x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cum vor arăta automobilele viitorului

0
Autor: Cătălin F. Vărzaru 19 Sep 2018 - 20:50
Cum vor arăta automobilele viitorului Enes Kucevic
Vezi galeria foto


Mașini care se descurcă singure în trafic, fără să polueze atmosfera cu gaze mortale sau sunete stridente. Este promisiunea pe care constructorii auto o fac atunci când vorbesc de viitor sau își prezintă cele mai fierbinți exponate la saloanele auto. Dacă până recent, proiectele futuriste nu aveau un termen-limită clar definit, acum vorbim de date sigure, în viitorul foarte apropiat. Practic, ar fi o chestiune de câțiva ani până când mașinile autonome își vor face apariția pe șosele, chiar și pe cele din România, teoretic. Dar până atunci, BMW a prezentat conceptul iNEXT, care practic va defini automobilul viitorului în versiunea bavareză, iar Volkswagen a anunțat că este în căutare de parteneri, dar nu pentru a pune la cale planuri de natură tehnică, ci mai degrabă de răspundere juridică în caz de accident. Pentru că după ce și-au fript clienții cu Dieselgate, VW vrea acum să sufle și-n iaurt.

2021 este anul în care BMW și-a propus să lanseze pe piață automobilul-proiect cu numele iNEXT. "Posibilităţile deschise de condusul autonom şi conectivitatea tot mai extinsă permit o nouă gamă de experienţe şi moduri de a modela o călătorie. Având în vedere acest lucru, am proiectat BMW Vision iNEXT integral electric ca mediu mobil care îmbunătăţeşte calitatea vieţii, un nou «Spaţiu Favorit» în care putem fi noi înşine şi să ne relaxăm", a declarat Klaus Fröhlich, membru al Consiliului Executiv al BMW AG şi responsabil pentru dezvoltare, cu ocazia Adunării Generale Anuale a concernului. Dacă nu sunteți familiarizați cu filmele SF și nu ați văzut măcar un serial din Star Trek sau Minority Report al lui Spielberg, veți avea un șoc în fața automobilului care ar putea apărea efectiv pe șosele, complet funcțional, în mai puțin de un deceniu. Pentru că mașina, așa cum o știți, va suferi o transformare radicală. Ea va semăna mai degrabă cu un spațiu pentru locuit mobil, cu lounge dedicat relaxării, decât cu bolidul pe care-l admiram odinioară. Adrenalina indusă de viteză şi nervii din traficul infernal vor fi înlocuite cu un soi de serenitate, iar drumul la serviciu și spre casă va semăna mai mult cu o ședință de terapie. Cel puțin așa reise din proiectul celor de la BMW, care, deși acum pare foarte puțin realist, este, în fapt, o afacere serioasă, mai ales că vorbim de o promisiune germană.

Rămâne SUV

Vision iNEXT păstrează aparențele unui SAV - Sports Activity Vehicle – un fel de upgrade al SUV-ului. Dimensiunile funcţionale în două volume ale automobilului şi linia lungă a acoperişului, ampatamentul lung şi consolele scurte oferă o imagine dinamică și lasă loc de un spațiu interior apreciabil. Silueta robustă este completată de jante gigantice, de 24 ţoli, eficiente din punct de vedere aerodinamic. Oglinzile exterioare sunt înlocuite de camere, iar imaginile sunt afișate pe panouri transparente. Elemente grafice tactile, iluminate, înlocuiesc mânerele convenţionale. Există două uşi mari opozabile, fără montant B care să le separe. Când sunt deschise, acestea oferă o vedere liberă a interiorului. Cadrul uşilor dezvăluie suprafeţele cu fibră de carbon. O bandă cu accent albastru, ca element ce subliniază că automobilul este unul cu propulsie electrică, face opoziție la pragurile în culoare neagră care semnalează faptul că avem de-a face cu un SAV. În automobilul viitorului, suprafețele reci, metalice, plasicele tari și prăfuite vor cunoaște o schimbare radicală. Vor predomina materiale calde, lemn și texturi asemănătoare țesăturilor, multe elemente transparente, iar totul va fi expus la multă lumină.

Autonomie de nivel 4

Vision iNEXT este definit ca fiind un automobil de nivel 4 ca autonomie, penultimul din clasificare. Conform Society of Automotive Engineers, care a standardizat mașina autonomă, în acest caz, șoferul nu trebuie să mai fie atent la drum, ci doar să fie prezent în vehicul. El poate să desfășoare alte activități decât cele dedicate condusului, putând chiar trage un pui de somn, singura responsabilitate fiind aceea de a prelua controlul mașinii în situațiile speciale care pot apărea. Renault a început deja testele cu un vehicul similar lui iNEXT. Symbioz a fost prezentat în premieră la Salonul de la Frankfurt de anul trecut, iar acum el se plimbă pe șosele în varianta de prototip. Orizontul de așteptare pentru intrarea în producția de masă a mașinii franceze este anul 2023. Conceptul de la BMW este ceva mai futurist decât cel de la Renault. Conducătorii Vision iNEXT pot alege să conducă chiar ei (în modul "Boost") sau să fie conduşi (modul "Ease"). Modul "Boost" utilizează sistemul de propulsie electrică pentru a oferi o experienţă de condus dinamică şi silenţioasă. În modul "Ease", automobilul oferă conducătorului şi pasagerilor un spaţiu mai mare pentru că prin comanda "Boost" sau “Ease” se modifică habitaclul. În interiorul cockpitului, zona conducătorului este definită de cele două panouri de afişare digitală vizibile şi de volan. Tabloul de bord plat, acoperit de o stofă bej, se îmbină cu elemente de lemn şi o podea de lemn pentru a crea o ambianţă plăcută şi familiară. În modul "Boost", volanul şi afişajele sunt poziţionate spre conducător. Când este activat modul "Ease", spaţiul din apropierea imediată a conducătorului se transformă. Astfel, volanul se retrage uşor, creând un sentiment de spaţiu mai deschis. Panourile de afişare trec de la conţinutul de condus la "Exploration Mode", care oferă conducătorului şi pasagerilor sugestii despre locurile şi evenimentele din apropiere, ce ar putea fi de interes pentru ei în baza profilului preîncărcat. Tetierele scaunelor faţă pot fi rabatate, permiţând persoanelor din faţă să comunice mai eficient cu pasagerii din spate. Consola centrală dintre scaunele din faţă are toate caracteristicile unei piese de mobilier de înaltă calitate, datorită atât designului, cât şi materialelor.

Tehnologie cu personalitate

Pe lângă volan şi afişajele din zona conducătorului, nu există alte ecrane sau comenzi care să sară în ochi. Tehnologia inteligentă este integrată fără a fi vizibilă și devine perceptibilă numai atunci când este solicitată de către conducător sau pasageri. Operarea diferitelor funcţii se va face prin suprafeţe realizate din lemn sau stofă, iar partea de afişaj va fi preluată de proiecţia inteligentă, care poate transforma orice suprafaţă într-un afişaj interactiv. Conceptul "Shy Tech" integrează Asistentul Personal Inteligent, Materialele Inteligente şi Fasciculul Inteligent. Asistentul Inteligent Personal este activat prin comanda vocală "Hei, BMW" și este responsabil, printre altele, și cu interconectarea dispozitivele inteligente şi reţeaua smart home. De exemplu, șoferii pot activa aerul condiţionat de acasă printr-o simplă comandă vocală din automobil. Materiale inteligente preiau funcțiile butoanelor de azi. În modul "Ease", suprafaţa din lemn a consolei centrale îşi asumă această funcţie de control. Atunci când se utilizează controlerul iDrive, mâna se află pur şi simplu pe suprafaţa de lemn perforată şi, ori de câte ori se dau comenzi, puncte de lumină vor urma degetul. Stofa Jacquard - de tipul unei tapiserii - din spate dispune şi de funcţionalitatea de control integral și prin atingere tactilă permite ca redarea muzicii să fie controlată folosind diferite gesturi care sunt însoțite de răspuns vizual prin LED-urile care luminează pe dedesubt.

Fasciculul inteligent permite vizualizarea informaţiilor în formă proiectată, funcție care poate fi folosită și la citit, caz în care textul dintr-o carte clasică ajunge să fie completat de imagini, animaţii şi grafică interactivă, toate acestea putând fi controlate prin atingere.

Motorizări

Spre deosebire de francezi, care au anunțat deja că Symbioz va avea autonomie electrică de 500 de kilometri și o accelerație de 6 secunde până la 100 km/h, BMW nu s-a grăbit să anunțe și o propulsie dedicată pentru iNext. Dar gama de motoare electrice și acumulatorii dezvoltați de bavarezi oferă destule variante, numai dacă ar fi să ne gândim că i8, e drept că în variantă hibridă, este capabil să atingă 100 de km/h în 4,4 secunde și să ofere o autonomie de 600 de km. În plus, din 2020, iX3 va avea ca propulsor principal un motor electric de 270 de cai-putere, care va oferi o autonomie în ciclu WLTP de peste 400 de kilometri, grație unei baterii de 70 kWh ce poate fi încărcată la staţii cu puteri de până la 150 kW.

 

 

 

 

Foto 1

 

"Vision iNEXT reprezintă o nouă eră a plăcerii de a conduce", a declarat Harald Krüger, preşedintele Consiliului de Administraţie al BMW

 

Avantaje

  • siguranță în trafic
  • poluare zero
  • confort fără precedent

 

Dezavantaje

  • foarte probabil prețul de achiziție
  • dispariția multor locuri de muncă din industria auto clasică
  •  pierderea clienților care iubesc condusul și motoarele clasice

 

cifre

 

2021 – anul când prima variantă a lui iNext va intra pe piață

2023 – apariția în producție a lui Symbioz

 

Citeşte mai multe despre:   automobilele viitorului

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de