x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cât de sportiv a ajuns Civic

Cât de sportiv a ajuns Civic

de Cătălin F. Vărzaru    |    10 Mar 2016   •   15:30
Cât de sportiv a ajuns Civic
Sursa foto: unknown

Sportivitatea defineşte marca Honda. Cea de a zecea generaţie a celui mai longeviv brand al mărcii, Civic, este portdrapelul constructului nippon. Şi este definit mai mult ca niciodată de latura sportivă. Forma, sunetul, micşările, toate califică noul Civic pentru o ţinută agresivă pe drum. Pentru aceast obiectiv, japonezii n-au mai ţinut cont de consum şi au sacrificat un pic din confort. Am testat vreme de trei zile noul Civic dotat cu ultimul motor aspirat care va fi disponibil, un 1,8 litri benzină de 142 de cai putere.

Civic are o istorie de 44 de ani. Cea de a zecea generaţie s-ar putea defini ca o maşină complet schimbată având în vedere că este ridicată pe o platformă complet nouă. Această versiune de Civic este mai mare decât precedenta.

Modelul testat, un hatchback în cinci uşi, măsoară 4,59 metri lungime şi 1,77 lățime. Cifrele sunt bune pentru un automobil compact, fiind cu vreo 20 de centimetri mai lungă decât un VW Golf, cât o Toyota Corolla sedan. Linia lui Civic este agresivă. Spoilerul faţă imprimă aceast notă de la prima vedere eliminând practic orice te-ar duce cu gândul că ai în faţă o maşină cuminte.

Imaginea este întregită de spoilerul spate, mai proeminent decât la precedenta versiune. Blocurile optice alungite dotate cu lumini de zi cu led pe întreg conturul, prizele de aer, stopurile integrate în spoilerul spate sau antena aripă de rechin pentru radio sunt elemente care sporesc aerul agresiv al automobilului. În plus, există un difuzor de aer care are rolul de a trage spatele maşinii pe şosea la viteze mari şi a micşora coeficientul aerodinamic.

Suspensii pentru stabilitate, nu pentru rinichi

Modul în care acţionează întrega structută rigidă se simte cel mai bine la viraje unde maşina se comportă exemplar, luând traiectoria dictată de şofer. Suspensiile sunt gândite pe aceeaşi idee, fiind mult mai tari, asigurând o mişcare redusă la curbe strânse sau la rulajul la viteze mari.

Suspensiile permit şi un parcurs relativ confortabil în oraş pe denivelări sau gropi mărunte. Totuşi, la un drum lung, tăria suspensiilor se poate simţi pentru pasagerii din faţă cu o coloană mai sensibilă. Din acest punct de vedere, ocupanţii locurilor din spate sunt mai avantajaţi având în vedere că au la dispoziţie scaune ca de cinematograf, care permit picioarelor să intre sub ele - aşa numitele Magic Seats.

Există şi o podea aproape plană, canalul desitnat firelor şi conductelor care fac legătura între faţă şi spate fiind configurat. Un neajuns pentru pasagerul din faţă este poziţia joasă în scaun şi imposibilitatea de a regla înălţimea lui. De exemplu, o femei pe tocuri se poate vedea nevoită să stea într-o poziţie incomodă.

Nu e pentru graşi

Habitaclul dă şi el o notă sportivă maşinii. Faţă de versiunea anterioară, indicatoarele principale de bord au capătat contur, chiar dacă furnizează tot informaţii despre turaţie, rezervor şi temperatură.

Vitezometrul este dotat cu indicator de condus Eco. Computerul de bord şi-au păstrat poziţia deasupra indicatoarelor. Există şi un indicator pentru schimbarea optimă a treptelor de viteză. Consola centrală a primit o tabletă multifuncţională i-Mid care acoperă şi spaţiul destinat DVD-ului.

De asemenea, panoul de control pentru climă a fost redimensionat şi accesorizat. Prizele de aer au fost micşorate şi acum au o formă preponderent orizontală. Volanul pare singurul element neschimbat în interior. Cockpit-ul pare că a fost redus, îmbrăcând mai bine şoferul, idee care poate contribui la sportivitate, dar în acelaşi timp putând crea probleme pentru persoanele mai corpolente. Civic este deficitar la capitolul suporturi pentru pahare sau sticle, singurele locuri pe care le-am găsit fiind pe uşă şi un spaţiu dreptunghiular pe consola centrală destul de neadecvat pe post de suport.

Departe de parbriz

Există două porturi de USB, plus un auxiliar, care sunt ascunse în cotieră, dar destul de departe de parbriz unde s-ar putea plasa un smartphone pentru navigaţie prin intermediul programelor care includ social media. De altfel, poziţia foarte înclinată a parbrizului - pentru a micşora coeficientul aerodinamic- face aproape imposibilă plasarea oricărui dispozitiv pe el. Consola infotainment conţine navigaţie, un sistem audio hi-fi cu şase incinte acustice, o legătură bluetooth cu telefonul şi aplicaţii pentru internet prin intermediul smartphone-ului.

Sunet şi viteză

Când conduci noul Civic, pentru edificare cel mai bine e să-i dai gaz. Dincolo de comoditatea maşinii şi precizia în mişcări, adevărata valoarea a Civicului se simte când îl turezi. Nu ţine cont cât de albastră e situţia dacă e să te ghidezi după indicatorul Eco.

Sunetul pe care-l auzi la eşapamentul din spate este magnific şi-ţi dă senzaţia că ai încălecat nu 142 de cai cuminţi ci sute de armăsari dezlănţuiţi. Maşina devine sprintenă cu aceea elasticitate caracteristică motorului aspirat de la care pe zi ce trece ne luăm adio. Sigur şi precis, Civic rulează spre încântarea şoferului cu o amprentă care te face să recunoşti cu ochii închişi că te afli la volanul unei Honda.

Cupul de 174 de Nm poartă maşina de 1.288 de kg, mai uşoară cu 50 de kg decât versiunea anterioară, în 9,4 secunde până la 100 şi poate atinge 215 km/h. Consumul monitorizat de computerul de bord a arătat cam aşa: 8,4 litri/ 100 de km după câteva sute de kilometri în regim mixt, 6,9 în extraurban şi circa 10 litri în oraş, cu reprize sportive.

Pentru fanii condusului verde există un indicator Eco. Adică un buton care acompaniează colorat stilul de condus. Mai precis, indicatorul de viteză se înverzeşte sau se albăstreşte în funcţie de cât de mult ţii la mediu şi la finanţele tale. În acest mod ai şanse să atingi cei 5,2 litri la sută clamaţi de producător pentru motorul Euro 6.

Sistemele inteligente

Există o pleiadă întregă de sisteme de asistenţă pentru şofer. Pe lângă clasicele sisteme de control al stabilităţii, la pornirea în rampă apar câteva care aduce maşina mai aproape de autonomie. Pentru evitarea accidentelor funcţionează o frânare activă în caz de urgenţă care opreşte maşina dacă apare un impact iminent.

Un altul avertizează în caz de coliziune frontală, şoferului apărându-i în bord simbolul unui maşini peste care este aplicat un semn de atenţionare. Camerele video de pe maşină sunt capabile să citească şi să afişeze în navigaţie semnele de circulaţie. Există, de asemnea, un sistem de avertizare la părăsirea benzii de circulaţie. Unghiul mort este monitorizat cu radare şi semnalizat în oglinzile laterale.

Dacă şoferul pune semnalul să facă o depăşire şi un vehicul se apropie din unghiul mort, maşina va emite un semnal sonor şi un simbol de avertizare în bord. În cazul ieşirii cu spatele dintr-o parcare, moment în care vizibilitatea este redusă şi prioritatea zero, câţiva senzori radar monitozează circulaţia şi afişează, cu un semnal sonor, pe monitorul camerei de manşarier de pe tabletă, direcţia din care se apropie pericolul.

Şi pentru ca pachetul să fie complet, la 22.680 de euro cu TVA inclus, cât costă o Honda Civic în echiparea Elegance, cumpărătorul primeşte şi un sistem de comutarea automată la faza lungă.

- 12 sisteme pentru siguranţă şi asistenţă a şoferului
- 215 km/h, viteza pe care o poate atinge un motor aspirat de 1,8 litri şi 142 de cai putere
- 4,59 de metri lungime, cu aprope 25 de centimetri mai mult decât un VW Golf


Dezavantaje

- luminile nu se închid atunci când scoți cheia din contact, dar te avertizează
- consum ridicat
- puține spaţii de depozitare

Avantaje

- tehnologie
- sportivitate
- ţinuta de drum

×