Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Starea de sanatate Excesul de alcool perturbă ADN-ul

Excesul de alcool perturbă ADN-ul

de Magda Marincovici    |    26 Aug 2012   •   15:42
Excesul de alcool perturbă ADN-ul

De vreo trei decenii se tot spune ca excesul de alcool este in legatura directa cu cresterea riscului de cancer. Totusi, mecanismul este doar partial deslusit. Iata ca o echipa de cercetatori americani au explicat mecanismul: cand organismul metabolizeaza alcoolul, secreta o substanta numita acetaldehida care ar putea afecta ADN-ul nostru.

Echipa profesorului Silvia Balbo de la Univesitatea Minnesota a descoperit ca acetaldehida, eliberata in procesul de metabolizare a alcoolului, este o substanta asemanatoare formaldehidei, despre care se stie cu precizie ca este cancerigena. Experientele efectuate pe animalele de laborator indica faptul ca acetaldehida provoaca anomalii genetice in culturile de celule, generatoare de cancere. Acetaldehida se prinde de ADN, materialul genetic al genelor – provocand perturbari ale activitatii genetice care ar putea fi la originea cresterii riscului de cancer, precizeaza profesorul Silvia Balbo. Pentru a demonstra aceasta ipoteza, 10 voluntari au primit doze in din ce in ce mai mari de votca o data pe saptamana, timp de trei saptamani. Multe perturbari s-au depistat in celulele din sfera ORL, care sunt cele mai expuse in cazul excesului de alcool, dupa doar patru ore de la ingestie, inclusiv in celule sanguine. Profesorul Balbo are si o veste buna: organismul poseda sentinele biologice care reusesc sa repare si sa mentina integritatea materialului nostru genetic. Astfel, majoritatea persoanelor care consuma cantitati rezonabile de acool nu sunt expuse riscului de a face cancer. In plus, majoritatea persoanelor poseda o enzima numita dehidrogenaza, care converteste rapid acetaldehida in acetat, o substanta relativ inofensiva. Dar in cazul unor personae nu se realizeaza aceasta transformare, din cauza unei modificari genetice. In consecinta, aceste persoane sunt printre cele mai expuse riscului de cancer al esofagului, cauzat de consumul de alcool. Aceste concluzii au fost prezentate, recent, la reuniunea anuala a Societatii Americane de Chimie de la Philadelphia.

Subiecte în articol: alcool exces adn