Programele municipale de închiriere a bicicletelor din diferite oraşe de pe mapamond pot ajuta mulţi oameni să facă mai multe exerciţii fizice şi să fie mai activi, îmbunătăţindu-şi starea de sănătate, potrivit unui studiu internaţional publicat recent, scrie Reuters.
Cercetătorii au descoperit că aproximativ 60% din participanţii la programele municipale de folosire a bicicletelor lansate recent în Melbourne, Brisbane, Londra, Washington D.C. şi zona metropolitană St. Paul - Minneapolis au renunţat la mijloacele de transport sedentare şi au adoptat ciclismul.
'Tipul mijloacelor sedentare de călătorie - transportul public, maşina personală sau taxiul - care este înlocuit de folosirea bicicletelor depinde foarte mult de sistemul de transport disponibil', potrivit coordonatorului studiului, dr. Elliot Fishman, director al Institute for Sensible Transport din Australia.
La nivel global, lipsa activităţii fizice este cea de-a patra cauză de deces, contribuind la aproximativ 3,2 milioane de decese anual, conform estimărilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii.
Exerciţiile fizice regulate precum mersul pe jos, ciclismul sau practicarea sportului pot reduce riscul de obezitate, de diabet, boli cariovasculare, depresie şi anumite forme de cancer.
Adulţii cu vârste cuprinse între 18 şi 64 de ani ar trebui să facă minimum 150 de minute de activitate aerobică de intensitate moderată sau cel puţin 75 de minute de exerciţii intense în fiecare săptămână, recomandă Organizaţia Mondială a Sănătăţii. Pentru a avea mai multe beneficii pentru starea de sănătate, oamenii ar trebui să facă de două ori multe exerciţii faţă de recomandările amintite deja şi să includă atât exerciţii aerobice cât şi exerciţii de întărire a musculaturii.
Mai mult de 800 de oraşe din întreaga lume oferă diferite programe de împrumutare a bicicletelor, încurajând rezidenţii să facă mai multe exerciţii, subliniază Elliot Fishman şi co-autorii studiului.
Toate programele de închiriere a bicicletelor care au fost analizate în cadrul studiului aveau implementate sisteme de monitorizare şi sistem de plată electronică, permiţând astfel cercetătorilor să vadă distanţa parcursă şi durata de timp a fiecărei călătorii.
Cercetătorii au analizat datele din aceste programe privind anul 2012, toate programele analizate funcţionând pe tot parcursul anului, cu excepţia zonei metropolitane St. Paul - Minneapolis unde programul funcţionează din aprilie până în noiembrie.
Pentru a afla de câte ori ciclismul a înlocuit mijloacele sedentare de transport, cercetătorii au solicitat reprezentanţilor programelor de închiriere a bicicletelor să participe la chestionare online dedicate călătoriilor zilnice. Multe dintre deplasările cu bicicleta au înlocuit transportul public sau mersul pe jos, a constatat cercetarea.
Capitala britanică Londra, unde conduc mai puţini oameni decât în celelalte oraşe analizate, a avut cea mai scăzută proporţie de înlocuire a maşinii proprii cu folosirea bicicletei. În schimb, proporţia înlocuirii transportului public sau altor forme de călătorie cu folosirea bicicletei a fost de 51% în zona metropolitană St. Paul - Minneapolis şi de 68% în Brisbane şi Londra.
În zona metropolitană St. Paul - Minneapolis deplasarea cu bicicleta a fost mai des folosită pentru a înlocui deplasarea pe anumite distanţe care de obicei erau parcurse pe jos. În Londra bicicleta a înlocuit mai des decât în alte oraşe transportul public, în timp ce la Brisbane mai mulţi oameni au renunţat la maşini în favoarea bicicletelor.
'În timp ce folosirea maşinii la Brisbane este mult mai convenabilă decât la Londra, totuşi o proporţie destul de mare de oameni au renunţat la maşini pentru călătoriile cu bicicleta', a declarat Fishman.
Daniel Fuller, cercetător pe probleme de sănătate la Universitatea Saskatchewan din Canada, a precizat că principalul motiv pentru care închirierea bicicletelor înlocuieşte transportul în comun este ultima porţiune de drum care trebuie parcursă pe jos. Folosirea bicicletei ajută la parcurgerea rapidă a acestei distanţe sau a distanţei de la metrou la locul de muncă sau elimină pierderea unei jumătăţi de oră pentru găsirea unui loc de parcare.
De asemenea, distanţele scurte îi determină destul de des pe oameni să renunţe la maşină în favoarea bicicletelor, a declarat Raja Jurdak, cercetător în cadrul 'Commonwealth Scientific Industrial and Research Organization' din Australia. De obicei oamenii care locuiesc sau se deplasează către anumite destinaţii în apropierea cărora se află staţii de biciclete le folosesc mult mai des, a adăugat acesta.
Studiul, coordonat de dr. Elliot Fishman, a fost publicat în 'Journal of Transport and Health'.
Sursa - Agerpres.ro