Repararea unui pod construit în trei ani pe timpul lui Ceauşescu durează deja de şase ani şi nu se ştie când şi dacă va mai fi vreodată reabilitat. Circulaţia pe podul de la Agigea a devenit un coşmar pentru sute de mii de oameni, localnici sau turişti, iar un drum care, de regulă, dura câteva minute, se face acum într-o oră. Constructorul german de la Implenia, fosta Bilfinger, a abandonat de tot şantierul. Cu 10 milioane de euro în conturi, pentru lucrări pe care nu le-a terminat. Între timp, autorităţile tac. Atunci când anunţă noi şi noi restricţii de circulaţie.
Pe 15.10.2010, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) atribuia firmei germane Bilfinger Berger Baugesellschaft m.b.H. Viena contractul pentru reabilitarea podului de la Agigea, de peste Canalul Dunăre- Marea Neagră, la kilometrul 9 al DN 39. Termenul de finalizare a lucrărilor era de doi ani, iar nemţii primeau 3,8 milioane de euro. Şase ani mai târziu, CNADNR anunţă noi restricţii de circulaţie pe pod, până pe 1 septembrie, dată la care, mai mult ca sigur, acestea vor fi din nou prelungite. Potrivit ultimelor estimări, lucrările de reabilitare ale podului de la Agigea ar trebui finalizate în aprilie 2017. Altfel spus, termenul de execuţie ar urma să fie depăşit cu „doar” cinci ani.
Podul de la Agigea a fost proiectat în 1980 de 15 specialişti, iar în 1983 era deja inaugurat primul pod hobanat din România, considerat de unii o minune inginerească
De mai bine de o lună de zile, nemţii au abandonat, pur şi simplu, şantierul. Traficul se face doar pe două benzi şi este permis numai maşinilor cu greutate mai mică de cinci tone, cu excepţia transportului de persoane şi a celui în regim de urgenţă, cu o limită de viteză de 50 km/h. În plin sezon estival, ambuteiajele care îţi toacă nervii, combustibilul şi timpul au devenit inevitabile. Există alternativa noului pod de peste canal, inaugurat în apropiere la sfârşitul anului trecut, precum şi alte rute ocolitoare, dar acestea sunt prea puţin cunoscute de sutele de mii de români din toată ţara care ştiau că vin la mare şi merg spre sudul litoralului pe podul de la Agigea.
Au stricat podul şi mai tare
Numai treabă nemţească n-au făcut cei de la Bilfinger, rebotezaţi Implenia Baugesellschaft mbH în 2012. Zeci de tone de asfalt au fost turnate aiurea, inclusiv pe rosturile de dilatare ale podului, îngreunând astfel şi mai mult o structură care abia mai rezistă în picioare. De altfel, straturile de asfalt turnate fără descernământ de-a lungul anilor au dus la ruperea treptată a tuturor hobanelor, de aici şi epopeea fără sfârşit a reabilitării. În acest moment, există voci autorizate care susţin că podul de la Agigea a fost total compromis, siguranţa circulaţiei este în mod cert periclitată, iar un dezastru e iminent.
Au luat banii şi au fugit
Din 2010 până în 2015, Implenia, fosta Bilfinger, a încasat de la CNADNR 16 facturi în valoare totală de 45.405.290,46 lei, adică 10 milioane de euro, în condiţiile în care contractul iniţial era de 3,8 milioane de euro, termenul de finalizare a lucrărilor a fost depăşit până acum cu patru ani, iar podul e mai distrus decât era la începerea reabilitării. A fost momentul potrivit pentru Implenia s-o şteargă nemţeşte de pe şantier, abandonând lucrările neterminate pentru care a luat deja mult mai mulţi bani decât se stabilise iniţial.
122 milioane de euro este valoarea contractelor primite de Bilfinger- Implenia în România în ultimii cinci ani
Implenia a raportat pentru anul 2015 o cifră de afaceri în România de 98.845.090 lei şi un profit net de 9.383.836 lei, cu 79 de angajaţi. În ultimii trei ani, profitul net total a depăşit 16 milioane de lei.
În 2014, nemţii de la Bilfinger au vândut divizia de construcţii a companiei elveţienilor de la Implenia, contra sumei de 282 de milioane de dolari. În România, pe lângă reabilitarea podului de la Agigea, au mai primit contracte de la Portul Constanţa, CFR etc. În 2012, anunţau semnarea unui contract uriaş, de 75 de milioane de euro, pentru construcţia unei termocentrale la Complexul Energetic Craiova.
Autorităţile de la Bucureşti, rupte de realitate
Chiar dacă situaţia a devenit exasperantă pentru atâtea sute de mii de oameni, şi asta nu de acum, ci de ani de zile, vară de vară, autorităţile de la Bucureşti sunt rupte de realitate: nu aud, nu văd, nu spun nimic. Şi nu vorbim numai de turişti. Toate localităţile din sudul litoralului românesc au de suferit. Gunoiul se ridică, în plină caniculă şi sezon estival, cu întârziere. Aprovizionarea cu alimente şi orice alte bunuri se face cu greutate. Mii şi mii de navetişti îmbătrânesc pe drumuri. „Pe 20 iulie am trimis adrese către Ministerul Transportului, Guvernul României şi Preşedinţie. Îi anunţam de abandonarea lucrărilor de reabilitare a podului şi le ceream rezolvarea situaţiei. N-am primit nici un răspuns, nimeni nu ştie nimic. Nu ştiu ce să mai fac. Când mai erau aici, i-am întrebat pe cei de la Implenia ce se întâmplă cu lucrările la pod. Ridicau din umăr şi-mi întorceau spatele. Acum au strâns utilajele şi au plecat de tot. Am înţeles că s-au supărat pentru că n-au mai fost plătiţi de CNADNR, dar nimeni nu spune nimic concret”, ne-a declarat Cristian Cîrjaliu, primarul comunei Agigea.
„Un drum de 7 minute din Constanţa în Agigea îl fac acum într-o oră. Comuna e complet paralizată. Şi nu doar Agigea se află în situaţia asta, ci toate localităţile din sudul judeţului. E incredibil ce se întâmplă şi nimeni nu face nimic”, Cristian Cîrjaliu, primarul comunei Agigea
Podul de la Agigea are lungimea totală de 290 de metri, structura hobanată având 246,65 de metri lungime. La inaugurarea sa , în 1983, mai era un singur pod hobanat peste Dunăre în Europa, la Bratislava (Cehoslovacia).
Primarul din Agigea nu mai are cui să trimită plângeri, sesizări şi note. A anunţat ministerul, guvernul şi preşedinţia, dar nimeni nu face nimic