x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Autostrada Transilvania își sărbătorește majoratul cu șantierele pe ea

Autostrada Transilvania își sărbătorește majoratul cu șantierele pe ea

de Adrian Stoica    |    09 Sep 2021   •   07:20
Autostrada Transilvania își sărbătorește majoratul cu șantierele pe ea

Anul acesta ar putea fi gata un tronson de 9 kilometri din Autostrastrada Transilvania, care face parte din Autostrada 3 (București - Borș), după ce anul trecut a fost inaugurat un ciot de numai 5,4 kilometri. Cu o asemenea viteză de execuție, românii mai au de așteptat ani buni pentru a putea circula de la un capăt la altul al Autostrăzii Bechtel. În noiembrie 2003, Guvernul Adrian Năstase adopta ordonanța care dădea undă verde contractului cu Bechtel, iar în primăvara anului 2004 începea construcția. Lucrările la autostrada care măsoară aproape 400 de kilometri (inițial erau 415 km) trebuiau terminate în 2014 de către compania americană, dar după 18 ani sunt gata doar 100 de kilometri. După ce a plătit despăgubiri de 60 milioane de dolari firmei Bechtel pentru rezilierea contractului, companiei de drumuri i se cer acum despăgubiri pentru rezilierea unui alt contract, după ce justiția a decis să suspende această decizie. În 2004, valoarea contractului pentru execuția autostrăzii era de 2,8 miliarde de euro, iar în septembrie 2019, după ultima actualizare a indicatorilor tehnico-economici ai proiectului, valoarea lui crescuse la 5,4 miliarde de euro.

 

Pe 6 septembrie, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat semnarea contractului pentru proiectarea și execuția unui nou lot de pe Autostrada Transilvania (Brașov - Tg Mureș - Cluj – Oradea – Borș).  Este vorba despre Secțiunea 3C: Suplacu de Barcău - Borș, Subsecțiunea 3C1: Suplacu de Barcău - Chiribiș (km 4+200 - km 30+550)”, costurile ridicându-se la circa 543 milioane de lei, fără TVA. Acesta este singurul contract de execuție semnat anul acesta pentru Autostrada Transilvania, după ce anul trecut mai fuseseră semnate contracte pentru realizarea a circa 90 de kilometri, care ar trebui să fie gata în doi-trei ani, dacă lucrările se derulează conform graficului. În 2014, când i s-a reziliat contractul, compania Bechtel lăsa în urmă doar 52 de kilometri de autostradă. Lucrările nu au avansat mai repede nici după aceea, în următorii șase construindu-se doar 48 de kilometri

 

Tronsonul Biharia - Chiribiș rămâne blocat

 

Săptămâna trecută, CNAIR a respins și cel de-al doilea Proiect Tehnic depus de constructorul Trameco, pentru porțiunea de autostradă situată între Biharia și Chiribiș de pe lotul Gilău - Borș al Autostrăzii Transilvania.  Proiectul include o serie de lucrări suplimentare, dar acest lucru nu este acceptat de CNAIR pentru că asta ar însemna costuri suplimentare. Practic, acestea ar însemna o suplimentare cu circa 48% a costurilor față de cele prevăzute în contract. Pentru nefinalizarea în termen a proiectului tehnic, constructorul riscă penalizări de milioane de lei, nefiind exclusă nici rezilierea contractului. CNAIR a semnat contractul pentru proiectarea și execuția subsecțiunii 3C2, Chiribiș - Biharia pe data de 12 iunie 2020. Valoarea contractului semnat cu Asocierea Trameco SA – Vahostav SK, a.s. – Drumuri Bihor SA – Drum Asfalt SRL – East Water Drillings SRL este de 326.515.056,68 lei, fără TVA (circa 69 milioane euro), termenul contractual pentru proiectare fiind de 6 luni, iar cel pentru execuție, de 18 de luni.

 

Suplacu de Barcău - Chiribiș, la al patrulea constructor

 

Construcția lotului Suplacu de Barcău - Chiribiș, de pe tronsonul  Gilău - Borș, a fost inițial începută de americanii de la Bechtel. După ce contractul cu aceștia a fost reziliat, pentru execuția lui a fost desemnată asocierea de firme spaniole Corsan-Corviam. Ulterior, în 2016, și acest contract a fost reziliat din cauza mobilizării insuficiente a constructorului. În august 2017 a fost inițiată o nouă licitație, însă după doi ani și jumătate de tergiversări, amânări, contestații și reevaluări, în ianuarie 2020 CNAIR decide să anuleze și această procedură deoarece firma câștigătoare,  Construcții Sibiu, avea probleme financiare în țara de origine. S-a trecut la organizarea unei noi licitații, iar în urmă cu câteva zile, CNAIR anunța firma Construcții Erbașu drept câștigătoare, termenul de realizare fiind de 24 de luni din momentul semnării contractului.

 

Chețani - Câmpia Turzii, anularea contractului, suspendată de justiție

 

La mijlocul lunii iulie, CNAIR a lansat licitația pentru proiectarea și execuția lotului Chețani - Câmpia Turzii (16 km), după ce anterior decisese să rupă contractul  cu compania Straco. Valoarea estimată a noului contract este de până la 450 de milioane de lei, față de circa 280 milioane de lei cât era cel reziliat și în cadrul căruia fuseseră executate peste 37% din lucrări. Termenul-limită pentru depunerea ofertelor este 15 septembrie, iar viitorul contract va include termenul de proiectare și 18 luni pentru execuția lucrărilor. În martie, CNAIR a reziliat contractul cu constructorul sectorului Cheţani - Câmpia Turzii, de pe Autostrada A3, deoarece, în ultimele cinci luni progresul fusese de un punct procentual, potrivit ex-ministrului Cătălin Drulă. Ulterior, compania Straco a obținut la Tribunalul București suspendarea, prin ordonanță președințială, a efectelor înștiințării de reziliere, și solicită despăgubiri de 461 milioane de lei.

 

Prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) se vrea finanțarea construirii tronsonului de pe A3 - Nădășelu – Poarta Sălajului în lungime de 42 km. Pe el vor fi amplasate  6 stații cu 30 puncte de încărcare a mașinilor electric.



Autostrada Tg. Mureș - Cluj-Napoca mai așteaptă câțiva ani

Nefinalizarea tronsonului între Chețani - Câmpia Turzii lasă în aer lotul de autostradă care face legătura între Târgu Mureș și Cluj-Napoca. Astfel, deschiderea secţiunii de 9 kilometri dintre Târgu Mureş şi Ungheni, prevăzută pentru acest an, va avea un impact limitat pentru că lipsesc cei 16 kilometri dintre Cheţani şi Câmpia Turzii. Totuși, deschiderea celor 9 kilometri va permite circulaţia pe autostradă fără întrerupere de la Târgu Mureş la Cheţani, ceea ce înseamnă aproape 40 de kilometri.

 

Tronsonul Gilău - Nadășelu, lăsat muzeu

 

În septembrie 2018 era deschis traficul pe tronsonul Gilău - Nadășelu, de pe lotul Gilău-Borș al autostrăzii Transilvania. Lucrările la acest sector au început în primăvara anului 2014 şi au fost finalizate în noiembrie 2017, dar el nu a putut fi dat în folosință pentru că CNAIR nu a reușit să atribuie construcția unui pod de 750 de metri peste râul Someș. Podul lipsă peste Someș în zona Gilău era de fapt un viaduct parțial construit încă din vremea contractului cu Bechtel. Pentru finalizarea sa, Compania de Autostrăzi lansase în 2015 o licitație care a fost anulată însă. Până la finalizarea podului, pe tronsonul Gilău - Nadășelu a avut loc și o alunecare de teren.


Cum se prezintă lucrările pe Autostrada 3 (București - Borș)

 


Primul tronson, București - Ploiești (65,2 km), este deschis integral circulatiei. În ceea ce privește următorul tronson, cel care face legătura între Ploiești și Brașov, a fost deschis circulației doar lotul Râșnov - Cristian (6,3 km) în luna decembrie a anului trecut.

 

În ceea ce privește tronsonul Brașov - Târgu Mureș, inclus inițial în proiect, acesta a fost eliminat și înlocuit cu  traseul Sebeș - Turda de pe autostrada A10.

 

Pentru tronsonul următor, Târgu Mureș - Gilău, situația din teren este următoarea:

-lotul Târgu Mureș - Ungheni (4,5 km) este în lucru și va fi deschis în 2021, deși termenul contractual este 2022;

-lotul Ungheni - Ogra (10,1 km) este deschis;

-lotul Ogra - Iernut (3,6 km) este deschis;

Iernut – Chețani (17,9 km) este deschis;

-Chețani - Câmpia Turzii (15,7 km) contractul a fost anulat și proiectul a fost scos din nou la licitație.  Inițial, termen de deschidere a lotului era 2021;

-Câmpia Turzii - Gilău (51,7 km) este deschis.



Pe ultimul tronson al A3, Gilău - Borș, situația este următoarea:

-Gilau - Nadășelu (9,7 km) deschis;

-Nadășelu - Mihăiești (16,8 km) este în lucru și are termen de deschidere 2023;

-Mihăiești - Zimbor (13,3 km) este în lucru și are termen de deschidere 2023;

-Zimbor - Poarta Sălajului (13,3 km) este în lucru și are termen de deschidere trimestrul IV 2023;

-Poarta Sălajului - Zalău (15,14 km) și Zalău - Nușfălău (25,84 km) sunt în curs de licitare, licitațiile fiind lansate în octombrie 2020;

-Nușfălău - Suplacu de Barcău (13,6 km) ordinul de începere a lucrărilor a fost semnat în iulie, iar termen de finalizare este de un an și jumătate;

-Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,4 km) a fost desemnat un câștigător, dar contractul nu a fost încă semnat. Termenul de realizare este de 24 de luni din momentul semnării;

-Chiribiș - Biharia (28,9 km) are termen deschidere în 2022, dar este blocat;

Biharia - Borș (5,4 km) a fost deschis în septembrie 2020.

 

×