care fac ratinguri de 1,5%-2,5%. Ce se vizioneaza in Romania? In primul rand, sportul. Meciurile de fotbal mai exact. Romania 1 face audiente uriase atunci cand joaca nationala de fotbal, iar impartirea meciurilor Diviziei A de fotbal la 5 televiziuni dovedeste ca interesul pentru acest sport este extrem de ridicat. Divertismentul ar fi urmatorul pe lista. ăâ¬Å¾Divertis", ăâ¬Å¾Canalul de Stiri" si ăâ¬Å¾Din Dragoste" la Antena 1, ăâ¬Å¾Surprize, surprize" si ăâ¬Å¾Iarta-ma" la Romania 1, ăâ¬Å¾Teo" si ăâ¬Å¾Vacanta Mare" la Pro TV.Citește pe Antena3.ro


