x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Sanatatea copilului Cine are carte are parte de coronita

Cine are carte are parte de coronita

28 Mar 2006   •   00:00

Copilul stie din jocuri, povesti, filme ca regii, care sunt cei mai puternici, poarta coroana din aur. Si atunci, ce poate fi mai valorizant pentru un copil decat a purta o coroana, elementul distinctiv al premiului intai. Toata lumea il va vedea cu coronita pe cap, toata lumea va sti atunci ca este pe primul loc, toata lumea il va aplauda. Coroana pusa pe capul unui om reprezinta garantia ca el este cel mai important. Iar pentru copii este extraordinar sa fie recunoscuti drept invingatori, mai ales ca mentalitatea de invingator se formeaza de la varste mici.

"JOCUL" RECOMPENSA – PEDEAPSA


Psihologul Mirela Zivari de la Clinica Psihoconsulting considera ca: "Acordarea premiilor la sfarsit de an scolar face parte din sistemul recompensa – pedeapsa, o componenta importanta a procesului de invatare. Metodele de diferentiere a elevilor intre ei sunt esentiale in procesul de invatare. Daca nu ar exista note, calificative, premii, este posibil ca la un moment dat sa nu mai functioneze principiul competitiei. Ceea ce nu este benefic, intrucat competitia este cheia succesului, motorul cu ajutorul caruia elevii, si nu numai, reusesc sa faca eforturi mai mari pentru a fi cei dintai. A fi competitiv, a fi pe locul I sunt conditii ideale de stimulare a invatarii". "Jocul" dintre recompense si pedepse este de asemenea un mijloc excelent pentru a stimula copilul sa invete. Un alt principiu utilizat in educatie este motivarea extrinseca a copilului. De fapt, de la cele mai fragede varste, oamenii sunt tributari motivatiei exterioare. Daca prichindeii merg la gradinita pentru jucariile frumoase de acolo sau bomboanele primite de la educatoare, mult mai tarziu, ramanem intr-o activitatea profesionala fiindca avem un salariu sau un statut social. Doar pentru intervale mici de timp reusim sa ne dozam eforturile si sa ne mentinem motivatia in scopul indeplinirii nevoilor interioare: cognitive si estetice.

ANCORELE SUCCESULUI


Copiii sunt incantati cand primesc diplome, insigne, chiar si o bila alba la sfarsitul orei. Intotdeauna copiii au nevoie de concret, iar aceste lucruri palpabile ii fac sa se simta cu adevarat invingatori. Psihologul Mirela Zivari compara aceste obiecte valorizante cu ceea ce la adult reprezinta ceasul, imbracamintea, masina de firma.

Coronita este bine sa fie pastrata, pentru a-i aminti copilului ca a fost premiant. Diplomele, premiile, medaliile sunt de mare ajutor in dezvoltarea personalitatii copilului, fiindca reprezinta "ancore ale succesului". Vazand diploma de anul trecut, de exemplu, exista o probabilitate mai mare ca elevul sa-si doreasca si anul viitor o performanta asemanatoare.

CLASA I


La clasa I se obisnuieste ca podiumul sa fie plin de prichindei cu coronite. Invatatoarele acorda premiul I majoritatii scolarilor, ceea ce nu este rau, in viziunea psihologului Mirela Zivari.

Momente marcante, premiul I cu coronita si prima zi de scoala ne vin in minte de cele mai multe ori cand rememoram anii de scoala.

Un alt argument in favoarea generozitatii invatatoarelor la clasa I se refera la faptul ca primul an de scoala este unul foarte dificil, iar copilul trebuie valorizat, astfel incat sa aiba un bun inceput in viata. Oricum, primul an de scoala incepe printr-un soc al scolarizarii din cauza caruia anumiti pusti refuza sa mearga la scoala, au dificultati in a sta 4 ore in banca, nu sunt atenti la ore. Si chiar daca nu este atat de evident, socul scolarizarii exista la orice copil. Cati dintre noi nu au mers la scoala primele luni cu jucarii in ghiozdan? Si cati dintre noi nu au plans cand nu reuseau sa scrie, sa citeasca, sa picteze, sa cante? Dar am fost fericiti cand am reusit si cand am fost rasplatiti pentru asta. Din acest motiv, primirea coronitei la sfarsitul unui an scolar atat de greu cum este clasa I este o rasplata binemeritata de copil.

STIATI CA

  • Copiii care nu iau niciodata premii au aproape sigur un traseu educational foarte slab. Nu participa la festivitatile de premiere, ceilalti copiii razand de ei fiindca nu sunt in stare sa ia premiu.
  • Copilul nu trebuie sa primeasca o pedeapsa la care nu se asteapta. De aceea, parintele il poate atentiona in timpul anului: "Dupa ce iei premiul I, vom incerca sa mergem la mare. Daca nu, stam acasa".
  • EXPLICATII. Majoritatea copiilor vor sa fie primii, iar daca nu sunt primii este o tragedie. Cum reactioneaza parintele in astfel de situatii? Ei bine, ii va explica copilului ca nu a luat coronita pentru ca nu a muncit suficient, pentru ca a facut mai putine exercitii decat premiantii, pentru ca s-a jucat mai mult decat ei. In general, nu este bine sa-i explicam diferentele de capacitate, de inteligenta, ci de exercitiu. Daca ii spunem unui copil ca el nu poate, este un dezastru. Mai bine ii spunem ca nu a muncit suficient. In nici un caz, parintele nu-i va spune: "Tu nu esti baiatul lui Ionescu si de aia nu ti-a dat premiu" sau "Nu i-am dat suficiente cadouri invatatoarei".

    SFAT. Este bine sa-i dai copilului o recompensa suplimentara daca primeste coronita? Psihologul Mirela Zivari raspunde: "Doar daca ii spui dinainte ca este posibil sa primeasca o recompensa suplimentara. Daca nu a stiut, copilul nu va fi incantat de recompensa. Este ca si cum, la cumparaturi, copilul te bate la cap sa-i cumperi o testoasa Ninja, iar tu ii cumperi si un calut. S-ar putea sa nu dea nici o valoare calutului respectiv. Nu-si doreste asta".

    STIRI
    OBEZITATE. Copiii mostenesc gusturile parintilor in materie de mancare, ceea ce duce la formarea in copilarie a obiceiurilor alimentare nesanatoase, arata un studiu publicat in Marea Britanie. Cercetatorii de la Cancer Research UK au constatat ca legumele sunt preferate mai mult de fete si mai putin de baieti, care prefera in general carnea. Medicii au realizat acest studiu pe baza datelor obtinute in urma monitorizarii a peste 200 de perechi de gemeni de acelasi sex, identici si nonidentici, dorind sa afle ce gusturi sunt mostenite si ce gusturi sunt influentate de mediu.

    ANTIDEPRESIVE. Sunt indicate antidepresivele la copii? Este intrebarea la care raspund specialistii in psihiatrie infantila in conditiile in care mai multe studii au aratat ca riscurile utilizarii acestor medicamente la copii sunt mai mari decat beneficiile. Cel putin in Europa situatia este reglementata de Agentia europeana a medicamentului (EMEA): nu se recomanda utilizarea antidepresivelor in cazul copiilor, tratamentul de referinta fiind psihoterapia.

    CENTURA DE SIGURANTA. Un studiu american demonstreaza ca utilizarea scaunelor de masina pentru copii si a centurii de siguranta scade cu 21% riscul minorilor de a deceda intr-un accident rutier. Dr. Dennis R. Durbin si colaboratorii sai de la Spitalul pentru Copii din Philadelphia au analizat toate dosarele privind accidentele rutiere produse in Statele Unite intre 1998 si 2003, in care au fost implicati 950.000 de copii. Un copil din 1.000 a murit din cauza unui accident. Studiul a scos la iveala ca mai putin de 45% dintre acesti copii purtau centura de siguranta sau erau asezati intr-un scaun special.
    ×
    Subiecte în articol: copii sanatatea copilului coronita