x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Frumos si sanatos Frumuseţea cu principii. Antroposofia - 600.000 de adepţi sănătoşi şi frumoşi

Frumuseţea cu principii. Antroposofia - 600.000 de adepţi sănătoşi şi frumoşi

de IncomeMagazine    |    20 Mar 2013   •   08:39
Frumuseţea cu principii. Antroposofia - 600.000 de adepţi sănătoşi şi frumoşi
Sursa foto: khorzhevska/Getty Images/iStockphoto

În modă şi în politică trendurile vin şi pleacă. În frumuseţe şi în sănătate însă, ceea ce este viabil capătă automat un caracter peren. Este cazul antroposofiei, un curent cu bătaie lungă. Și dacă numele sună descurajant la prima vedere, nu vă lăsaţi păcăliţi – îl veţi descifra cât ai zice „natural”.

Citeste si Viata sanatoasa cu dieta DashIniţiat de Rudolf Joseph Lorenz Steiner şi cristalizat la începutul secolului al XX-lea, curentul antroposofic a fost conceput ca un set de principii cu aplicabilitate variată, dovada cea mai bună fiind domeniile în care s-a extins şi numărul de adepţi din ce în ce mai mare pe care i-a câştigat. Mai exact, vorbim de peste 600.000 de consumatori de produse sau servicii care îşi au originea în antroposofie: fie medicamente, produse cosmetice (Weleda, Wala, Dr. Hauschka) sau terapii antroposofice, fie produse alimentare provenite din agricultura biodinamică (ferme cu standardul Demeter), fie pedagogia Waldorf, fie bănci antroposofice (Triodos Bank - Olanda, GLS Bank – Germania), fie obiecte decorative, jucării, detergenţi biodegradabili, fie pur şi simplu spectacole de teatru antroposofic sau reprezentaţii de euritmie. Două dintre ariile cele mai prolifice în aplicarea regulilor antroposofice sunt, de departe, medicina şi cosmetica.

Citeste si Cum sa slabesti cu Dieta Dukan

Natura, resursa originară
Pe partea de frumuseţe, pentru îngrijirea cotidiană, s-a acordat o foarte mare importanţă produselor organice de o foarte bună calitate, care contribuie la o viaţă sănătoasă. În aceste produse cosmetice, antroposofia se aplică în culturile cultivate biodinamic, dar şi în relaţia dintre plante şi om. Astfel, pe piaţa occidentală, de mai multe decenii, există produsele Wala şi Weleda care, de la bun început, au fost create în armonie cu omul şi cu natura (cu mult înaintea apariţiei curentului sau modei „bio”). La Weleda principiile antroposofiei se aplică atât în cultura organizaţională, cât şi în producţie. În îngrijirea corpului un loc esenţial este ocupat de armonizarea funcţiilor pielii prin stimularea specifică a proceselor de autoreglare. O temă centrală în acest sens este reprezentată de influenţa pozitivă a ingredientelor. Astfel, uleiurile vegetale sunt obţinute din seminţe coapte natural şi, spre deosebire de uleiurile minerale, acestea se aseamănă grăsimii din straturile celulare superioare ale epidermei, din acest motiv fiind foarte bine integrate şi tolerate de piele. Caracterul fiecărei game Weleda este dat de câte o plantă de bază. Spre exemplu, efectul lămâilor este astringent, cătina albă este o plantă solară, ce transmite pielii vitalitate, iar extractul rizomului de iris stimulează hidratarea.

Citeste si Lămâia te ajută să slăbeşti sănătos

Culturile proprii
Compania Weleda produce 2.400 de remedii şi peste 90 de produse naturale şi organice pentru îngrijirea corpului. Ea deţine grădini proprii certificate Demeter şi foloseşte peste 200 de specii de plante medicinale, respectând pentru gamele de cosmetice aceleaşi standarde ca în industria farmaceutică. Pe 20 hectare sunt cultivate mai mult de 200 specii diferite de plante în sistem „biodinamic”. Aplicat în agricultură, acesta se referă la o metodă holistică de agricultură durabilă, care tratează ferma sau grădina ca pe un ecosistem complet. Printre aspectele particulare ale agriculturii biodinamice se numără folosirea ciclului natural al soarelui, lunii şi stelelor pentru a organiza plantarea şi recoltarea, faptul că fermierii din ţări cu condiţii de cultivare diferite au adaptat tehnicile mediului lor, în funcţie de ceea ce au descoperit că funcţionează cel mai  bine pentru solul şi clima lor şi atenţia la detalii. Astăzi, Weleda cultivă cea mai mare gradină biodinamică din Europa, aflată în Germania, la Schwäbisch Gmünd, care se întinde pe mai bine de 135 de acri (peste 500 000 de mp) şi include peste 250 de specii de plante. Nici rolul insectelor nu este trecut cu vederea, grădinile biodinamice Weleda fiind „dotate” cu o zonă de creştere asistată a gărgăriţelor şi valicelului (Chrysoperla rufilabris), care au capacitatea de a controla nivelul dăunătorilor. Agricultura biodinamică a devenit din ce în ce mai populară şi printre producătorii de vinuri, care consideră că aşa obţin cei mai gustoşi şi mai calitativi struguri. Weleda dispune de asemenea grădini şi în Elveţia, Franţa, Anglia, Norvegia, Argentina, Brazilia şi Noua Zeelandă.

Citeste si Secretele dietei Raw Vegan

Mai mult decât un concept
Pentru András Zoltán, solistul trupei Sarmalele Reci, legătura cu antroposofia a început în septembrie 2002, în Elveţia, la Dornach, unde se află sediul Societăţii Antroposofice Generale, numit şi Goetheanum. De atunci, a aprofundat acest domeniu, pe care îl consideră modern, deoarece „nu se ascunde într-un turn de fildeş, nu este cultivat în spirit exclusivist, ci radiază în societate. Nu este vorba doar de a avea experienţa unor produse cosmetice sau medicale care te tratează fără efecte adverse (cosmetizate în limbajul «politically correct» al farmaceuticii sub denumirea de «efecte secundare»). Prin antroposofie, începi să simţi responsabilitate faţă de lumea în care trăieşti, începi să înţelegi legăturile cu ceilalţi oameni. În lumea de azi, bulversantă şi derutantă, simt că oferă orientare reală şi normalitate”, spune András Zoltán. Și în partea de îngrijirea corporală, alegerile sale se încadrează în acelaşi registru. Astfel, de mai bine de zece ani foloseşte exclusiv produse Weleda - pastă de dinţi cu ratania, cu gălbenele sau cu sare, alegere motivată de faptul că nu conţine fluor sau tenzide (spumanţi), uleiurile cu arnică, gălbenele sau lavandă, crema de picioare şi laptele de corp cu aloe vera. „Mulţi oameni care ajung să-şi dea copilul la o grădiniţă sau şcoală Waldorf, sau care merg să consulte un medic antroposof, sau care aleg un produs cosmetic antroposofic de pe raftul farmaciei, în România, la început nu au o legătură conştientă cu această mişcare spiritual-ştiinţifică, ci abia mai târziu reuşesc să stabilească o legătură mai strânsă”, conchide András Zoltán.

Citeste si despre ce se Antroposofia "Made in Romania"

 



×