Cumpărătorii au dificultăţi să înţeleagă etichetele produselor de îngrijire personală naturale şi bio. Chiar şi cei care se consideră eco-cunoscători nu au ştiut care este diferenţa între pur, natural şi organic.• Produsul zilei: Miere polifloră eco
Cumpărătorii au dificultăţi să înţeleagă etichetele produselor de îngrijire personală naturale şi bio. Chiar şi cei care se consideră eco-cunoscători nu au ştiut care este diferenţa între pur, natural şi organic.
Spiezia Organics, manufacturier britanic de cosmetice şi produse de îngrijire personală bio, a comandat recent un studiu independent pe 100 de eco-clienţi. 87% dintre aceştia s-au declarat cumpărători organici fideli şi 53% au spus că citesc eticheta înainte de a cumpăra un produs. Cu toate acestea, studiul, citat de Organic Market, a demonstrat că până şi cei care se consideră eco-cunoscători nu prea ştiu care e treaba cu naturalul şi organicul.
DIFERENŢE. 49% dintre cei intervievaţi consideră că menţiunile pur, organic şi natural de pe ambalajele produselor înseamnă că acestea nu conţin nici un fel de chimicale, în timp ce mai mult de 11% nu erau prea siguri ce înseamnă aceste menţiuni. 39% nu au ştiut ce procent de ingrediente naturale trebuie să conţină un produs cosmetic pentru a putea fi etichetat ca “natural”, în timp ce 24% au presupus că 100%. Adevărul este că produsele pure sau naturale trebuie să conţină numai 2% ingrediente naturale – restul de 98% putând fi de orice fel, inclusiv chimicale, spun cei de la Spiezia Organics. Oamenii nu înţeleg termenul de organic. 71% dintre cei intervievaţi credeau că organic înseamnă că respectivul produs nu are chimicale şi 6% că produsul a fost fabricat manual. Mai mult, 31% nu au ştiut ce procent de ingrediente bio trebuie să se regăsească într-un produs etichetat ca “produs din ingrediente organice”, în timp ce 37% au presupus că 100%. Realitatea este că, în ceea ce priveşte cosmeticele şi produsele de îngrijire corporală, nu există încă o definiţie legală a noţiunii de organic şi un set de reguli stricte ale UE, ca în cazul alimentelor. Însă marii certificatori europeni – Soil Association, Ecocert, ICEA şi BDIH – care acoperă şi acest sector cer ca un produs “cu ingrediente organice” să conţină minimum 70% astfel de ingrediente. Diferenţa până la 100% pot fi substanţe chimice şi conservanţi. În ceea ce priveşte produsele etichetate ca “organice”, certificatorii cer ca acestea să conţină 95% ingrediente organice şi interzic utilizarea surfactantului anionic sodium laurel sulphate (SLS) şi a altor componente de origine petrochimică.
Peste jumătate dintre cei intervievaţi au fost surprinşi să afle că ingredientele produselor cosmetice sunt trecute întotdeauna pe etichetă în ordinea descrescătoare a concentraţiei. În aceste condiţii, poziţia ocupată de produsele chimice pe această listă arată cât de natural este un produs.