x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cum îţi pregăteşti maşina de vacanţă

Cum îţi pregăteşti maşina de vacanţă

de Cătălin F. Vărzaru    |    05 Iul 2016   •   23:00
Cum îţi pregăteşti maşina de vacanţă

Un concediu implică, de multe ori, folosirea mai intensă a autoturismului decât în condiţiile unui trafic obişnuit. Mai ales pe timp de vară şi dacă vacanţa include un drum mai lung. Cum ar fi unul de peste o mie de kilometri care ar avea ca destinaţie finală o localitate grecească, destinaţie favorită a românilor pe timp de caniculă. Există câteva elemente de care trebuie să ţii seamă dacă nu vrei să te trezeşti că trebuie să chemi remorcarea la câteva sute de kilometri de casă. Aşa cum există şi câteva tipsuri utile pentru cei care vor să călătorească prin Bulgaria şi Grecia.

Înainte de plecare într-un voiaj prin ţări străine este bine să vă consultaţi cartea de service şi să bifaţi că sunteţi în termen cu toate reviziile. Dacă o depăşire cu câteva sute de kilometri a termenului unor lichide care fac parte din întreţinerea maşinii nu este o problemă pentru traficul zilnic, în cazul în care traseul final va însuma mii de kilometri, unii făcuţi în doar câteva zile, s-ar putea să devină o mare problemă. Dacă aveţi o maşină nouă, încă în garanţie, este bine de ştiut că depăşirea perioadei înscrise în cartea de service poate atrage chiar pierderea garanţiei. De aceea, este bine să planificaţi vizita în service înainte de vacanţă. Şi oricum, nu lăsaţi revizia pe ultima sută de metri, pentru că s-ar putea să nu mai găsiţi locuri la service-ul agreat de vânzător. Dacă garanţia maşinii nu mai este o problemă, începeţi prin a testa calitatea şi nivelul lichidelor -  de răcire, frână, servodirecţie, şi a uleiurilor – de motor sau de cutie de viteze în cazul celor automate. Nu doar ca nivel, ci şi ca eficienţă. Un mecanic va folosi în service instrumente care să-i spună dacă aceste lichide mai sunt în parametri.

 

Ce semnifică scârţâitul

Dacă vi s-a părut că auziţi un scârţâit pe la roţi, cel mai probabil e vorba de plăcuţele de frână. Cele mai multe au dispozitive care să vă avertizeze că sunt pe ducă printr-un zgomot tip “fier pe fier”.  Dacă aveţi îndoieli, înainte de a merge în service, puteţi verifica temperatura jantelor după câteva reprize de frânare. Dacă există diferenţă între roţi sau se încing mai mult decât de obicei, atunci sigur trebuie să faceţi o vizită la service. Un mecanic vă poate spune dacă plăcuţa sau discul sunt consumate după ce scoate roata. Pentru eficienţă, vă puteţi procura setul de plăcuţe de pe magazinele online de piese. Manopera costă în medie circa 100 de lei pe punte. Plăcuţele de frână se schimbă doar în pereche, chiar dacă sunt tocite doar pe o roată. Chiar dacă nu le schimbaţi de această dată, sigur o veţi face în următorul interval, aşa că nu strică să le aveţi la îndemână.

Verificaţi anvelopele. Este indicat să le schimbaţi pe cele de iarnă, dacă încă nu aţi făcut-o. Cele de vară consumă mai puţin, sunt mai eficiente şi se uzează mai greu la temperaturi ridicate. Înainte de plecarea la drum, dar şi pe parcursul călătoriei, verificaţi presiune în pneuri, mai ales că veţi fi încărcat de bagaje şi pe puntea spate sunt indicate alte atmosfere decât cele uzuale. Atenţie, cifrele indicate pe portieră sau în cartea tehnică sunt cele cu cauciucul rece, nu după rulaj, când anvelopa e încălzită. La drum, dacă nu aveţi senzor de presiune în bord, verificaţi doar dacă există diferenţă între roţi odată ce au fost echilibrate la plecarea în călătorie. Verificaţi şi starea roţii de rezervă, dacă aveţi un asemena pneu, dacă nu, vedeţi dacă kitul de pană mai este în garanţie şi dacă compresorul este funcţional. Nu uitaţi de becuri. E bine să aveţi un kit complet la dispoziţie şi înainte de plecare este indicată să aveţi idee cum se schimbă becul de semnalizare, frânare sau de fază scurtă. S-ar putea să fiţi nevoiţi să faceţi operaţiunea pe timp de noapte, mai ales că în Bulgaria poliţia sancţionează rapid orice disfunţionalitate a sistemului de iluminare.

 

Încărcarea cu freon

 

Următorul element pe care trebuie să-l verificaţi, mai ales pe timp de vară, este aerul condiţionat. Un sistem de răcire eficient trebuie să îngheţe mână la apropierea de gurile de aerisiere, chiar şi la o maşină veche. Nimeni nu doreşte un drum lung la temperaturi care depăşesc 35 de grade fără aer condiţionat. De cele mai multe ori trebuie să schimbaţi filtrul de habitacul sau de polen, în medie la circa doi ani. Câteodată este necesară reîncărarea cu freon. La maşinile ieşite din garanţie, testarea şi reîncâncărcarea cu freon se face la doi ani. Operaţiunea durează circa 30 de minute şi costă între 80 şi 150 de lei, dacă presupune şi igenizarea instalaţiei cu ajutorul unor sprayuri speciale. Probleme este mai gravă dacă instalaţia nu mai bagă aer din cauza faptul că nu mai porneşte compresorul, deşi curea este strânsă şi se învârte. Remedierea necesită mai mult timp şi este mai costisitoare.

 

Bocănituri ciudate

 

Dacă nu faceţi o vizită în service pentru o scurtă diagnoză, este bine să ascultaţi zgomotele maşinii. Orice schimbare a sunetelor faţă de cele emise în mod obişnuit poate însemna o problemă gravă care v-ar putea strica vacanţa. Dacă, de exemplu, observaţi o bătaie la roată atunci când luaţi câte o groapă sau mergeţi pe piatră cubică e semn că aveţi probleme la bieletele antiruliu. Nu vă panicaţi, sunt consumabile, dar e bine să le schimbaţi din timp pentru a preîntâmpina situaţii neplăcute. Mai ales dacă ruta planificată are în vedere şi drumuri neasfaltate sau accidentate, cum sunt cele care duc spre plajele superbe din insulele greceşti. Probleme mai serioase pot apărea în cazul simptomelor unui ambreiaj care stă să pice. Şi bubele se pot ivi nu doar la maşinile mai uzate, ci şi la unele noi la care cutia manuală nu a fost folosită corect. De exemplu, şoferul a circulat cu ambreiaj excesiv apăsat. Dacă aţi folosit excesiv sau incorect ambreiajul, cum ar fi la o pantă foarte abruptă la care aţi preferat frâna de motor în locul celei clasic, veţi observa un miros ciudat, urât, de garnitură arsă. Atunci când există un patinaj şi o creştere lentă a vitezei în ciuda acţionării acceleraţiei, cauza este de la ambreiaj. La fel şi când apare un zgomot nefiresc sau trepidaţii la relanti. În acest caz, vina o poartă volanta din sistemul ambreiaj care s-ar putea să se fi deformată sau uzată. Este o piesă relativ scumpă şi dificil de înlocuit. Umezeala sub pedala de acceleraţie, pe podea sau la motor în zona pompei poate semnifica cedarea iminentă a pompei de lichid. Alte semne că ambreiajul e pe ducă este că pedala ţine prea sus, este mai moale sau mai tare decât de obicei sau nu intră uşor în viteze la rece.

 

Cum eviţi “pana prostului”

 

Un alt coşmar pentru drumurile prin străinătate poate fi aşa numita “pană a prostului”. Adică să rămâi fără combustibil. De obicei computerul de bord îţi arată care mai e autonomia. Sau măcar un bec martor în bord. În Bulgaria, există destul de multe staţii de alimentare care sunt dotate inclusiv cu staţii de GPL. Pentru situaţia exactă a acestora se poate consulta şi site-ul mylpg.com care dă inclusiv informaţii cu privire la preţ. Situţia este mai dificilă în Grecia, mai ales pe autostrăzi. Dar fiecare staţie de benzină este precedată şi de anunţul privind numărul de kilometri până la următoare staţie, informaţi de care este bine să ţineţi cont. În Bulgaria se poate plăti folosind şi cardul bancar, pentru Grecia e indicat să aveţi cash. În cazul în care se aprinde becul de combustibil sau autonomia indicată de computerul de bord tinde rapid către zero, nu intraţi în panică, mai aveţi în rezervor circa 10% din capacitatea maximă. Dar trebuie să ţineţi cont de consumul mediu pe care-l aveţi, oricum o autonomie de 50 de kilometri de la aprinderea martorului este acoperitoare pentru aproape orice marcă.

 

Radare şi navigaţie

Pentru cei care sunt familiarizaţi cu maşina este indicat să aveţi în călătorie un dispozitiv OBD şi instalată o aplicaţie în telefonul mobil pentru a putea citi eventuali martori care se aprind în bord şi pentru resetarea temporară a unor erori care pot duce la funcţionarea anormală a motorului. Nu în ultimul rând, nu uitaţi să aveţi lângă poliţia RCA şi o înţelegere amiabilă în caz de accident pe care să  o completaţi, în caz de incident, în limba engleză. Şi, mare atenţie, nu uitaţi de zecile de camere radar montate pe drumurile din Bulgaria şi de poliţiştii din ţara vecină, care încă vânează şpăgi. Progamele gen Waze vă pot ajuta, chiar şi offline pe post de GPS, însă nu vă bazaţi prea mult pe ele pentru informaţii în timp util, pentru că bulgarii şi grecii nu stau la fel de mult pe Facebook ca românii.

 

 

×