Copilul stie din jocuri, povesti, filme ca regii, care sunt cei mai puternici, poarta coroana din aur. Si atunci, ce poate fi mai valorizant pentru un copil decat a purta o coroana, elementul distinctiv al premiului intai. Toata lumea il va vedea cu coronita pe cap, toata lumea va sti atunci ca este pe primul loc, toata lumea il va aplauda. Coroana pusa pe capul unui om reprezinta garantia ca el este cel mai important. Iar pentru copii este extraordinar sa fie recunoscuti drept invingatori, mai ales ca mentalitatea de invingator se formeaza de la varste mici.
"JOCUL" RECOMPENSA PEDEAPSA
Psihologul Mirela Zivari de la Clinica Psihoconsulting considera ca: "Acordarea premiilor la sfarsit de an scolar face parte din sistemul recompensa pedeapsa, o componenta importanta a procesului de invatare. Metodele de diferentiere a elevilor intre ei sunt esentiale in procesul de invatare. Daca nu ar exista note, calificative, premii, este posibil ca la un moment dat sa nu mai functioneze principiul competitiei. Ceea ce nu este benefic, intrucat competitia este cheia succesului, motorul cu ajutorul caruia elevii, si nu numai, reusesc sa faca eforturi mai mari pentru a fi cei dintai. A fi competitiv, a fi pe locul I sunt conditii ideale de stimulare a invatarii". "Jocul" dintre recompense si pedepse este de asemenea un mijloc excelent pentru a stimula copilul sa invete. Un alt principiu utilizat in educatie este motivarea extrinseca a copilului. De fapt, de la cele mai fragede varste, oamenii sunt tributari motivatiei exterioare. Daca prichindeii merg la gradinita pentru jucariile frumoase de acolo sau bomboanele primite de la educatoare, mult mai tarziu, ramanem intr-o activitatea profesionala fiindca avem un salariu sau un statut social. Doar pentru intervale mici de timp reusim sa ne dozam eforturile si sa ne mentinem motivatia in scopul indeplinirii nevoilor interioare: cognitive si estetice.
ANCORELE SUCCESULUI
Copiii sunt incantati cand primesc diplome, insigne, chiar si o bila alba la sfarsitul orei. Intotdeauna copiii au nevoie de concret, iar aceste lucruri palpabile ii fac sa se simta cu adevarat invingatori. Psihologul Mirela Zivari compara aceste obiecte valorizante cu ceea ce la adult reprezinta ceasul, imbracamintea, masina de firma. Coronita este bine sa fie pastrata, pentru a-i aminti copilului ca a fost premiant. Diplomele, premiile, medaliile sunt de mare ajutor in dezvoltarea personalitatii copilului, fiindca reprezinta "ancore ale succesului". Vazand diploma de anul trecut, de exemplu, exista o probabilitate mai mare ca elevul sa-si doreasca si anul viitor o performanta asemanatoare.
CLASA I
La clasa I se obisnuieste ca podiumul sa fie plin de prichindei cu coronite. Invatatoarele acorda premiul I majoritatii scolarilor, ceea ce nu este rau, in viziunea psihologului Mirela Zivari.
Citește pe Antena3.ro
|
STIATI CA |
|
EXPLICATII. Majoritatea copiilor vor sa fie primii, iar daca nu sunt primii este o tragedie. Cum reactioneaza parintele in astfel de situatii? Ei bine, ii va explica copilului ca nu a luat coronita pentru ca nu a muncit suficient, pentru ca a facut mai putine exercitii decat premiantii, pentru ca s-a jucat mai mult decat ei. In general, nu este bine sa-i explicam diferentele de capacitate, de inteligenta, ci de exercitiu. Daca ii spunem unui copil ca el nu poate, este un dezastru. Mai bine ii spunem ca nu a muncit suficient. In nici un caz, parintele nu-i va spune: "Tu nu esti baiatul lui Ionescu si de aia nu ti-a dat premiu" sau "Nu i-am dat suficiente cadouri invatatoarei".
SFAT. Este bine sa-i dai copilului o recompensa suplimentara daca primeste coronita? Psihologul Mirela Zivari raspunde: "Doar daca ii spui dinainte ca este posibil sa primeasca o recompensa suplimentara. Daca nu a stiut, copilul nu va fi incantat de recompensa. Este ca si cum, la cumparaturi, copilul te bate la cap sa-i cumperi o testoasa Ninja, iar tu ii cumperi si un calut. S-ar putea sa nu dea nici o valoare calutului respectiv. Nu-si doreste asta".
|
STIRI
|
OBEZITATE. Copiii mostenesc gusturile parintilor in materie de mancare, ceea ce duce la formarea in copilarie a obiceiurilor alimentare nesanatoase, arata un studiu publicat in Marea Britanie. Cercetatorii de la Cancer Research UK au constatat ca legumele sunt preferate mai mult de fete si mai putin de baieti, care prefera in general carnea. Medicii au realizat acest studiu pe baza datelor obtinute in urma monitorizarii a peste 200 de perechi de gemeni de acelasi sex, identici si nonidentici, dorind sa afle ce gusturi sunt mostenite si ce gusturi sunt influentate de mediu.
|