x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Când începe revoluția auto

0
Autor: Cătălin F. Vărzaru 09 Sep 2015 - 09:38
Când începe revoluția auto


De la inventarea motorului pe combustie internă, industria auto n-a suferit nici o revoluție majoră. Au fost momente când anumite invenții au modificat soarta siguranței auto, în special – cum au fost centura de siguranță sau ABS – însă ceva care să schimbe pe scară largă conceptul despre mașini nu a avut încă loc. Dar viitorul pe care marii jucători din industrie îl credeau și îl doreau cât mai îndepăratat se arată mult mai curând. O revoluție auto ar putea însemna o schimbare de masă a mașinilor pe combustie internă, cu mașini electric, sau a mașinilor cu șofer, în mașini complet autonome.

Câteva știri apărute zilele aceste, din colțuri opuse ale lumii, dau semnale că în scurt timp motorul pe combustie internă, și mașinile care-l servresc, ar putea deveni doar piese de muzeu. Un raport al Consumer Reports, o revistă americană care se ocupă din 1936 de teste și comparații ale produselor, a scos la iveală o întâmplare care a dat standardele peste cap. Tesla S P85 D a reușit să obțină 103 puncte din 100 posibile redefinind astfel tot ce se știa despre fiabilitate în domeniul auto. Automobilul electric creat de compania lui Elon Musk a reușit să dea peste cap toate cifrele pe care industria auto se chinuia să le obțină. Asta concomitent cu anunțul făcut de Musk care spune că Tesla va înființa o Divizie specială pentru automobielele complet independente. Pe bătrânul continent, o țară care nu s-a grăbit să intre în UE pentru că standardul de viață acolo a atins cote asemănătoare cu cele ale automobilului lui Musk, Norvegia, a anunțat că din 2020 va trece la interzicerea vânzării automobilelor pe combustie internă. Norvegia este țara în care unul din trei automobile vândute la ora actuală este electric. Britanicii au alocat sute de milioane de lire unui proiect care presupune construirea unor benzi speciale pe autostrăzi care să permite încărcarea wireless a mașinilor electrice în timpul mersului, iar guvernul Regatului Unit vrea să mai aloce încă jumătate de miliarde de lire pentru a-i încuraja pe britanici să trecă pe mașini electrice.

TOSA și chinezii

La nivel european există un proiect – TOSA – care are ca obiectiv construirea unor autobuze electrice a căror propulsie să se bazeze în special pe baterii puternice de condensatori. Acestea ar urma să se încarce în timp ce vehiculul se află în stație și face transferul de călători. Geneva a anunțat că din 2017 vrea să introducă acest tip de autovehicul pentru transportul în comun. Chinezii testează şi ei acest tip de transport. Zhoshou Electric Locomotive a anunțat că a pus la punct un sistem care permite încărcare în 30 de secunde la nivelul a 80% din capacitatea bateriilor de condensatori, suficient pentru a transporta 130 de călători până în următoarea stație. Transferul către industria bazată pe electricitate este din ce în ce mai aproape, iar evoluția prețului petrolului, care a scăzut de la 100 de dolari la 40 într-un singur an, dovedește că puterea legendară a marilor jucători din industria aurului negru nu mai este atât de mare încât să împiedice evoluția către cvasi-automobilul electric.

Robotul nu bea la volan

Dar povestea nu se oprește aici. Următorul pas, după rezolvarea problema consumului de energie și a poluării, este autonomia autovehiculelor. Tot mai mulți actori patentează diverse sistem care par de-a dreptul de neimaginat acum, cum ar fi mașina birou sau automobilul complet autonom. Iar aici, giganții din industria IT, și nu doar Google, vor vrea să le ia caimacul producătorilor clasici de automobile care încă răsucesc pe toate părțile motorul pe combustie internă făcând-l mai mic, mai ușor, mai iute, cu mai multe turbine, dar tot consumator al petrolului arab sau poluator într-o planetă mult prea sufocată. Se pare că răspunul pentru tehnologiile care se înghesuie să implementeze pe viitorarele modele este: prea târziu, locul a fost ocupat! Iar marea revoluție deja a început.

Cum stă România

În România, în primele cinci luni ale anului, s-au vândut 151 de automobile hibride şi electrice. Deşi este o cifră infimă faţă de parcul de maşini, s-a înregistrat o creştere cu 55% faţă de perioada similară a anului trecut. Este de aştepat ca vânzările să crească având în vederea introducearea ecotichetului de 20.000 de lei pentru maşinile full-electrice şi 5.000 de lei pentru hibride. România stă prost la capitolul infrastructură, pe teritoriul ţării existând circa 40 de staţii de încărcare pentru maşinile electrice. Spre comparaţie, Japonia are 40.000 de staţii. Există, în schimb, mari ambiţii în domeniu. De exemplu, primăria Botoşani vrea să achiziţioneze 24 de autobuze electrice, deşi nu există nici o staţie de încărcare nu doar în oraş, ci în toată regiunea Moldovei. În Bucureşti, vor începe testele cu două autobuze electrice care vor fi introduse pe linia 381.



 

 

Serviciul de email marketing furnizat de