x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cum se miscă o maşină mică pe GPL

Cum se miscă o maşină mică pe GPL

de Cătălin F. Vărzaru    |    14 Apr 2016   •   10:05
Cum se miscă o maşină mică pe GPL

N-are lumini de zi cu LED. N-are bluetooth. Nici închidere centralizată. Nici geamuri electrice pentru portierele din spate. Oglinzile se reglează manual. Le fel şi aerul condiţionat. Cam aşa arată cea mai iefintă maşină coreeană de pe piaţa românească, noul i10. Şi totuşi, sub capotă are un mare atu, un motor economic de 1 litru pe care, din fabrică, a fost montată o instalaţie GPL. Aşa că ajunge să consume, conform producătorului, echivalentul a 2,5 litri de benzină la 100 de km în extraurban. Şi să coste 8.580 de euro cu TVA, tichet Rabla și bonusuri de la dealeri.

 

Când am auzit că Hyundai propune la teste cel mai mic model din ofertă pe GPL, m-am gândit dacă maşinuţa va mai avea vreun fel de demaraj sau dacă va mai fi loc de bagaje. Răspunsurile la întrebările mele au oferit şi primele surprize. Mai întâi m-am uitat în portbagaj şi-am constatat că butelia cu formă toroidală este ascunsă în locul în care trebuia să fie roata de rezervă, care a fost înlocuită cu un kit de pană. Butelia are 27 de litri şi acceptă circa 22 de gaz. Încărcarea se face la 80% din capacitate din motive de siguranţă pentru a da lichidului posibilitatea să-şi mărească volumul pentru a păstra constantă presiunea în cazul unei supratemperaturi. Practic, cu 45 de lei ai făcut un plin. Ţine cam 200 de km prin oraş după caculele pe care le-am făcut în teste. Adică circa 11 litri/100 de km, la o viteză infernală de 17 km/h. Producătorul avansează ca cifră pentru regim urban circa 8,3 litri/100 de km, dar la un trafic decent. Pentru benzină, în acelaşi regim, oficial, i10 consuma 6,5 litri/100 de km. Cât priveşte emisiile, acestea scad de la 149 g/km la 133 g/km de CO2 în oraş în cazul folosirii GPL. Noxele anunţate pentru regim extraurban ajung la 88 g/km de CO2, tot pentru gaz. De aceea, i10 cu GPL din fabrică poartă eticheta Blue. Cât priveşte integrarea instalației de gaz pe motor, aceasta este făcută atât de bine că abia poţi să zăreşti elementele care sunt montate în cazul unei intervenţii ulterioare. Preţul suplimentar pe care cumpărătorul îl plăteşte pentru instalaţia GPL din fabrică este de 420 de euro cu TVA. Alte elemente suplimentare montate pe varianta DUO sunt un buton prin care se poate schimba tipul de combustibil folosit, benzină sau gaz, şi un indicator al nivelului de GPL din rezervor care este plasat chiar pe bord, deasupra celui pentru benzină. Butonul pentru schimbarea tipului de combustibil arată prin semnale specifice – tipuri de iluminare a ledurilor – dacă rezervorul e gol sau maşina încă funcţionează pe benzină pentru că instalația de gaz nu e pregătită să preia funcţionarea motorului.

 

Pleci pe benzină

Pornirea maşinii se face tot pe benzină. Timpul în care instaţia de gaz preia sarcina nu este atât de mare ca în cazul instalaţiilor care se montează după cumpărarea maşinii. Dar acesta diferă în funcţie de temperatura exterioară şi de reglaje care se pot face asupra instalaţiei de gaz. Din motive de protecţie - în primul rând a membranei de pe butelia de gaz care riscă să se spargă - comutarea ideală se face atunci când temperatura motorului a atins 40 de grade. A doua constatare este zgomotul care se produce la comutarea instalației, mai mic în cazul instalaţiei montate din fabrică.

Cât priveşte modul în care se miscă, i10 este dotată cu un motor de un litri care furnizează 69 de cai putere la o turaţie de 6.200 de rot/min şi un cuplu maxim de 93 de Nm care se obţine pe la 3.500 de rot/min. Atunci când alimentarea se face pe GPL, scăderea de puterea este de doar 2 cai şi de cuplu de 3 Nm. Practic, în mers, avem de-a face cu aceeaşi putere de tractare, fapt care e lesne de constatat şi din modul în care trage maşina. La o masă a maşinii la gol de 1.064 kg, maşinuţa atinge, conform producătorului, viteza maximă de 153 de km/h, în vreme ce sprintul până la sută se face în circa 15.2 secunde. Deci nu vorbim despre un automobil rapid, dar putem spune că avem de-a face cu unul manevrabil. Graţie dimeniunilor – 3.66 metri lungime, 1,66 lăţime – i10 este uşor de strecurat prin trafic şi lesne de parcat aproape în orice condiţii de spaţiu.

 

Sticle să ai, că loc există

Evident, că în cazul unor astfel de dimeniuni, nu trebuie să avem prea multe pretenţii pentru spaţiile interioare. Şi totuși şoferul şi pasagerul din faţă au la dispoziţie locuri comode. Există loc şi pentru pasagerii din spate, dar încap fără probleme mai degrabă doi oameni, decât trei aşa cum ar sugera numărul tetierelor. Portbagajul are un volum de 252 de litri, iar cu băncile din spate rabatate se poate ajunge la 1.046 de litri. Finisarea este bună, însă materialele sunt din cele mai ieftine, genul plasticelor tari. Suprafeţele vitrate sunt mari şi oferă o lumină generoasă. Există şi elemente reglabile pe înălţime, cum ar fi tetiere şi volanul. În mod surpinzător, există un indicator de schimbare optimă a treptelor de viteză. Un atu al lui i10 este numărul impresionat de spaţii de depozitare. De la torpedoul mare şi iluminat, la cele două spaţii de pe portiere unde se pot pun sticle de 0.5 litri, până la cele două locuri de pe consola centrală unde e loc şi de un pahar şi de o sticlă de un litru. În plus, există un spaţiu ideal pentru telefonul mobil în apropierea prizei de 12 V şi a portului USB şi auxiliar.

 

Puţine opţionale

În privinţa dotărilor, i10 este o maşină spartană. De mult n-am mai avut în teste un automobil pe care a trebuit să-l închid din cheie sau a cărui oglinzi am fost nevoit să le reglez manual. În plus, conexiunea cu telefonul mobil a fost inexistentă. Nici măcar prin intermediul portului USB n-a fost posibilă conectarea smartphonelui doatat cu Android, fie măcar pentru a reda play-list-ul de pe telefon. Totuşi, avem de-a face cu un autoturism care a reuşit să obţină 4 stele la testele EuroNCAP. Pentru că are TCS, ESP şi o pleiadă de airbag-uri pentru şofer, pasager, laterale şi cortină. Un dezavantaj al folosirii instalaţiei GPL este faptul că nu se poate parca sau transporta în locuri închise, parcări subterane sau punţi inferioare pe feribot.

 

 

Avanaje

+ consum

+ preţ

+ autonomie existină prin GPL

 

Dezavantaje

- nu se poate parca în spaţii închise

- puţine opţionale

- kit de pană în loc de roată de rezervă

 

- 420 de euro, preţul unui instalații GPL montată din fabrică pentru un motor de un litru şi 69 de cai putere

- 3 cai putere, pierderea la funcţionarea pe GPL faţă de benzină.

 

 

 

 

×