x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cât de performat e un GT din Seria 3

Cât de performat e un GT din Seria 3

de Cătălin F. Vărzaru    |    30 Noi 2016   •   15:17
Cât de performat e un GT din Seria 3

Ce decizii iei atunci când vrei să faci o maşină mai mare şi mai luxoasă dintr-un succes de casă? O mai lungeşti şi-o mai accesorizezi. Aşa ajungi ca BMW Seria 3 să fie aproape la fel de mare ca Seria 5. Şi în plus cu o notă sportivă accentuată. Un fel de coupe ca formă, dar în patru uşi şi patru locuri. De fapt, vorbim de un GT, un Grand Tourismo, o născocire italienească pentru a combina frumuseţea şi performanţa pentru drumuri lungi. Acesta ar fi pe scurt un BMW Seria 3 GT. O new-entry level de lux care aproape că dublează preţul Seriei 3 ajungând la 62.875 de euro cu TVA cu opţionalele fără de care n-am mai vorbi de un automobil premium.

Prima imagine care impresionează la un GT este forma lui. Pentru că atunci când te gândeşti la modelul de bază ai în minte forma clasică de sedan. Aşa e şi la Seria 3. Te gândeşti la un BMW clasic şi dai de un fel de coupe umflat, bine conturat şi mult mai mare comparativ cu ce te aşteptai. Este atât de lung că pare că nu se mai termină. Şi asta au reuşită să facă inginerii germani mărind cu aproape 20 de centrimetri lungimea Seriei 3. Au ajuns la un total de 4,85 metri. Dacă se mai încordau încă un pic şi mai adăugau încă 15 centimetri ajungeau cât la Seria 7. GT este şi un pic mai lat decât sedanul. Nu cu mult, dar cu suficient ca să accentueze senzaţia de premium. Spatele ridicat şi viguros este completat de un spoiler activ. Se ridică automat la viteze de pe 110 km/h şi se retrage odată ce viteza a fost redusă la 70 km/h. Este necesar pentru a trage spre asflat spatele maşinii la viteze mari şi de a-i mări stabitatea. Spoilerul se poate acţiona şi manual pentru a impresiona asistența.  Acest element dezvăluie cea de a doua calitate a unui GT: sportivitatea. Atributul este întărit de forma alungită şi de portierele care au geamuri fără rame. Pe lângă impactul la niveul de design sportiv, lipsa ramelor face ca suprafaţa vitrată, şi implicit cantitatea de lumină care pătrunde în habitaclu, să fie mai marie.

Boierii din spate

Spaţiul excedentar de care dispune GT se regăseşte la interior, într-un confort sporit faţă de cel oferit de Seria 3. În special pentru pasagerii din spate care au la dispoziţie loc din belşug pentru picioare. Tot pentru ei, există încălzire în scaune şi prize de aer condiţionat de la care temeratura se pot regla independent  faţă de cea din faţă. Accentul pe partea luxoasă se regăseşte şi în elementele interioare construite cu foarte mare grijă pentru detalii. Lumini interioare discrete prezente pe portiere  şi consola centrală care se pot regla nu doar în intensitate, ci şi în ceea ce priveşte coloritul. Inserţii de lemn şi elemente metalice, cum ar fi o coardă de pian în bord. O instalaţie hi-fi Harman Kardon special proiectată pentru interiorul lui GT care poate ajunge până la 600 W. Pe Seria 3 GT este implementată şi noua tabletă pe care BMW afişează stufosul şi exhausitivul meniu. De această dată, este gândit pe un Controller iDrive Touch cu un suport şi un meniu mai intuitiv decât la versiunile anterioare. Sistemul de navigaţie Professional, care include kit hands-free, interfaţă USB, afişaj LCD color de 8,8” şi Radio BMW Professional cu DVD player, este predat pe o hartă tridimensională şi vine cu 20 GB de memorie inclusă care poate funcţiona şi pe post de music box. Tot la capitoul comoditate se încrie şi acţionarea electrică a hayonului doar prin apăsarea unui buton. Portbagajul este şi el imens şi permite încărcare cu uşurinţă a unor volume mari pentru că suprafaţa de deschidere este mare. În plus, există două şine metalice cu ajutorul cărora se pot fixa cu uşurinţă volumele mari.  Trapa panoramică formată din două părţi, din care una detaşabilă, aduce multă lumină în habitaclu.

Ce e sub capotă

GT are sub capotă acelaşi motor cu cel al Seriei 3 comparabile. 2.0d înseamnă, în cazul modelului testat, 190 de cai putere diesel şi un cuplu impresionant de 400 de Nm. Puterea dezlănţuită ajută maşina de 1.665 de kg să atingă suta de kilometri la oră în doar 7,7 secunde. Sprintul impresionant are, în realitate, un debut cu întârziere. Masa inerţială a maşinii, în directă legătură cu gabaritul mare al acesteia, face ca în primul moment să ai impresia că maşina se mişcă greoi. Asta până ce sistemul twinpower turbo cu geometrie variabilă se dezlănţuie şi atinge cuplul maxim la doar 1.750 de rot/min. De aici, începe un adevărat şoc, o accelerare în timp foarte scurt, care imprimă senzaţia de putere. Stabilitate şi ţinuta lui GT sunt impecabile, iar gabaritul său apreciabil îl face să se aşeze pe şosea aidoma unei limuzine de dimensiuni mai mari decât clasa din care face parte. Motorul puternic consumă decent. De exemplu, după o cursă pe autostradă cu o viteză medie de 120 de km/h şi spinturi de 150 de km/h, consumul a fost de 5,8 litri/100 de km.

Economie inteligentă

Şi dacă vorbim de economie mai e loc de cifre, pentru că dacă eu am abordat în principal maşina pe modul Sport, există nu doar varianta Comfort, dar şi cea EcoPro. Acesta din urmă adaptează în mod inteligent caracteristicile transmisiei Steptronic, precum şi setările pentru sistemul de climă, pentru a face condusul cât mai eficient posibil. Acest mod de ajustare a caracteristilor ar face ca economia de combustibil să scadă cu până la 20%. Funcţia „Coasting” şi rutele ECO PRO mai pot oferi încă 5% economie de combustibil prin optimizarea traseelor.  „Coasting” permite automobilului să meargă controlat fără putere suplimentară până la viteze de până la 160 km/h atunci când şoferul ia piciorul de pe acceleraţie şi nu apasă frâna. Astfel, s-ar putea ajunge la cifra de 4,1 litri/100 km anunţată de producător. La reducerea consumului de combustibil contribuie şi funcţia Start/Stop motor automată, care opreşte motorul atunci când automobilul se opreşte temporar. Când iei piciorul de pe frână, motorul cuplat la cutia automată în opt trepte reporneşte automat. Sistemul de recuperare transformă energia cinetică într-una electrică pe care o foloseşte pentru alimentarea sistemelor auxiliare ori pentru reîncărcare bateriei, ceea ce face ca alternatorul să nu mai fie folosit continuu. Servodirecţia electrică reglează în mod optim feedbackul în volan în funcţie de comportamentul automobilului pentru o precizie mai ridicată la viteze mari şi manevrabilitate în timpul parcării.

Cât e de sport

Sportivitatea lui GT nu este asigurată doar de elementele de design şi aerodonamică, ci şi de sisteme speciale care să-i mărească agilitatea.  GT poate avea ca elemente opţional, ceea ce s-a şi întâmplat pe modelul testat, o suspensie adaptativă M. Aceasta este mai coborâtă cu 10 mm faţă de una normală. Şoferul poate alege prin sistemul Driving Experience Control modul în care doreşte să piloteze maşina. Amortizoarele controlate electric ale suspensiei M adaptive sunt calibrate pentru a se adapta suprafeţei de rulare în fracţiuni de secundă, pentru aceasă performanţă fiind utilizaţi mai mulţi senzori care măsoară vibraţiile roţilor şi viteza cu scopul de a face, prin intermediului computerului, un mix între siguranţă, care primează, şi capacităţile sportive. Pentru că vorbim de o maşină din clasa lux, tehnologiile de ultimă oră primează şi ele fac diferenţa prin priecizie faţă de cele montate pe automobilele de volum.

Autonomie

Cruise Controlul Adaptativ este combinat şi cu funcţia Start/Stop astfel că nu asigură doar urmărirea maşinii din faţă indiferent de viteză - la o distanţă setată de şofer - dar este şi capabil să oprească motorul maşinii în trafic şi să-l repornească în mod automat. Informaţiile esenţiale pentru ca şoferul să nu-şi ia ochii de la parbriz -  de la viteză şi navigaţie, la apelurile telefonice sau staţiile de radio – sunt afişate pe head-up display-ul  holografic. Pachetul Driving Assistant include sistemele de Avertizare la părăsirea benzii de circulaţie şi Avertizare de coliziune frontală. Avertizarea de coliziune frontală şi sistemul de Avertizare de pietoni cu funcţie de pregătire de frânare emit un semnal de avertizare în cazul unui risc de coliziune cu un automobil sau pieton şi frânează automobilul în caz de urgenţă la viteze cuprinse între 10 şi 60 de km/h. La viteze de peste 70 km/h maşina te avertizează prin virbraţii în volan dacă vrei să părăseşti banda neintenţionat sau fără să semnalizezi, asta dacă drumul e marcat.  La viteze de peste 20 de km/h, intră în funcţiune şi sistemul de avertizare la unghi mort, care te păzeşte de cei care se apropie din spate în momentul în care vrei să depăşeşti. Pentru că vorbim de o maşină de dimensiuni respectabile, BMW a montat nu doar senzori de parcare şi camere hd, ci şi un sistem de parcare automată care poate efectua atât manevre laterale cât şi perpendiculare.

Avataje

  • Spaţiu şi confort
  • Sportivitate
  • Tehnologie

Dezavantaje

  • Preţ
  • Opţionale scumpe
  • Serivicii nefuncţionale pentru România: Concierge, RTTI, Serviciul Online entertainment

 

CIFRE

  • 230 km/h, viteza maximă
  • 7,8 secunde, sprintul până la 100 km/h
  • 21.355 euro, preţul opţionalelor

 

×