x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale 6 din 24%

6 din 24%

de Ionuț Bălan    |    06 Feb 2015   •   11:54

Pe 13 aprilie, când creştinii ortodocşi sărbătoresc cu smerenie şi speranţă Sfintele Paşti, Ministerul Finanţelor Publice a programat prima extragere a bonurilor fiscale. Oare cum vor reacţiona românii? Vor continua să facă evaziune şi vor juca la 6 din 49, ori vor deveni cetăţeni model şi plini de cuvioşenie şi căldură în suflet vor participa la tombola fiscală?

E greu de ştiut, dar dacă Loteria Română a suspendat nişte extrageri la început de an, acesta este semnul divin care le arată contribuabililor că trebuie să renunţe la biletele cu numere şi lozurile răzuibile, în favoarea chitanţelor şi facturilor.

Poate că pe viitor, n-ar fi rău dacă Finanţele şi-ar diversifica oferta, profitând de experienţa în tombole a băncilor, şi ar adăuga la premiile în bani şi excursii în locuri exotice. Pentru că, după cum se ştie, deşi instituţiile de credit oferă produse similare până la confuzie, tragerile la sorţi la care participă clienţii îi trimit în vacanţe de vis spre destinaţii care nici prin gând nu i-ar trece omului obişnuit: Dubai, Bali, Mauritius sau Caraibe.

Din câte se observă, precum băncile şi clasa politică, şi Fiscul merge pe mâna marketingului. Pentru că acesta, alături de publicitate şi PR, a înlocuit consistenţa produselor ce trebuie să le furnizeze companiile şi băncile, ori a bunurilor pe care e necesar să le asigure statul, în schimbul taxelor şi impozitelor achitate de contribuabili.

Iar gândirea eminamente speculativă e trădată de faptul că Ministerul Finanţelor a amânat să-şi îmbunătăţească colectarea taxelor pe seama plăţii cu cardul, dar, în schimb, a majorat accizele, ceea este nesustenabil pentru colectare pe termen mediu şi lung. Ca dovadă, fiindcă utilităţile cu preţ administrat s-au tot scumpit, iar taxele s-au tot majorat, două treimi dintre români declară că îşi achită cu greutate facturile.

Dar, autorităţile fiscale refuză să accepte acest adevăr şi în loc să-şi regândească strategia de a încasa taxe şi impozite pe seama lărgirii bazei de impunere, ceea ce nu se poate face fără reforme structurale şi relaxarea fiscalităţii, recurg la tombole şi marketing. Adică, le oferă contribuabililor impresia că ar putea fi mai bogaţi, în loc să lea dea bunurile publice pentru care au plătit.

×