x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Starea de sanatate Sindromul cumparaturilor

Sindromul cumparaturilor

25 Apr 2005   •   00:00

TENTATII
In preajma Sarbatorilor de Pasti si nu numai intram in vartejul ametitor al pregatirilor. Un loc important in toata aceasta frenezie il ocupa cumparaturile. Dupa ce facem curatenie in casa si organizam petrecerea de Pasti, ne cuprinde febra cumparaturilor pentru a ne innoi cu haine de primavara, pentru a le oferi celor dragi cadouri de Iepuras, pentru a avea o masa imbelsugata.

  • de STELUTA INDREI

  • De unde vine febra cumparaturilor aflam de la psihologul Alfred Dumitrescu: "Sarbatorile religioase reprezinta sfarsitul restrictiilor impuse de post. Dupa aceasta perioada de frustrare urmeaza satisfacerea nevoilor si dorintelor fantasmate vreme de cateva saptamani. Febra cumparaturilor inainte de sarbatori tine foarte mult si de ridicarea acestor interdictii. Mai mult decat atat, in lumea moderna traim sub o permanenta tensiune de marketing. Si atunci avem doua categorii de sarbatori, care se completeaza, nicidecum nu se inlocuiesc. Oamenii isi doresc atat de mult sa petreaca de sarbatori, incat la cele religioase le adauga si pe cele laice sau invers. Toti suntem extrem de dornici sa adoptam sarbatori. Am adoptat Sfantul Valentin, Mos Craciun, Iepurasul de Pasti, care nu sunt deloc religioase sau traditionale, ci mai degraba vin dupa un model de sorginte americana. Aceste sarbatori la care se adauga altele 100% laice (aniversarile, onomasticele) sunt intotdeauna prilej de cumparaturi. Dorinta de a ne cumpara haine noi tine de suprapunerea dintre sarbatoarea religioasa a Pastilor cu ritualul de reinnoire a naturii primavara".

    Liber la placeri

    Multora ne face mare placere sa mergem la cumparaturi. Faptul ca in aceasta perioada cumparaturile nu sunt interzise, ba chiar recomandate, duce la agitatia din magazine. Sarbatorile functioneaza ca o justificare perfecta pentru ridicarea inhibitiilor, pentru a da frau liber dorintelor, nevoilor, placerilor, tentatiilor. De ce dam curs acestor tentatii? "Este atat de multa miscare de masa in jur, incat este foarte greu sa rezistam febrei cumparaturilor. Cei care isi permit sa aiba cosurile pline au un sentiment de siguranta pe care il confera camara plina, sifonierul plin, dressingul plin…", este de parere psihologul Alfred Dumitrescu.

    Femeile iubesc magazinele

    Cele mai multe femei iubesc magazinele, rar se intampla ca unele sa nu mearga la cumparaturi. Singura, cu o prietena, in familie, o femeie gaseste intotdeauna motiv de a hoinari prin magazine. De ce le place mai mult femeilor decat barbatilor sa mearga la cumparaturi? Psihologul Alfred Dumitrescu este de parere ca acestea sunt obiceiuri culturale extrem de vechi. Barbatilor le place in continuare sa mearga la razboi, numai ca in zilele noastre, asta se reduce fie la un joc pe calculator, fie la luptele din traficul aglomerat de dimineata. Femeile se ocupa, in general, de lucrurile care tin de casa: decorare, curatenie, pregatirea hranei, cumparaturi. Lumea moderna si feminismul incearca sa schimbe aceste trasaturi, dar numai in forma.

    O furie costisitoare

    Exista insa unele femei care sunt obsedate sa cumpere zilnic, indiferent ce, si, ce-i mai grav, nu se uita la bani, irosindu-i pe tot ce le place. Aceasta este o dependenta precum tutunul, alcoolul, drogurile. Cele care au aceasta "furie" de a cumpara, spune psihologul, sunt femei sensibile, care doresc ca prin acest viciu sa umple un gol psihologic, sufletesc, diverse momente de slabiciune, singuratate. Problemele afective determina femeia sa-si ofere anumite placeri care o bucura pe o perioada scurta.

    Aceasta efervescenta de a cumpara orice nu numai ca nu rezolva carentele emotionale, dar poate duce la grave probleme financiare, care pot sa puna in pericol situatia familiala sau personala a celei care nu se opreste la timp sau nu este ajutata sa depaseasca dependenta. "Aceste adictii nu se rezolva deloc usor, sunt printre viciile cele mai tari pe care un specialist in sanatate mintala le are de asistat. Rezolvarea depinde foarte mult de pacient", considera Alfred Dumitrescu.

    SHOPPING. Atat de indragit de femei, shoppingul este o varianta moderna a femeilor de a se ocupa de acele lucruri traditionale care tin de indeletnicirile lor. Pe de alta parte, este o maniera de a intra in competitia feminina in care cine gaseste cea mai frumoasa haina de firma, eventual la pretul cel mai bun, se poate lauda cu asta tuturor cunoscutilor. "Shoppingul poate deveni o activitate competitiva, in care valoarea individuala rezida in capacitatea de a umple un cos cat mai mare, in limitele bugetului, cu lucruri despre care lumea sa te intrebe de unde sunt", remarca psihologul Alfred Dumitrescu.

    CREDITE. Dependenta de cumparaturi este atat de bine tolerata social, incat cu mare dificultate cineva poate sesiza ca intr-adevar este in pericol. Majoritatea institutiilor de creditare ofera posibilitati de cumparare in rate foarte atractive, carduri de creditare. Astfel, dependenta de achizitia de bunuri este si o problema a intregii societati. De asemenea, reducerile de preturi initiate de magazine in preajma sarbatorilor speculeaza nevoia oamenilor de a face achizitii in aceasta perioada. Presiunea marketingului raspunde unei nevoi si in acelasi timp creeaza o nevoie. Orice fel de comerciant incearca sa creeze o stare permanenta de sarbatoare, astfel incat sa mentina vanzarile la cote ridicate. Astfel au aparut conceptul de marca si perioadele de solduri de dupa marile sarbatori.

    CUPLU. Uneori, din cauza febrei cumparaturilor, care "contamineaza" in principal femeile, pot aparea tensiuni in viata de cuplu. Pentru a evita eventualele reprosuri ale partenerului, femeile sunt sfatuite sa nu intre in fondurile comune daca vor sa-si satisfaca anumite capricii. La banii adunati impreuna se apeleaza, de regula, atunci cand intervin cheltuieli ce tin de viata de cuplu, de proiecte pe care le au ambii parteneri. Daca nu ati stabilit cu iubitul sau sotul ca un anumit lucru trebuie cumparat, nu este indicat sa folositi banii pe care i-ati economisit impreuna pentru a-l achizitiona.

    IN RATE. Romanii sunt loviti de febra cumparaturilor in rate. De la bogat la sarac, toata lumea cumpara in principal electronice si electrocasnice in rate. Suma rezonabila pe care cumparatorii o pot plati o data pe luna este factorul care a declansat aceasta "isterie" nationala, chiar daca la sfarsitul ratelor pretul produsului este dublu.

    STIATI CA
  • Occidentalii sunt mari amatori de cumparaturi pe Internet.
  • Pentru a evita cheltuielile inutile, inainte de a pleca spre magazin, este bine sa intocmiti o lista cu necesarul de cumparaturi. Daca stiti cu aproximatie costul fiecarui produs pe care intentionati sa il achizitionati, luati la dumneavoastra doar banii necesari, pentru a nu fi tentati la cheltuieli suplimentare.
  • Daca va doriti extrem de mult un produs foarte scump, este bine sa nu il cumparati imediat. Asteptati sa treaca o perioada de cateva zile si de-abia atunci intoarceti-va in magazinul unde v-a facut cu ochiul produsul si veti vedea daca mai sunteti tentat sa il cumparati.
  • ×