Primul lucru care îţi vine în minte atunci când vezi un Fiat 500x este că ceva nu e în regulă. Maşina e prea mare pentru una despre care ai deja întipărită imaginea unui automobil mic cu mare notorietate, un Cinquecento.
Al doilea lucru care te va mira este după ce te vei ajunge la volan şi îţi va veni să te întrebi: Totuşi, asta e un Fiat? Pentru că noul crossover 500x încalcă toate regulile pe care le-ai fi intutit despre el.
Fiat 500 a fost o maşină legendă pentru industria auto. A apărut pentru prima dată în 1936 sub forma lui Topolino – şoricelul – şi a continuat apoi sub forma dată Dante Giacosa până în 1975, după care s-a întruchipat în diverse forme. A fost celebru pentru faptul că a fost ieftin, fiind dotat cu motoare mici care consumau puţin.
Până în 2007, când 500 a fost reînviat şi transformat chiar şi într-o mică bestie sub forma lui Abarth. 500x este cartea pe care Fiat a mizat într-un segment cu mare căutare la public. Forma, culoarea şi chiar sportivitatea sunt atuurile lui. Vorbim de o maşină care doar pare mică, pentru că în realitate are peste 4,2 metri lungime, aproape 1,8 metri lăţime şi o greutate de circa 1,4 tone.
Un mic mamut propulsat de un motor turbo de 1,4 litri şi 140 de cai putere, tras la roţile din faţă printr-o cutie manuală cu dublu ambreiaj, sistem care reuşeşte să atingă 100 de km/h în 9,8 secunde şi 190 de km/h. Ceva ce un Topolino n-a visat niciodată. Modelul testat a fost dotat cu posibilitatea alegerii tipului de rulaj, între normal, allweather – pentru o aderenţă mai bună şi sport, gândit pentru sprint. A impresionat ţinuta de drum şi uşurinţa cu care se mişcă. Mai puţin comode sunt suspensiile, iar consumul a sărit din cifrele anunţate.
Pe autostradă la o viteză medie de 120 de km/h ajunge la 8,3 litri/100 de km, iar în urban, dacă te laşi sedus de sportivitatea lui, 500x ajunge să necesite şi 11 litri, cu peste 3 litri decât cifrele anunţate oficial. Recordul obţinut pe maşina pe care am testat-o circa 260 de km a fost de 7,1 litri/100 de km, pentru că maşina livrează şi o astfel de statistică.
500 cu steroizi
Designul exterior păstrează în mare formele lui 500. La fel şi liniile interioare, ca şi combinaţiile de culori. Am remarcat un bord foarte bine dotat. Instrumentele au în centru un ecran TFT rotund de 3,5 inchi pe care sunt afişate vreo 40 de informaţii la care se poate avea acces dintr-o serie de butoane amplasate pe volan. Se arată de la starea meteo, până la forţele g care acţionează asupra pasagerilor.
Există un sistem infotainment care livrează atât navigaţie, cât şi partea audio, inclusiv la nivel de smartphone. Pe consola centrală sunt amplsate şi porturi de auxiliar şi USB. Spaţiul interior este suficient, inclusiv pentru pasagerii din spate, iar portbagajul are o capacitate de 350 de litri. La nivel de confort am mai remarcat un suport lombar reglabil electric, frână electrică şi funcţie de cornering.
Un mic dezavantaj, în raport cu consumul, este rezervorul de 48 de litri care asigură o autonomie de aproape 400 de kilometri. Opţionalele par destul de scumpe. De exemplu, senzorii de parcare ajung la 465 de euro, iar pentru o vopsea perlată se mai adauga circa 2.000 de euro.
Preţul lui 500x pleacă de la 16.740 de euro cu TVA şi ajunge 25.424 de euro cu TVA pentru varianta 4x4, cutie automată cu 9 trepte şi motor turo pe benzină de 170 de cai putere. Pentru fratele mai mic al lui 500x, importatorul a ales o implicare socială mai altfel: a fost oferit în sistem car sharing gratuit pentru studenţii Politehnicii din Bucureşti, pentru o perioadă de trei luni, în cadrul programului “Fiat like U”. Producătorul speră să le imprime astfel viitorilor ingineri pasiunea pentru maşini, dacă mai era nevoia de un astfel de imbold.
Avantaje
- Putere şi sportivitate
- Apariţie seducătoare
- Confort
Dezavantaje
- Consum
- Costuri opţionale
- Cost de achiziţie