x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Scrisori - 8 septembrie 2006

Scrisori - 8 septembrie 2006

08 Sep 2006   •   00:00
Croitoru Elena, Bucuresti:
"In mai 2003 mi-am instalat in apartament doua apometre pentru apa rece in ideea de a monta centrala de apartament, deoarece am sotul paralizat din 2000 si eu sunt pensionata medical. Am fost printre ultimii locatari care si-au montat apometrele, neavand bani si neputand face rate, pentru ca am pensia mica. Centrala am montat-o cu ajutorul nasilor, care au facut rate la o banca, iar eu le platesc. Pana acum un an, totul a fost bine si restantele la bloc nu au fost exagerat de mari, dar in ultima vreme la calculul intretinerii nu se mai tine cont de apometre, sumele au devenit foarte mari. Din acest motiv, restantele la intretinere sunt mari. Va rog sa ne sfatuiti ce putem face pentru a plati doar ceea ce consumam si nu alte sume mari. "

RASPUNS: Ne-am interesat pentru dumneavoastra la specialistii de la Liga Asociatiilor de Proprietari Habitat, de unde am primit urmatorul raspuns: "Potrivit art. 23 din HG 400/2003, proprietarii au dreptul sa primeasca explicatii cu privire la calculul cotei de intretinere la cheltuielile asociatiei in termen de 10 zile de la afisarea listei de plata. Asadar, puteti solicita explicatii presedintelui asociatiei cu privire la sumele pe care le datorati asociatiei conform listei de intretinere. In cazul in care nu sunteti multumiti, puteti face reclamatie la Primaria de sector, la Serviciul de Specialitate sau, in ultima instanta, puteti solicita o expertiza contabila, plata expertului urmand sa o suportati dumneavoastra".

Stanciu Emilia, Timisoara:
"Sunt insarcinata si urmeaza sa nasc luna urmatoare. Eu nu lucrez, dar sotul meu este angajat, e adevarat cu un salariu foarte mic. Dar el mai obtine diverse avantaje prestand munca la domiciliu, ca om bun la toate. Va rog sa ma lamuriti in ce conditii poate sotul meu sa beneficieze de indemnizatia de nastere pentru doi ani si ce anume trebuie sa contina dosarul. Va multumesc si astept cu mare nerabdare raspunsul dumneavoastra."

RASPUNS: Tatal poate primi indemnizatia copilului pana la varsta de doi ani in conditiile in care a lucrat timp de 12 luni consecutiv. Dosarul pentru indemnizatia de 800 RON trebuie sa contina in copie, conform cu originalul, urmatoarele acte: cerere de acordare a drepturilor inregistrata la angajator, copie conform cu originalul de pe cerererea de acordare a drepturilor, data si semnata de angajator; copie de pe certificatul de nastere al copilului; certificatul de nastere al tatalui, certificatul privind incadrarea copilului in grad de persoana cu handicap, dupa caz; adeverinta tip eliberata de angajator, anexa 4, din care sa reiasa stagiul de cotizare al tatalui si cerere tip, anexa 1. In cazul in care tatal isi depune singur actele trebuie sa aiba un dosar cu sina si delegatia de imputernicire de la angajator. De asemenea, la nasterea copilului parintii trebuie sa mearga la Directia de asistenta sociala si de protectie a copilului, de unde sa ridice, pana la implinirea varstei de sase luni a copilului, o alocatie in valoare de 190 RON. Referitor la persoanele trecute de 35 de ani nu exista o lege care sa le dea un anume supliment, dar conform contractului colectiv de munca la nivel national, conform articolului 51, litera E, tatal poate sa ia salariul de baza la nasterea copilului.

Matei Teodor, Bucuresti:
"Suntem foarte amarati si nu mai avem aproape de nici unele. Eu as dori sa vand un rinichi sau ceva, ca nu mai stim cum sa o scoatem la capat cu toate datoriile. Am copiii mici, nevasta nu lucreaza si suntem mai mult pe drumuri. Traim din mila altora si din alocatiile copiilor. Cum ne puteti ajuta?".

RASPUNS: Pentru transplantul de rinichi puteti incerca sa va adresati si Institutului Clinic Fundeni cu adresa in Soseaua Fundeni 258, Sector 2, Bucuresti, la Clinica de Chirurgie Urologica si Transplant Renal. Telefoane: 021 - 240.20.25, 021 - 240.20.20, 240.70.70, 021 - 240.88.43.

Teodora Dumitru, Ilfov:
"Doresc sa stiu cum se face recalcularea pensiilor, pentru ca pur si simplu nu intelegem acest sistem si nici nu avem de unde sa il aflam, daca intrebam la Casa de Pensii, nici nu vor sa ne priveasca in ochi macar".

RASPUNS: Recalcularea este un proces prin care, pentru toate pensiile din sistemul public provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, stabilite potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, se va determina punctajul mediu anual potrivit principiilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, utilizandu-se formula de calcul introdusa de aceasta lege si cu respectarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1550/2004. Implicit, cuantumul fiecarei pensii din sistemul public va fi stabilit in conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000. In acest mod, toate pensiile vor fi stabilite dupa aceeasi lege, dupa aceeasi metodologie, potrivit acelorasi principii, indiferent de data pensionarii si indiferent de legislatia care a fost aplicata la momentul stabilirii initiale. Procesul de recalculare a pensiilor stabilite potrivit legislatiei in vigoare pana la data de 1 aprilie 2001 nu este un proces de majorare a pensiilor. Scopul acestei masuri il reprezinta asigurarea unui raport de echitate intre toti pensionarii sistemului public de pensii. In urma acestei recalculari, nu in toate dosarele se va inregistra o crestere a punctajului mediu anual, ceea ce inseamna ca nu toate pensiile vor cunoaste o crestere a cuantumului. In ceea ce priveste calendarul implementarii acestei masuri, ordonanta de urgenta prevede ca procesul de recalculare sa fie incheiat pana la sfarsitul acestui an, plata pensiilor majorate ca rezultat al recalcularii facandu-se esalonat, in etape. Prima etapa, care vizeaza toate dosarele pentru care drepturile au fost deschise pana in anul 1980, inclusiv, a fost stabilita pentru luna martie 2005, urmatoarele etape urmand a fi prevazute prin hotarari ale Guvernului. Recalcularea este un proces care se efectueaza din oficiu, nefiind nevoie de o cerere depusa din partea pensionarului. Dosarele de pensie - care contin carnetele de munca sau copia acestora - sunt supuse prelucrarii in cadrul caselor teritoriale de pensii. In acest proces sunt valorificate toate datele, informatiile si elementele existente in dosarele de pensii si se calculeaza punctajul mediu anual pe baza salariilor obtinute in toata perioada de activitate. Acest element - punctajul mediu - este elementul comun cu care se opereaza de la 1 aprilie 2001, atunci cand se stabilesc pensii si se adopta masuri in domeniul pensiilor (a se vedea recorelarea, indexarile, actualizarea pensiilor).

In general, salariile sunt inscrise in carnetul de munca existent - in original sau copie - in dosarul de pensie al pensionarului. Daca salariile nu sunt inregistrate, pot fi dovedite cu adeverinte eliberate, in conditiile legii, de fostele unitati angajatoare. In acelasi mod pot fi dovedite si sporurile cu caracter permanent sau majorarile de salarii. In situatia in care salariile nu pot fi dovedite prin inscrisuri, legea prevede ca, pentru perioadele respective, in comparatie cu salariul mediu pe economie avut in vedere la determinarea punctajului mediu anual, se va folosi, in mod automat, salariul minim pe economie.

In cazul in care unele persoane prezinta adeverinte cu salarii sau sporuri ulterior recalcularii dosarului de pensie, se procedeaza la revizuirea recalcularii. Prezentarea acestor dovezi se poate face oricand, inainte sau dupa data aplicarii etapei de recalculare din care fac parte. Daca dovezile se prezinta in termen de trei ani de la data la care s-a efectuat plata drepturilor recalculate, atunci noile drepturi se acorda de la data initiala. In situatia in care dovezile se aduc dupa cei trei ani, drepturile se platesc cu luna urmatoare celei in care dovezile au fost depuse la casele teritoriale de pensii.

La recalculare se va lua in calcul intreaga perioada de cotizare, inclusiv cea realizata in sectorul agricol. In conformitate cu prevederile Legii nr. 19/2000, constituie stagiu de cotizare si timpul util la pensie realizat de agricultori, in conditiile reglementate de Legea nr. 80/1992 privind pensiile si alte drepturi de asigurari sociale ale agricultorilor, republicata, cu modificarile ulterioare precum si cel realizat anterior aparitiei Legii nr. 80/1992. Constituie timp util la pensie si perioada in care persoanele cuprinse in asigurarea sociala organizata prin prezenta lege au realizat un volum de munca in fostele cooperative agricole de productie in care au avut calitatea de cooperator sau au achitat contributia minima prevazuta in Legea nr. 5 din 30 iunie 1977. Timpul util se stabileste in ani prin raportarea volumului de munca exprimat in norme, insumat pe intreaga perioada in care persoana asigurata a lucrat in fosta cooperativa agricola de productie, la cel mai mic volum anual de norme stabilit de adunarea generala in perioada respectiva. Timpul util stabilit in conditiile de mai sus nu poate depasi numarul de ani in care volumul de munca a fost prestat.

Vechimea in munca recunoscuta pentru stabilirea pensiilor pana la intrarea in vigoare a prezentei legi constituie stagiu de cotizare.

Persoanele carora, pana la intrarea in vigoare a legii, nu li s-a calculat timpul util in baza Legii nr. 80/1992, vor putea solicita caselor teritoriale de pensii stabilirea timpului util.

APEL UMANITAR
Sunt mama unui baiat de 19 ani bolnav de cardiomiopatie restrictiva, hipertensiune pulmonara, insuficienta cardiaca, iar de un an are un cheag de sange care nu se dizolva in urma tratamentului. Am depus cerere de tratament in strainatate, la Directia de Sanatate Publica Bucuresti, acum mult timp, baiatul fiind propus pentru dublu transplant inima-plaman, operatie care nu se poate efectua in tara noastra. Clinicile la care se poate efectua aceasta operatie sunt Akh Viena si inca o clinica din Italia. El trebuie pus pe listele de asteptare ale acestor clinici, dar noi, parintii, nu stim cum sa facem acest lucru, deoarece nimeni nu ne sfatuieste. Copilul se afla intr-o situatie critica, si daca nu luam masuri urgente, starea lui se poate inrautati definitiv. Va rugam mult sa ne ajutati cu un sfat si cu o cale de urmat. Daca puteti sa ne ajutati va rugam sa ne contactati la: 0246-26.60.82 sau 0723.33.41.31, familia Calin.

Va multumim.
×