Piaţa auto din România este încă dominată de vânzările second-hand. Conform cifrelor furnizate de Direcţia de Înmatriculări, în primele şase luni ale acestui an au fost puse în circulaţie 112.444 de maşini aduse din afara României, mai mult cu 14% decât anul trecut, în aceeaşi perioadă. Reînmatriculările au fost şi ele de 108.577 de unităţi, per total piaţa auto second-hand fiind de peste şase ori mai mare decât cea a automobilelor noi. Din cele peste 220.000 de tranzacţii, este posibil ca unele să fi fost adevărate ţepe pentru cumpărătorii neinformaţi. Atunci când vreţi să cumpăraţi o maşina la mâna a doua, trebuie să aveţi în vedere câteva lucruri elementare, pentru a nu arunca banii pe fereastră.
Contractul de vânzare-cumpărare a unui automobil este un act între două părţi private care este supus doar unor condiţii de formă pentru a fi valabil, nu şi de autentificare. Aşa că este bine să ştiţi, încă de la început, că nimeni nu vă va superviza tranzacţia. Când vreţi să cumpăraţi o maşină, este bine să stabiliţi suma de care dispuneţi şi din care trebuie să achitaţi nu doar costul maşinii, ci şi al actelor sau eventualelor taxe. Odată stabilită suma, comparaţi oferta de pe internet din Româniacu cea oferită de alte situri din afară, cum ar fi auto.de sau carsontheweb.com. Apoi puteţi merge şi în târgul auto pentru a vă încerca norocul, deşi este locul cel mai puţin indicat dacă vreţi să luaţi o maşină adusă de afară.
De ce trebuie să vă feriţi
Dacă alegeţi maşina de pe internet, verificaţi preţul - să nu fie cu mult mai mic decât cel al unor maşini similare, dar şi vânzătorul - pentru a vedea dacă a scos la mezat un întreg parc sau doar o singură bucată. O ma şină care are în spate o poveste trebuie să vă trezească suspiciuni. Informaţii de genul „a fost a unei mătuşi bătrâne care nu a circulat cu ea sau a unui bunic care a murit de curând” n-ar trebui să se găsească într-o tranzacţie cinstită, în care cumpăraţi maşina, nu povestea. Întrebaţi despre acte şi taxe; verificaţi dacă cel care vinde e proprietarul în cartea automo-bilului sau este un interpus care figurează la Circa Financiară.
Nu uitați de toate taxele
Este important ca taxa de primă înmatriculare să fie achi-tată şi nerecuperată sau măcar să ştiţi cam cât este aceasta, în vederea obţinerii unui discount pe măsură. Un calculator care ţine cont de norma de poluare, cilindree şi vechime este accesibil pe anaf.ro. Întrebaţi câţi kilo-metri reali are maşina, pentru că modificarea kilometrajului este principala problemă a maşinilor aduse din ţările UE. Atenţie, dacă vorbim despre un automobil adus din afara spaţiului european, de exemplu SUA, vor exista şi taxe vamale. Cereţi pe e-mail copie de pe cartea maşinii, talon şi cartea de service. Dacă nu primiţi astfel de acte, s-ar putea să fie ceva probleme cu ele.
Câteva verificări necesare
Odată ce v-aţi lăsat sedus de ofertă, stabiliţi o întâlnire cu vânzătorul. O curăţenie excesivă, gen motor spălat, ar trebui să dea de gândit. Verificaţi seria caroserie să fie identică cu cea din acte şi faceţi o primă inspecţie vizuală. Aceasta trebuie să cuprindă verificarea vopselei – să fie uniformă, să aibă reflexii nedeformate, verificare gemurilor – trebuie să fie din aceeaşi serie, verificarea volanului şi a scaunului şoferului - să nu fie excesiv tocite, moi sau deformate. Dacă maşina trece primul test, faceţi o vizită la service, la o analiză mai complexă, care cuprinde tinchigerie, mecanică, citirea codurilor de eroare, verificarea compresiei şi a noxelor, sau măcar una de 50 de lei în care un mecanic în care aveţi încredre să vă spună dacă aveţi în faţă o fostă daună totală frumos reparată.
Înainte de a da banii, cereţi timp pentru verificarea la ANAF a faptului că taxa de primă înmatriculare a fost plătită şi nerecuperată şi cereţi-i vânzătorului un certificat fiscal de informare pentru a fi siguri că vă veţi putea reînmatricula maşina. Faceţi aceste lucuri în ciuda oricăror asigurări date de vânzător