x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cum se mişcă maşina anului 2016

Cum se mişcă maşina anului 2016

de Cătălin F. Vărzaru    |    18 Mai 2016   •   20:10
Cum se mişcă maşina anului 2016

De ce a fost ales noul Opel Astra maşina anului în Europa? Am căutat răspunsul la acestă întrebare testând, timp de trei zile, o Astra cu motor turbo de 1.4 litri şi 150 de cai putere într-o echipare de top al cărei preţ sare de 22.000 de euro cu TVA.

După o cursă la volanului noii maşini, pentru că vorbim de un automobil nou cap-coadă, n-ai cum să nu rămâi impresionat de saltul pe care la făcut versiunea K a Astrei. Probabil că acesta a fost şi motivul pentru care cei 58 de ziarişti prezenţi în juriul de la Geneva i-au dea credit înainte de mult lăudatul Volvo XC90 şi maşina care a cucerit inima americanilor, Mazda MX-5.

Noua Astra K este în primul rând o lovitură tehnologică dată concurenţei. La nivelul de preţ pe care îl propune pentru noua sa creaţie, Opel ajunge să facă o mişcare provocatoare pentru maşinile premium cu un automobil popular, de familie. Axată pe echipamente inteligente şi confort, noua Astra impresionează prin multitudinea de echipamente pe care, în mod obişnuit, le găseşti pe automobile de două-trei ori mai scumpe. Cum ar fi luminile LED inteligente. Sau scaunele încălzite pentru pasagerii din spate. Sau sistemul de prevenire a coliziunilor iminente. Sau posibilitea de a deschide portbagajul printr-o simplă mişcare a piciorului. Dar o descriere ar trebui să înceapă, înainte de toate, cu senzaţia pe care ţi-o oferă maşina. Astra este o creaţie mult mai comodă decât predecesoarele sale. Ocupanţii locurilor din faţă se pot lăfăi în fotolii certificate AGR - adică de către Asociaţia germană care a stabilit normele ortopedice pentru scaunele auto – încălzite, ventilate, cu posibilitea de a avea masaj şi reglabile eletric. Pasagerii din spate au şi ei la dispoziţie, pe lângă prizele separate de aer condiţionat, încălzire în scaune şi un spaţiu premium pentru picioare. Şoferul este răsfăţatul maşinii, pentru că tehnologia îi preia o parte din sarcinile care necesită o atenţie sporită şi pot deveni periculoase într-o stare de oboseală accentută.

Asistenţii șoferului

Sistemul de avertizare privind o coliziune frontală transmite un semnal de avertizare pe displayul central. În caz de pericol, îl avertizează pe şofer prin aprinderea unor LED-uri care sunt proiectate de parbriz aidoma unui head-up display. Totodată, sistemul frânează automat în caz de impact iminent. Un alt sistem monitorizează în permanenţă distanţa faţă de maşina anterioară evaluând în secunde timpul până la posibilul accident în funcţie de vitezele celor două automobile. Sistemul inițiază frânarea automată de urgență până la o viteză de 60 km/h, iar până la 85 km/h asigură o asistenţă la frânare. Opel Eye asigură şi o citire a semnelor de circulaţie de interdicţie şi indicaţii de viteză şi le afişează în bord.

Mai uşor, mai vioi

Maşina se mişcă cu o agilitate impresionată pentru că Opel a lucrat concomitent la două elemente. Primul este greutatea automobilului, cu 200 de kilograme mai mică decât la versiunea anterioară. Coroborat şi cu un coeficientul aerodinamic redus la 0.30, graţie modificării nu doar a formei ci şi prin eliminarea elementelor care atârnau pe sub maşină, noua Astra obţine un raport kg/cp mai bun decât la generaţiile anterioare. Al doilea element este reprezentat de noua generaţie de motoare. Eu am testat un turbo pe benzină de 1,4 litri şi 150 de cai putere. Cuplul de 245 de Nm care se obţine încă de la 2000 de rot/min poate mişca rapid maşina de 1.300 de kg până la 100 de km/h, timpul pe care îl poate scoate fiind de 8,3 secunde. Viteza maximă pe care este capabilă să o atingă noua Astra ajunge la 215 km/h. Asta o califică a fi nu doar o maşină de familie cum a fost consacrată până acum, ci şi o sportivă. Mişcarea la viteze mari, peste 160 de km/h, mi-a lăsat însă o uşoară senzaţie de instabilitate. Un alt elemente care mi-a displăcut a fost asistentul activ pentru menținerea benzii de circulație. Mai precis modul în care funcţionează acesta împingând uşor volanul înapoi atunci când autovehiculul părăsește accidental banda de circulație. Senzaţia poate naşte un disponfort mai ales dacă vorbim de o depăşire urgentă sau rularea la viteze mari. Chiar dacă eşti gata să anticipezi mişcarea, tot nu te poţi obişnui cu ea. Eu am dezactivat-o după câteva încercări.

Consum decent

Consumul a fost unul decent pentru un motor turbo pe benzină de 150 de cai putere. Eu am înregistrat 6,1 litri/100 de km în regim de autostradă la o viteză medie de 120 de km/oră şi un 7,9 litri la 100 de km în trafic urban, cifrele fiind destul de aproape de cele anunţate pentru condiţiile ideale de testare. La un condus economic, rezervorul de 48 de litri v-ar ajunge pentru un drum dus-întors de la Bucureşti pe Litoral, chiar cu câteva reprize sportive. Cutia manuală de viteze în şase rapoarte este etajată pentru un condus agil, iar suspensia, cu braţ Watt, asigură confortul pentru drumurile denivelate din România.

Condusul pe timp de noapte îţi dă posibilitatea să testezi un mare atu al maşinii: farurile Matrix IntelliLux LED. Acestea permite iluminarea cu lumină identic naturală în modul de fază lungă până la o distanţă de 350 de metri, o lăţime mai mare a fasciculului, dar şi posibilitate de a stinge automat lumina care i-ar orbi pe şoferi maşinilor care se apropie din sens opus. Acest lucru este posibil prin comanda separată a unităţilor LED cu lupă din care este compusă matricea folosită pentru faza lungă.

Legătura cu lumea

Confortul interior a fost un obiectiv urmărit atent de Opel la conceperea noii maşini. Elemente gen volan încălzit sau lumini de veghe pentru portiere sunt întregite de sisteme care permit odorizarea maşinii cu parfumuri personalizate şi eliminarea automată a mirosurilor neplăcute, gadget care provine din segmentul auto premium. Sistemul multimedia botezat Navi 900 IntelliLink expune un ecran tactil color de 8 inchi pe care este afişată şi navigaţia care poate fi comandat şi vocal, şi un alt ecran color de 4,2 inchi, în bord, pe care sunt prezentate datele informative despre traseu şi automobil, dar şi diverse avertizări. Am avut ceva de furcă sistemul multimedia pe care telefonul meu nu a vrut să-l vadă în ruptul capului, astfel că a fost incapabil să se conecteze prin bluetooth. Astra dispune de o multitudinde spaţii de depozitare, inclusiv pentru pahare, iar portbagajul pleacă de la un volum de 370 de litri şi poate ajunge, pentru varianta cu scaunele rabatate, la 1.210 litri. Preţul de intrare în gamă pentru noul Astra este de 15.190 de euro pentru echiparea selection şi motorul de 1,4 litri şi 100 de cai putere.

- 4,37 metri lungime, cu 5 centimetri mai scurt decât varianta anterioară

- 150 de cai putere dintr-un motor de 1,4 litri pe benzină

- 200 de kilograme mai uşor decât Astra J

 

Plusuri

- tehnologie

- combinaţie mare de motoare cu nivele de echipare

- confort

 

Minusuri

- asistentul la părăsirea benzii

- stabilitatea la viteze mari

- conectivitatea bluetooth

×