Deşi criza nu atrecut, 89% dintre români intenţionează să cheltuie mai mult în decursul acestui an, în timp ce doar 14% dintre aceştia plănuiesc să-şi mărească soldul economiilor, arată studiul Observatoire Cetelem 2011. Acesta indică o diferenţă notabilă între Europa de Est şi cea de Sud. Astfel, dacă cetăţenii din România, Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia aleg în acest an consumul, cei din Spania, Franţa, Italia, Portugalia, Belgia sau Germania sunt ceva mai rezervaţi, acordând o atenţie mai mare economiilor. Britanicii sunt cei mai preocupaţi să-şi majoreze nivelul economiilor, 58% dintre aceştia declarând că îşi doresc ca în 2011 să pună mai mulţi bani deoparte.
În ceea ce priveşte categoriile în care europeni vor să-şi crească cheltuielile nu există diferenţe notabile între români şi ceilalţi europeni. Petrecerea timpului liber şi călătoriile sunt principalele proiecte pentru europeni în 2011, urmate îndeaproape de echiparea şi renovarea locuinţei. Pe poziţia a patra în dorinţele de cumpărare a europenilor, inclusiv ale românilor, se află telefoanele mobile. Astfel, pentru 50% dintre cei chestionaţi, cheltuielile cu petrecerea timpului liber şi călătoriile sunt o prioritate, în timp ce peste 40% dintre aceştia vor aloca pe parcursul anului în curs bugete suplimentare pentru achiziţia de produse electrocasnice, lucrări de amenajere a locuinţei şi chiar de telefoane mobile. Obiectele de mobilier, echipamentele electronice sau ustensilele pentru grădină se află, de asemenea, în topul priorităţilor. Există însă modificări mari în ceea ce priveşte percepţia faţă de mărcă. Dacă doar 14% dintre consumatorii europeni sub 30 de ani şi 15% în rândul celor de peste 50 ani, au declarat că achiziţionează întotdeauna aceeaşi marcă, lucrurile stau cu totul altfel în România. Consumatorul român crede în puterea mărcii, 34% dintre seniori şi 23% dintre tineri sunt fideli unui brand.
Procesul de cumpărare nu mai este de mult o decizie spontană pentru consumator, acesta alocând resurse de timp importante pentru o analiză amănunţită a ofertelor din piaţă din punct de vedere calitate-preţ. Tot mai informat, consumatorul tinde să devină „mai expert decât expertul”. „Vânzătorii zilelelor noastre se confruntă cu un consumator extrem de bine informat, care se descurcă singur în găsirea informaţiei de care are nevoie, să compare, să ceară sfaturi şi să ia astfel o decizie bazându-se pe propriile sale cercetări. În contextul în care rata de penetrare a internetului în Europa ajunsese în iunie 2010 la o medie de 68%, peste 90% dintre utilizatori folosesc mediul online pentru documentare”, a precizat Gilles Zeitoun, director general Cetelem IFN. Potrivit studiului, peste 90% dintre europeni, indiferent de vârstă, alocă în medie o lună de zile perioadei de cercetare proprie. Neîncrezători în discursurile vânzătorilor, peste 50% dintre consumatorii europeni au încredere mai degrabă în intuiţia proprie sau cea a apropiaţilor, în analiza personală desfăşurată pe internet sau în sfaturile prietenilor şi ale familiei.
O achiziţie devine importantă pentru bugetul familiei atunci când depăşeste o anumită valoare, diferită de la o ţară la alta. Dacă pentru un german cumpărarea de echipamente necesare utilării locuinţei este importantă atunci când preţul depăşeşte valoarea de 768 de euro, pentru un român nivelul de suportabilitate pleacă de la doar 184 de euro. şi în ceea ce priveşte sumele alocate pentru divertisment şi călătorii, românii se numără printre puţinii europeni (alături de cehi şi unguri) care consideră că un buget cu impact raportat la veniturile totale este de peste 168 de euro. Spre comparaţie, un italian sau un german consideră că alocă resurse financiare importante dacă valoarea pachetului trece de 1.018 de euro, respectiv 906 de euro.
Salariile au scăzut în februarie
Câştigul salarial mediu nominal brut a fost, în februarie 2011, de 1.944 lei, cu 1% mai mic decât luna precedentă, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică. Câştigul salarial mediu nominal net a fost de 1.414 lei, în scădere faţă de luna anterioară cu 10 lei (minus 0,7%). Indicele câştigului salarial real pentru luna februarie 2011 faţă de luna precedentă, calculat ca raport între indicele câştigului salarial nominal net şi indicele preţurilor de consum, a fost de 98,5%.