x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Noii regi ai asfaltului se ridică din dosarele DNA

Noii regi ai asfaltului se ridică din dosarele DNA

de Cristian Anton    |    04 Mai 2016   •   08:41
Noii regi ai asfaltului se ridică din dosarele DNA
Sursa foto: Marin Raica/Intact Images

Toate cele cinci firme plătite cu 10 milioane de lei pentru întreţinerea pe timp de vară a drumurilor din nordul Bucureştiului au probleme cu legea, patru dintre acestea fiind implicate direct în dosare penale, cu patroni cercetaţi pentru corupţie sau chiar arestaţi. Societăţile aparţin, cu o singură excepţie, noului val de „regi ai asfaltului”. Câştigătoare a numeroase licitaţii pentru lucrări de drumuri, firmele au în spatele lor persoane fără notorietate publică, dar cu puternice conexiuni în lumea greilor.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a atribuit pe 4 aprilie un contract pentru „Lucrări de întreţinere curentă pe timp de vară pentru reţeaua rutieră din administrarea D.R.D.P. Bucureşti-Sucursala Drumuri Naţionale (SDN) Bucureşti Nord”, în valoare de 9.935.967,55 lei, fără TVA. Acordul cadru a fost semnat cu consorţiul format din Dimar SRL şi Alpenside SRL cu subcontractant Teo Trans Consulting SRL şi terţi susţinători Straco Grup SRL şi Viarom Construct SRL, toate din Bucureşti. Întâmplarea face ca toate firmele să aibă probleme cu legea. Astfel, Dimar SRL, controlată de Iulian Drăgunoiu, este anchetată de Consiliul Concurenţei alături de mai multe companii de construcţii, fiind suspectate că s-au înţeles între ele pentru a depune oferte trucate la licitaţii publice.

Fantoma lui Sorin Ovidiu Vîntu

Alpenside SRL, fosta Util Construct Plus, este deţinută de un off-shore cipriot şi este reprezentată de Florin Cristian Mihai, un necunoscut publicului larg, dar cu un succes fabulos la contractele cu statul. Doar în perioada septembrie 2014- septembrie 2015 a primit opt contracte pentru lucrări: extinderea reţelelor subterane în Ploieşti, închiderea depozitelor urbane din judeţul Călăraşi, repararea străzilor din Sectorul 4, realizarea de alei şi trotuare şi lucrări pentru creşterea eficienţei energetice a blocurilor din Sectorul 3 al Capitalei, dar şi demolarea şi reconstrucţia sediului primăriei din Feteşti.

În total, peste 55 de milioane de euro a luat Alpenside SRL, care se poate lăuda şi cu un trecut de-a dreptul spectaculos: sub vechea denumire, de Util Construct Plus, era deţinută de Liviu Niţescu, unul dintre acţionarii postului Money TV, controlat de Sorin Ovidiu Vîntu.

În 2012, Alpenside a fost reclamată la DNA după ce a câştigat un contract de deszăpezire de peste 600.000 de euro în Buzău, deşi nu avea utilajele necesare. Subcontractantul său din lucrarea luată de la CNADNR pentru drumurile din nordul Capitalei, Teo Trans Consulting SRL, are un pedigree penal pur sânge.

Arestaţi pentru evaziune

Patronul Adrian Mugurel Teodorescu este fratele lui Răzvan Emil Teodorescu, fost director de achiziţii la CNADNR, anchetat acum de DNA pentru corupţie. Oficialul companiei naţionale de drumuri a fost atât de sigur pe el că nimeni nu-i poate tulbura afacerile de familie încât a semnat, în 2013, un contract cu firma fratelui său. Ulterior, şefii CNADNR au sărit cu scuze şi cu promisiunea că vor rezilia contractele oferite  firmei Teo Trans Consulting, dar rezultatul sancţiunilor se vede cu ochiul liber: încă un contract de 10 milioane de lei.

Dosar cu prejudicii de milioane de euro

Al treilea partener în lucrare este firma Straco Grup. Şi ea are, de asemenea, simptome penale. Patronii de la Straco Grup, Vlad Ionel Vameţu şi fraţii Alexandru şi Traian Horpoş, au fost arestaţi în august 2015 într-un dosar DIICOT pentru spălare de bani, delapidare şi evaziune fiscală, alături de patronul Euroconstruct 93, celebrul Dan Besciu. Prejudiciul adus bugetului de stat este estimat la peste 7,5 milioane de euro.

Conexiuni cu Ponta şi Boc

În fine, ultima firmă din lista câştigătorilor contractului de întreţinere pe timp de vară a reţelei rutiere, administrată de D.R.D.P. Bucureşti-Sucursala Drumuri Naţionale (SDN) Bucureşti este firma Nord Viarom Construct SRL. Aceasta era acuzată în 2014 de presa clujeană că fura motorină, după ce angajaţii săi au fost filmaţi în timp ce „luau la pachet” combustibil din excavatoarele angrenate în lucrări stradale. Viarom Construct este deţinută de francezii de la Euroavia, alături de Marius Daniel Bădină, Ovidiu Dan Boicu şi Dragoş Bogdan Preda. Gabriela Bădină, soţia lui Marius Daniel Bădină, care este şi administrator al Viarom Construct, este o veche colaboratoare a Exfin 2000 SRL, firma familei lui Victor Ponta. La fel, Ovidiu Dan Boicu şi Dragoş Bogdan Preda sunt patronii altor societăţi comerciale aflate în portofoliul de clienţi a firmei de contabilitate a familiei Ponta. Pe de altă parte, Vesta Construct şi Management SRL, o firmă absorbită de Viarom Construct, a fost deţinută de Dana Morariu, fosta soţie a lui Octavian Morariu. Adică fostul preşedinte al Comitetului Olimpic Român, coleg de guvern cu Victor Ponta în Cabinetul Adrian Năstase. Şi pentru ca cercul celebrităţilor să se încheie frumos, un alt asociat al Vesta Construct şi Management SRL era Michael Stanciu, patronul de la Search Corporation, văzut ca un apropiat al fostului premier Emil Boc. De altfel, presa relata ca nepoata primarului din Cluj Napoca a fost angajată a unei firme controlate de familia Stanciu.         

 

Fraţii Horpoş fac parte din vechea generaţie de „regi ai asflatului”, beneficiari a zeci de milioane de euro în urma contractelor publice. Chiar şi după arestarea lor, firma Straco Grup continuă să se bucure de credibilitate în faţa CNADNR, din moment ce a primit acest ultim contract.

9,6 miliarde euro este bugetul CNADNR pentru 2016.

 

 



 

×