Jurnalul.ro Special Anchete Poliția trece de la ruletă la scaner 3D și laser. O fantezie tehnologică de 40 milioane de lei

Poliția trece de la ruletă la scaner 3D și laser. O fantezie tehnologică de 40 milioane de lei

de Ion Alexandru    |   

Poliția Română  a finalizat, la sfârșitul lunii trecute, achiziția de kituri tehnologice moderne de sisteme de cercetare a accidentelor de circulație, afacerea costând, în total, aproape 8 milioane de euro. Furnizorul, singurul care s-a prezentat atât la licitația organizată de IGPR, în toamna anului trecut, atunci când s-a încheiat acordul-cadru, cât și cu ocazia parafării celor două  contracte subsecvente aferente, este o firmă  cu sediul în România, dar patronată de trei cetățeni turci.

 Achiziția vizează 200 de sisteme inteligente de cercetare la fața locului a accidentelor de circulație, prin scanare 3D, măsurare cu laser și ridicare a mijloacelor de probă. În documentele care justifică necesitatea achiziției este menționată „presiunea psihologică la care sunt supuși polițiștii din echipa de cercetare, având în vedere cursa contra cronometru pentru exercitarea activităților”. Furnizorul are încheiate peste 25 de contracte cu entități ale statului din domeniul apărării, în valoare totală de aproape 90 de milioane de lei.

Afacerea a început la data de 20 august 2023, când Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice), un anunț de participare din care rezultă că instituția dorea să cumpere sisteme de cercetare, achiziția referindu-se strict la sisteme de cercetare la fața locului în cazul accidentelor rutiere.

Proiectul vizează achiziția unei cantități cuprinse între 50 și 200 de astfel de sisteme, investiția făcând parte dintr-un proiect denumit „HeliPol - Acțiunea integrată pentru creșterea siguranței traficului rutier”, finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014 - 2020, Axa prioritară 2 - „Dezvoltarea unui sistem de transport intermodal, de calitate, durabil și eficient”, obiectivul specific fiind „Creșterea gradului de siguranță și securitate pentru toate modurile de transport și de reducere a impactului transporturilor asupra mediului”.

În vederea atribuirii acestui contract, IGPR a organizat o licitație deschisă, impunând drept criteriu cel mai bun raport calitate-preț. Astfel, prețul ofertei a fost evaluat cu 40% din punctaj, garanția suplimentară - cu 20%, autonomia suplimentară - cu 30% și capacitatea de stocare internă suplimentară - cu 10%. Contractul are o durată de 24 de luni.

Acordul-cadru și subsecventele, adjudecate de același furnizor

Astfel, pentru această investiție, Poliția Română a pus la bătaie un buget maxim estimat de 32.341.814 lei fără TVA, adică de 38.486.758,66 de lei cu TVA inclusă, iar la licitația deschisă organizată a fost primită o singură  ofertă, ce a și fost declarată admisibilă. După care, la data de 23 noiembrie 2023, autoritatea contractantă a încheiat un acord-cadru, având numărul 969/68/2023, în valoare finală negociată de 32.339.000 de lei fără TVA, respectiv de 38.483.410 lei cu tot cu TVA (7.853.757,15 euro).

Contractul-cadru a fost adjudecat de SC Ro-Mega Trade SRL, companie care, de asemenea, a încheiat, patru zile mai târziu, adică pe 27 noiembrie 2023, cu Inspectoratul General al Poliției Române și primul contract subsecvent aferent acestui acord-cadru, pentru 8.084.750 de lei fără TVA, respectiv pentru 9.620.852,5 lei cu TVA inclusă.

Afacerea a revenit în actualitate la data de 21 august 2024, când IGPR a atribuit aceleiași societăți comerciale al doilea și ultimul contract subsecvent, în valoare de 24.483.250 de lei fără TVA, respectiv de 28.862.557,5 lei cu TVA inclusă, acoperind, astfel, total, valoarea acordului-cadru încheiat în toamna anului trecut.

 

Polițiștii, vulnerabili din cauza dotărilor anterioare

Din caietul de sarcini realizat de IGPR, aflăm că obiectul achiziției l-a reprezentat „dotarea structurilor Poliției Române cu sisteme de cercetare la fața locului”. „În prezent, poliția rutieră folosește ruleta și banda decimetrică (marcată din 10 în 10 centimetri) pentru a ridica urmele și celelalte mijloace de probă. Având în vedere cumulul de activități, precum și durata acestora, cauzată de mijloacele tehnice precare din dotarea Poliției Române, corelate cu aglomerația rutieră raportată la infrastructura existentă, au fost identificate mai multe vulnerabilități”.

Prima vulnerabilitate constă în „timpii mari de așteptare a participanților la traficul rutier, cauzați de blocarea circulației rutiere”. Apoi, este vorba despre „nivelul crescut de producere a accidentelor rutiere după terminarea activităților specifice, din cauza grabei participanților la trafic care au așteptat în coloană”. Însă cea mai interesantă vulnerabilitate constă în „presiunea psihologică la care sunt supuși polițiștii din echipa de cercetare, având în vedere cursa contra cronometru pentru exercitarea activităților de izolare a locului producerii evenimentului rutier, identificarea martorilor, fixare, măsurare și ridicare a urmelor și a mijloacelor materiale de probă”.

 

Cercetarea făcută „manual” dă multe erori

Aparatele care vor înlocui ruleta și roata sunt dispozitive de scanare 3D, cu soft de prelucrare a datelor, compatibile cu sistemul de operare Windows 10, având un regim de licențiere și autentificare cu chete hardware cu durată fără limitare de timp, care să fie livrate pe suport fizic, instalat pe laptop, în ultima versiune a producătorului.

Echipamentul are posibilitatea să facă măsurători pe toată scanarea 3D, să exporte măsurătorile în formate 2D și 3D. De asemenea, sistemul este prevăzut cu acumulator, cu trepied, cu unitate de fixare pe trepied și cu geantă de transport.

„La nivelul Direcției Rutiere, a fost identificată nevoia de a digitaliza activitatea de cercetare la fața locului, ca urmare a modalităților inadecvate de realizare a acestei activități și a erorilor materiale înregistrate de-a lungul timpului, îndreptate prin expertize în cadrul acțiunii de cercetare penală. Poliția dorește probarea obiectivă, calificată și legală a vinovăției, precum și îmbunătățirea mijloacelor statistice, prin interpretarea corectă a cauzelor accidentului, în vederea stabilirii unor măsuri de prevenție adecvate”, mai arată IGPR.

 

Firma, cu patroni turci, contracte pe bandă rulantă cu statul

Potrivit Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), compania SC Ro-Mega Trade SRL, care și-a adjudecat acest acord-cadru cu IGPR, a fost înființată în anul 2002 și, în prezent, este deținută de trei oameni de afaceri turci. Este vorba despre Untal Mehmet Tuncer (care controlează 30% din capitalul social), despre Ozraskin Osman (care deține 35% din capitalul social) și despre Okcu Cunyet (care are 45% aport la capitalul social).

Din toamna anului 2019 și până în vara anului 2023, această companie figurează cu peste 25 de contracte cu companii de stat și cu instituții publice, a căror valoare totală se ridică la 74.345.910 lei fără TVA, respectiv la 88.471.632,9 lei cu TVA inclusă. În principal, aceste contracte se referă la livrarea de prese speciale, strunguri sau de centre de prelucrare. Clienții publici ai acestei firme sunt Uzina Mecanică Plopeni, Tohan SA, Uzina Automatică Moreni SA, Uzina Mecanică Mija, Uzina de Produse Speciale Dragomirești SA, Academia de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” din București, Avioane Craiova SA, Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie „Horia Hulubei” și Inspectoratul General al Poliției Române.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri