x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Jurnalul Old Sa va bateti ca leii!

Sa va bateti ca leii!

05 Apr 2005   •   00:00

Dupa doi ani de negocieri, din 2005, festivalul de la Cannes are un reprezentant in Romania. Subsemnata. A fost un demers complicat, dar care a meritat fiecare strop de efort.

Am fost mandatata sa duc stindardul Cannes in Romania nu doar pentru ca sunt profesor de specialitate, pentru ca fac analiza si consultanta in comunicare de ani buni, ci, in primul rand, pentru ca am fost singurul roman care a onorat activ festivalul in ultimii sase ani, pretuind la exacta valoare extraordinara oferta de informatie, de educatie, pe care o are un eveniment de o asemenea anvergura. La randu-mi, am ales ca partenerul care va expune si sustine acest eveniment sa fie Jurnalul National. De ce? Pentru ca Jurnalul, ca nici o alta instanta din presa romaneasca, vorbeste despre identitatea nationala, iar competitia pentru tineri in jurul acestui concept va levita. Jurnalul descopera, cu o tenacitate pe care n-a mai avut-o nici o organizatie pana astazi, fie ea nonguvernamentala sau politica, care sunt lucrurile care ne definesc ca popor. Din trecut, din prezent. Ca sa poata vorbi pe un teren solid despre viitor. Rasfoiam deunazi un cotidian care lua in deradere consecventa cu care redactia Jurnalului rascoleste trecutul - vezi paginile de Istorie recenta, dosarele Revolutiei sau proiecte extinse, asa cum a fost acela al descoperirii muzicii bune, romanesti, din ultima suta de ani. Ce pacat ca unii au lecturi selective asupra evenimentelor. Dovada ca Jurnalului ii pasa la fel de mult de viitor, pe cat ii pasa de trecut, sta tot intre paginile ziarului. Acelea despre schi, gastronomie afectiva, high-life, culture clubbing, IT&C, business, comunicare. Sunt teme care intereseaza partial sau total clasa medie in formare a unei Romanii satule de tranzitie, care aspira la deliciile unei vieti bune, cu raspunderile si satisfactiile ei. De aceea, Jurnalul e deschis sustinerii acelor proiecte care dau tinerilor repere valorice si sanse palpabile. Intr-un atare context nu poate fi decat fireasca incurajarea competitiei nationale in urma careia trei sperante ale comunitatii romanesti de comunicare vor merge la concursurile pentru tineri de la Cannes. Roger Hatchuel, fostul presedinte al festivalului de pe Riviera, cel cu care am demarat discutiile pro-Romania, avea despre noi, ca natie, repere cat se poate de controversate. Terry Savage, actualul CEO al Leilor, n-avea nici o idee despre ce inseamna acest colt de Europa. Buna sau rea. In ultimele trei luni m-am luptat ca o leoaica coplesindu-i cu telefoane, emailuri si sms-uri, insistand pana la impolitete sa ofere tinerilor romani sansa de a arata cine sunt, cine suntem. Pentru ca da, e o lege nescrisa care ofera intaietate la inscriere tinerilor apartinand unor comunitati care vin la Cannes in numar mare, cu cateva zeci de delegati: clienti, oameni de agentie, oameni de productie. Or, pana astazi, comunitatea romaneasca s-a multumit cu predictii despre Cannes (fara sa fi primit vreodata girul organizatorilor pentru un atare eveniment), fara sa investeasca in prezenta pe Riviera, chiar daca asta inseamna cultura a domeniului, destupare a mintii.

Dar totul e bine cand decurge bine. Avem un loc rezervat la Cannes Academy si doua la Young Creatives, sectiunea Cyber. Tinerii romani au sansa sa vorbeasca prin munca lor despre cine e tanara Romanie, care sunt valorile ei. Care sunt aspiratiile ei. Cat e de frumoasa, de desteapta, de educata, de sarmanta, de descurcareata, de nastrusnica, de in timp cu vremurile - daca nu chiar mai mult. Stiu - mai bine decat mi-as dori - cum arata alte competitii din lumea comunicarii. Ma refer la acelea, deloc putine, in care aceiasi oameni din juriu urca, fara sa le fie rusine, si pe podium. Ei centreaza, ei dau cu capul. Invataceii au dreptul la informare corecta si la raportare adecvata in fata unui sistem de valori autentice. Altminteri, parte a generatiei din care fac parte s-a prapadit pentru nimic intr-un anumit decembrie. De aceea stiu la fel de bine si cum vreau sa fie aceasta competitie: alaturi de un juriu extrem de valoros, format din oameni care nu-si cumpara celebritatea prin reviste, ci o justifica zi de zi printr-un parcurs profesional de exceptie, vom face o selectie muc si sfarc. Nu pot decat sa sper ca rezultatul va fi pe masura. Alesii vor fi ambasadorii nostri la Cannes. Si ca sa-i inspire, tema competitiei nationale va fi desenarea chipului unei Romanii tinere pentru care valoarea genuina conteaza. Un set de valori, un slogan si-un vizual sunt parghiile cu care sa construiasca. Lucrarea studentilor va fi un print, cea a echipei de cyber - un banner web. Cat de buni vreau sa fie castigatorii? Pentru Cannes Academy - un student pe masura indianului de anul trecut: Exceptional. I-a eclipsat pe toti. A fost momentul de glorie al Indiei. Din 30 de boboci - singurul aplaudat. Minute in sir. Cat despre Young Creatives, sectiunea cyber, imi doresc nici mai mult, nici mai putin decat castigarea competitiei. Avem resurse. Seniorii comunitatii locale ne-am lamurit cum sunt. De aceea, tinerete, arata-ti puterile si spala obrazul industriei. Si nu doar al ei. E treaba voastra, a celor de pana-n 30 de ani, sa nu lasati doar la piciorul fotbalului ambasadoriatul Romaniei. Manusa v-a fost aruncata.

×
Subiecte în articol: cannes