x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cum se transformă un model de oraş într-un automobil sport

Cum se transformă un model de oraş într-un automobil sport

de Cătălin F. Vărzaru    |    21 Sep 2016   •   12:20
Cum se transformă un model de oraş într-un automobil sport

Clio RS Trophy are 220 de cai putere şi cântăreşte 1204 kg. Este una dintre cele mai ieftine sportive mici care se poate cumpăra pe piaţa românească. Este o maşină care poate fi plimbată pe circuit pentru senzaţii tari, dar poate fi folosită şi pentru traficul de zi cu zi, chiar şi pentru o familie mică. Preţul pentru această distracţie ajunge la 23.950 de euro.

Clio RS Trophy este o maşină sport de dimensiuni mici care poate oferi şoferului senzaţii sportive la un preţ aproape fără concurenţă. Trophy este un upgrade pe care producătorul francez l-a făcut la varianta de serie RS. Pentru cele 1,2 tone şi lungimea de patru metri, micul Clio a primit 220 de cai putere - o putere incredibilă pe care ştie să o transforme în senzaţii tari. Varianta Trophy adună cu 20 de cai putere mai mult decât RS. În cifre acesta se traduce print-un cuplu crescut de la 240, la 260 de Nm. În treptele 4 şi 5, cuplu oferit de motorul turbo de 1,6 litri ajunge chiar la 280 Nm. Cu această forţă dezlănţuită, Trophy atinge 100 de km pe oră în doar 6,6 secunde. Cu o sutime mai rapid decât varianta RS de 200 de cai şi cu trei mai puţin decât Clio III Cup cu motorul aspirat de 200 de cai putere. Viteza maximă este şi ea mai mare decât la varianta RS, micul Clio fiind capabil să ajungă la 235 de km/h. Este ajutată să atingă aceste performanţe nu doar de propulsorul turbo de sub capotă, ci şi de forma aerodinamică îmbunătăţită faţă de modelul de serie.

Ce e special

Avem în primul rând un şasiu mai rigid şi o gardă la sol mai redusă decât la modelul de serie. Pentru a obţine aceste performanţe, Clio RS Trophy a fost conceput împreună cu inginerii din divizia sport a Renault. Şi a împrumutat multe elemente de la conceptul Clio RS 16 creat pentru a marca 40 de ani de la înfiinţarea Sport a Renault. O mică bestie pe care a fost implantată inimia de la Megane RS, motorul de 275 de cai putere, gândit nu doar să reziste la acest experiment, ci să facă şi performanţă. Revenind la Trophy, el este mai special decât RS şi prin alte elemente. Cutia de viteze cu dublu ambreiaj a fost modificată astfel încât schimbarea treptelor să se facă cu 50% mai rapid în modul sport şi cu 40% în modul normal. Pentru că vorbim de o cutie automată care poate fi acţionată manual, cu ajutorul padelelor de pe volan sau cu levierul de la schimbător, s-a dat astfel posibilitatea şoferului să piloteze în stil propriu cât mai aproape de limite maşina sport. Şoferul va simiţi mai bine mişcările pe care le aplică acceleraţiei şi modul în care se aşează maşina pe traseu. Pentru a spori puterea motorului de 200 de cai, folosind aceeaşi cilindree, a fost mărită admisia, iar sistemul de evacuare a fost reconfigurat pentru a permite mărirea performanţelor. Printr-o revizuire a softului a fost posibilă şi folosirea unei frâne de motor mai eficiente în paralel cu ridicare zonei roşii de pe turometru de la 6.500 de rot/min la 6.800 rot/min. Direcţia fost şi ea îmbunătăţită pentru a face faţă performanţelor mai ridicate şi micărilor mai fine. A fost adoptată o nouă cremalieră cu un angrenaj redus cu 10%. Suspensia a fost întărită, astfel că avem de-a face cu o sportivă care nu este indicat să fie bruscată pe un drum cu denivelări. Garda la sol a fost cobărâtă cu 20 de mm pe punte faţă şi cu 10 mm pe punte spate, fără încărcare. Scaunele faţă au fost revizuite şi au fost concepute nu doar pentru o bună susţinere laterală, ci şi pentru absorbţia şocurilor.

Butonul magic şi telemetrul

Există, de asemenea, un buton R.S. Drive care dă posibilitatea ca acelaşi tren de rulare să poată avea trei comportamente diferite – Normal, Sport sau Race. În plus, permite folosirea funcţie Launch Control care se activează prin apăsarea concomitentă a padelelor şi oferă şoferului oportunitatea unui start la limită. Funcţia este foarte utilă atunci când şoferul vrea să-şi testeze pe circuit abilităţile de pilot. Pentru aceste momente, Trophy este dotat cu un R.S. Monitor, o serie de funcţii implementate pentru a fi folosite în sportul cu motor. Monitorul R.S. poate afişa pe tableta de 7 inchi date despre presiune în etrierii de frână, temperatura şi presiunea uleiului, forţele "g" care acţionează asupra ocupanţilor, viteza unghiulară a direcţiei sau temperatura uleiului din cutia de viteze. Pe telemetru pot fi urmărite inclusiv cuplurile laterale care apar în timpul drifturilor contolate sau cât la sută din tracţiune se pierde pe fiecare roată. Există şi o opţiune care permite măsurarea performanţelor pe diferse trasee sau atingerea unor anumite ţine, cum ar fi sprintul până la 100 de km/h sau timpul şi spaţiul de frânare de la acestă viteză. De asemenea, există posibilitatea de a încărca de pe un stick USB un traseu prestabilit prin coordonate GPS, dar şi de salvare a parametrilor unor curse în vederea studiului. Pentru a transmite eficient cei 220 de cai carosabilului, pentru varianta Trophy, Renault a folosit anvelope speciale Michelin Pilot Super Sport 205/40R18. Frânele sunt şi ele speciale. Pe faţă, etrierii au fost surpadimensionaţi şi sunt în directă legătură cu discuri ventilate.

Cât poluează

Pentru a reduce din consum, mai ales pe parcurs urban, varianta Trophy are implementat sistemul start-stop. El se dovedeşte util doar în cazul celor care vor să conducă în stil normal pentru că un sprint cu pedala la fund consumă aproape instantaneu economia de combustibil. Oricum, funcţia start-stop este prevăzută cu funcţia de recuperare care salvează o parte din energiea cinetică pentru folosirea circuitelor auxiliare şi nu intră în funcţiune decât pe modul normal de condus, fiind dezactivată în modurile sport si race. În ciuda celor 220 de cai putere, emisia de noxe pentru varianta Trophy este de doar 138 de grame Co2 la 100 de km fiind un motor Euro 6 pe benzină cu filtru de particule.

Cum se simte

Trophy este o maşină care hrăneşte şoferul cu adrenalină. Sunetul gutural care se aude la evacuare şi spargerea gazelor la decelerarea rapidă accentuează senzaţia sport. Şi poate fi dezlănţuită mai ales în traficul urban unde sprintul de 6 secunde combinat cu lungimea de doar patru metri îi permit pilotului de ocazie să abordeze orice manevre. Am remarcat modul în care stă pe curbe. Stabilitatea şi precizia sunt două dintre caracteristicile lui Clio RS Trophy. Şasiul rigid îl ajută să fie de nestăvilit. Pentru senzaţii extreme se poate recurge şi la dezactivarea ESP-ului. Însă, şoferul trebuie să ştie care îi sunt limitele, mai ales dacă testarea se face pe drumul public. Cel mai indicat pentru testarea limitelor lui Trophy este un circuit, chiar dacă 10 minute de pistă închiriată costă 150 de lei. Suspensia tare, garda la sol scăzută şi elementele aerodinamice ajută maşina nu doar în curbe, ci şi la abordarea unor viteze mari. Difuzorul cu ramificaţii largi de pe spate, dar şi eleronul cu dimensiuni apreciabile apasă fundul lui Clio în special la viteze mari permiţând atingerea a 235 de km/h. Pentru reducerea coeficientului aerodinamic, caroseria lui Trophy a suferit mici ajustări.

Cât consumă

Consumul este de circa 8 litri de benzină în urban, apropiat de cel oficial de 7,6 litri. Asta în cazul unui condus normal, cu funcţia de start-stop şi fără excese. Dar cine îşi cumpără o astfel de maşină pentru a o conduce după performanţa consumului? În modul race, cu pedala la fund, consumul sare de 15 litri la 100 de km. Trophy are elemente de design care îl scot în evidenţă, de la stickere colorate, la centuri de siguranţă roşii. Spaţiul interior este confortabil pentru pasagerii din faţă, dar limitat pentru cei din spate. Habitaclul lui Clio oferă utilitatea caracteristică Renault, de la spaţiile de depozitare, la un portabagaj încăpător de 300 de litri. Sistemul multimedia Rlink 2 asigură legătura cu smartphone-ul, dar poate fi folosit şi pentru navigaţie. Pentru impresie artistică, RS Sound dispune de o serie de modulatoare de sunet ale zgomotului motorului pe care le transmite în sistemul audio. Varianta RS Trophy are câteva sunete special alese pentru acest model. Cel mai puternic concurent de pe piaţa românească al lui Clio RS Trophy, în lipsa lui Ford Fiesta ST, este Peugeot Gti care deşi are doar 208 cai, graţie unei mase mai mici, reuşeşte să atingă 100 de km pe oră în 6,5 secunde şi este mai ieftin cu câteva sute de euro.

Avantaje

- senzaţii sportive

- monitorul R.S. pentru telemetrie

- puterea şi precizia

Dezavantaje

- consum mare pe modul race

- cutia rămâne agăţată la turaţii mari, chiar la schimbarea manuală

- suspensii tari pentru folosirea curentă a maşinii

 

CIFRE

- 6,6 secunde, sprintul până la 100 de km/h

- 220 de cai putere pentru o maşină de 1,2 tone

- 235 de  km/h, viteza de top

×
Subiecte în articol: Clio RS Trophy