Încercarea Comisiei Europene de a introduce un nou logo, obligatoriu, pentru produsele provenite din agricultura biologică din UE pare sortită eşecului. După ce a fost “şters” şi amînat, organizaţiile de producători cer să fie eliminat.
Încercarea Comisiei Europene de a introduce un nou logo, obligatoriu, pentru produsele provenite din agricultura biologică din UE pare sortită eşecului. După ce a fost “şters” şi amînat, organizaţiile de producători cer să fie eliminat.
Introducerea unui nou logo bio european este parte integrantă a noului regulament european în domeniu, care trebuie să intre în vigoare din 1 ianuarie 2009. Desenul noului logo a fost aprobat, de principiu, în ianuarie 2008. Dar la scurt timp Comisia s-a văzut nevoită să-l “şteargă”, din cauză că semăna cu marca lanţului german de magazine Aldo. Şi cum redesenarea siglei necesită timp, introducerea noului logo va fi amînată pentru 2010.
PROTEST. “Este un dezastru”, consideră Francis Blake, preşedintele IFOAM UE Group, citat de publicaţia on-line Organic Market. “Toată această nebunie cu logo-ul poate provoca probleme serioase. Nu este posibil să amîni numai partea ce vizează logo-ul. Sînt şi alte prevederi în regulament care au implicaţii asupra modului de etichetare a produselor organice, ceea ce înseamnă că multe produse ar trebui să-şi schimbe etichetele de două ori (n.r. – o dată la 1 ianuarie 2009, o dată cu intrarea în vigoare a noului regulament european, a doua oară la 1 ianuarie 2010, o dată cu introducerea noului logo european, care va fi obligatoriu). Această situaţie este absolut neacceptabilă pentru piaţă”, a explicat Blake. Drept urmare, IFOAM – o organizaţie pentru mişcarea organică, reprezentativă la nivel global – cere CE să renunţe la logo-ul obligatoriu, altfel este în primejdie chiar implementarea noului regulament european.
Toată această nebunie cu logo-ul afectează şi România, pentru că, fiind membri UE, trebuie să implementăm şi noi, de anul viitor, noul regulament. Şi vom fi obligaţi să aplicăm pe produse, pe lîngă sigla naţională “ae”, şi noul logo european, cînd se va lua o decizie în privinţa lui.
Probleme vechi
Reclamaţia depusă de nemţii de la Aldo, prin care Comisiei Europene i se atrăgea atenţia că deja defunctul nou logo bio european (foto) seamănă cu marca sa, nu a făcut decît să dea apă la moară producătorilor bio din UE care cîrteau de mult împotriva obligativităţii acestuia.
Ei nu se înghesuie să folosească nici actualul logo european – care nu e obligatoriu –, considerînd că siglele institutelor de certificare sunt suficiente, rigorile obţinerii acestora fiind mai dure decît cele ale UE.
florina.zainescu@jurnalul.ro