x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Banii electronici ies din portofele

0
02 Ian 2005 - 00:00

CARDURI
In tarile dezvoltate, oamenii au renuntat de mult la banii de hartie in favoarea celor electronici. Pastreaza in portofel cativa dolari sau euro ca sa-si cumpere ziarul sau o inghetata. In rest, platesc cu cardul.

CRISTIAN IONITA

Romanii au prins gustul platilor cu cardul
La noi, doar unul din patru cetateni are un card, iar noua din zece romani care umbla cu bani electronici in portofel se multumesc sa dea o fuga pana la bancomat in ziua de leafa si sa scoata toti banii. Ori nu stiu cum ori nu vor sa se complice sa plateasca cu cardul. Despre plata electronica a facturilor sau despre cumparaturi pe Internet nici nu vor sa auda.

Dar situatia incepe sa se schimbe. Anul trecut, numarul de tranzactii la comercianti a crescut cu 137% - este cea mai mare rata de crestere inregistrata in Europa Centrala si de Est. Prin comparatie, in Bulgaria cresterea a fost de 97,6%, iar in Croatia, de 28%. In Ungaria sau Slovacia, unde oamenii s-au obisnuit deja sa plateasca prin card, cresterea a fost de 9,3%, respectiv, 2,44%.

TRANZACTII ELECTRONICE. Potrivit ultimelor statistici ale Bancii Nationale a Romaniei, in primele noua luni ale lui 2004, romanii au tranzactionat pe card 152,7 miliarde de lei, respectiv, 3,75 miliarde de euro. Din acest volum total, 142,4 miliarde de lei (93,2%) reprezinta valoarea retragerilor de la automatele bancare. Diferenta de 6,8% este data de cumparaturile de la comercianti, plati de facturi efectuate prin card sau de diverse obligatii fiscale onorate prin aceste instrumente de plata. In conditiile in care numarul cardurilor valide aflate in circulatie a crescut cu numai 20%, valoarea tranzactiilor cu carduri din primele trei trimestre este deja comparabila cu performanta realizata in intregul an 2003. Remarcabila este cresterea fara precedent a platilor prin card, care tinde sa depaseasca 7% din volumul total de tranzactionare, de la aproximativ 4,5% cat s-a inregistrat in 2003.

La sfarsitul lunii septembrie existau 5,375 milioane de carduri valide. Potrivit datelor centralizate de BNR, in piata erau operationale 2.743 de ATM-uri si 13.000 de POS-uri.

In primele noua luni ale anului, posesorii romani de carduri au realizat 27.000 de tranzactii pe Internet in valoare de peste 1,5 milioane de euro. Aceasta valoare a comertului electronic relevata de statisticile BNR consemneaza in primul rand cumparaturile facute de romani pe site-urile din strainatate, potrivit site-ului No-Cash.

O data cu lansarea 3D Secure in Romania in martie 2004 a aparut si posibilitatea cumparaturilor facute din site-uri romanesti cu carduri emise in strainatate. La nivelul lunii noiembrie 2004, cele 54 de magazine virtuale romanesti inregistrate in sistemul 3D Secure au inregistrat 3.600 de tranzactii, in valoare de peste 570.000 de euro.

CARDURI DE CREDIT. La jumatatea lunii decembrie 2004, dintre cele 22 de banci emitente, 11 au lansat carduri de credit cu ajutorul carora beneficiarii pot imprumuta echivalentul a trei salarii lunare. In 2004 au fost puse in circulatie 14 carduri de credit, depasind numarul total al acestor produse lansate in perioada 1996-2003. Toate bancile care s-au lansat in cursul anului 2004 pe piata cardurilor cu utilizare internationala (Unicredit, Banca Italo Romena, Finansbank si Eurom Bank) au pus in circulatie carduri de credit. Mai mult, cele care nu aveau in oferta lor un astfel de card, precum Banca Tiriac, l-au emis anul trecut. Explozia lansarilor de noi tipuri de carduri de credit este o reactie fireasca la infiintarea biroului de credit, pe de o parte, si a evolutiei pietei de retail in 2003, cand am asistat la o crestere fara precedent a creditului de consum. Asta inseamna ca tot mai multi romani apreciaza siguranta si confortul oferite de carduri. Potrivit Visa International, valoarea tranzactiilor a ajuns la aproximativ 2,45 miliarde de dolari in anul fiscal incheiat in septembrie 2004, inregistrand o crestere importanta, de 60,6%, comparativ cu perioada similara din 2003. Numarul tranzactiilor a crescut cu 33%, ajungand la 45,9 milioane in total.

COMPARATIE. O crestere fara precendent a fost inregistrata insa de numarul de tranzactii la comercianti, care a crescut cu 137,2%, depasind 2,74 milioane de tranzactii. Aceasta crestere demonstreaza ca romanii au inteles beneficiile oferite de carduri si ca eforturile bancilor membre au inceput sa dea roade.

Romania a inregistrat, de asemenea, cea mai mare rata de crestere in ceea ce priveste numarul de tranzactii la comercianti din Europa Centrala si de Est. Pe locul doi s-a situat Bulgaria, cu cresteri de 97,6%, Croatia, 28%, in timp ce pietele mai mature au depasit deja stadiul de varf: - 9,3% in Ungaria si - 2,44% in Slovacia.

Orice banca intentioneaza sa-i convinga pe posesorii de carduri ca ceea ce au in portofel este un instrument de plata sigur, eficient si usor de folosit, nu un mijloc automat de ridicare a salariului. Aceste rezultate recente demonstreaza ca lucrurile se indreapta in directia buna, a declarat Catalin Cretu, Area Manager pentru Romania si Bulgaria, Visa International. Romanii au cumparat bunuri si servicii in valoare de 135,3 milioane USD pana la sfarsitul lunii septembrie 2004, ceea ce reprezinta o crestere de la an la an de 97,5%.

EMITENTII SUNT FERICITI. Cei mai puternici emitenti de carduri in Romania sunt Visa si MasterCard.

Numarul de carduri Visa emise in Romania a ajuns la 2,57 milioane la sfarsitul lunii septembrie 2004, inregistrand o crestere de 30,5% din septembrie 2003. Cele mai populare raman cardurile de debit, care reprezinta 92,75% din totalul cardurilor Visa. Dar produsele de credit au inceput sa se dezvolte mai rapid, in special cardul de credit Visa Electron.

Romanii au inceput sa fie mai atrasi de acest produs, cardurile de credit Visa Electron inregistrand cele mai mari cresteri dintre toate cardurile Visa - numarul lor a crescut cu 86,18%, pana la sfarsitul lunii septembrie 2004 depasind 19.000 de carduri. In consecinta, numarul tranzactiilor cu cardul de credit Visa Electron a crescut cu 90,3%, in timp ce valoarea tranzactiilor a crescut cu 87,8%, in comparatie cu perioada similara din anul anterior, dovedindu-se a fi un segment in rapida crestere a pietei de carduri. In acelasi timp, reteaua de locatii comerciale care accepta cardurile Visa a crescut cu 39,2%, ajungand la 15.171 de locatii.

Volumul anual brut al tranzactiilor efectuate cu carduri MasterCard si Maestro pana la sfarsitul lunii septembrie a fost de 3,424 miliarde USD, in crestere cu aproximativ 45% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Volumul total al cumparaturilor cu carduri MasterCard a crescut cu 141%, comparativ cu perioada similara a lui 2003, fapt ce deriva din evolutia pietei si din cresterea numarului de comercianti care accepta carduri MasterCard in Romania, in prezent in numar de 12.975 (in crestere cu 60% fata de aceeasi perioada a anului trecut).

Denisa Mateescu, MasterCard Operations Manager Romania, declara: Suntem foarte multumiti de evolutia pietei de carduri din Romania, cresterea numarului de tranzactii la comercianti denota faptul ca oamenii incep sa foloseasca din ce in ce mai mult cardurile in mod corect. Daca pana de curand majoritatea tranzactiilor cu carduri erau efectuate pentru retrageri de numerar la ATM-uri, acum consumatorii au inceput sa devina constienti de beneficiile utilizarii acestora si pentru cumparaturi la comercianti, indiferent ca vorbim de carduri de debit sau de credit.

DE CE NU NE PLACE CARDUL

Potrivit unui sondaj realizat de Mercury Research, romanii refuza sa plateasca cu cardul pentru ca nu stiu cum se face aceasta operatiune (26%) sau pentru ca li se pare o operatiune inutila (23%). 18% dintre persoanele care au participat la sondaj spun ca nu au suficienti bani pentru a plati cu cardul, iar 12% sustin ca platile electronice nu sunt acceptate in magazine. Doar 11% dintre participanti spun ca prefera cash-ul.

DE UNDE MAI CUMPARAM

Cele mai multe cumparaturi au fost facute in magazinele online din SUA, unde detinatorii romani de carduri au cheltuit aproape jumatate (44%) din suma totala cheltuita pentru comertul electronic. Alte magazine virtuale foarte populare pentru cumparaturi online au fost cele din Italia, unde s-a cheltuit 20% din suma totala, si Marea Britanie, cu 15%. Valoarea medie a unei tranzactii a fost de 133 USD. Desi magazinele virtuale sunt inca la inceput in Romania, au reusit sa atraga si cativa cetateni straini. Primele locuri sunt ocupate de americani (31%) si britanici (30%).

MASURI DE PROTECTIE

Pentru a nu avea surprize neplacute atunci cand faceti o plata prin Internet, e bine sa faceti cumparaturi de la comerciantii cunoscuti sau aflati cat mai multe informatii despre ei inainte de a efectua tranzactia.

Verificati daca pot fi trimise inapoi obiectele de care cumparatorul nu este multumit sau daca vor fi inlocuite articolele cu defecte. Pagina de Internet a comerciantului trebuie sa contina informatii referitoare la conditiile si costurile livrarii, moneda acceptata si taxele aplicate.
Citeşte mai multe despre:   romania,   septembrie,   cardul,   crestere,   tranzactii,   numărul,   crescut,   credit,   carduri,   lunii,   visa,   tranzactiilor,   comercianti

Serviciul de email marketing furnizat de