x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Germanul calculat în haine de britanic excentric

0
Autor: Cătălin F. Vărzaru 28 Apr 2016 - 18:00
Germanul calculat în haine de britanic excentric
Vezi galeria foto


MINI Clubman este o maşină altfel. Pentru cei care vor să fie mai originali chiar decât cei care ţin să iasă în evidenţă de şosea. Pentru că există o serie de elemente care te situează, în calitate de proprietar de Clubman, într-o poziţie aparte faţă de restul lumii. O maşină cu faimă britanică, lucrată de germani în varianta de lux al cărei preţ sare cu mult peste clasa ei. MINI Clubman, pe care eşti dispus să dai peste 47.000 de euro în variantă full-option, te defineşte ca statut social dintr-o privire.

 

Clubman a fost reinventat de BMW în 2008. Numele a fost preluat după un model Mini la modă în Marea Britanie în 1970. Denumirile pentru versiunea estate a lui MINI erau Traveller sau Countryman, însă germanii nu le-au achiziţinat atunci când au cumpărat marca în 2000. Varianta Countryman apare abia în 2010, dar nu mai defineşte o versiune estate, ci un mini SUV. Clubman este un original. Există câteva elemente care îi conferă acest caracter. Cum ar fi uşile portbagajului compuse din două părţi care se deschid separat. Sunt aşa numitele suicide door şi au fost folosite de mai multe ori de-a lungul istoriei automobilelor, dar pe portierele laterale pentru a conferi mai mult confort la intrarea în automobil. Văzute în oglinda retrovizoare pe timp de ploaie, uşile îţi dau sentimentul că te afli la bordul unui avion de mici dimeniuni care îşi croieşte drum prin furtună. Mărimea geamurilor din spate nu asigură o vizibilitate prea bună, dar modul în care sunt construite uşile dă posibilitea unui încărcări uşoare a portbagajului, chiar dacă este necesar să păstrezi ceva spaţiu în spatele maşinii pentru a face posibilă deschiderea lor. Oricum, operaţiunea seamănă cu un ritual pentru că uşile se deschid şi se închid într-o anumită ordine. Deschiderea se face automat, iar închiderea, manual. Un alt element pe care l-am observat pe timp de noapte este baliza montată în vârful antenei tip aripă de rechin de pe plafon. Când am văzut-o prima oară, am avut senzaţia că mi-a aterizat un avion în curte. Tot la capitolul elemente care fură privirea se situează şi spectacolul de lumini prezent pe MINI Clubman. Portiera şoferului este asistată de sigla MINI luminată care asigură o minimă vizibilitate exterioară pe timp de noapte. În habitaclu, laterale portierelor şi planşa de bord sunt acoperite de sute de luminiţe colorate. Marele display central rotund caracateristic pentru MINI este înconjurat de o bandă luminoasă care îşi schimbă coloritul în funcţie de stilul de condus sau de nivelul sunetului.

 

Putere germană

Dincolo de aceste particularităţi ale modelului avem de-a face cu un MINI. Adică, dacă privim din punct de vedere al şoferului, cu un BMW, cel puţin dacă vorbim de motorizare, tren de rulare şi finisaje. Clubman se mişcă ca un buldog, un mic pacheţel de muşchi cu reflexe rapide la fiecare apăsare de pedală, mai ales dacă îl punem pe modul sport. Cei 150 de cai diesel, scoşi de două turbine dintr-un motor de 2 litri, mişcă maşina de 1,4 tone cu graţie până la 100 de km/h în doar 8,5 secunde. Sprintul este suficient de puternic încât să-ţi dea o febră musculară la gât dacă nu te-a prins cu capul proptit în tetieră. Puterea lui MINI nu stă în caii turaţi, cât mai ales în cuplul de 330 de Nm care permite şi atingerea unei viteze maxime de 212 km/h. Chiar dacă are doar tracţiune faţă, maşina se înscrie bine pe viraje şi nu dă senzaţia de supravirare, chiar dacă vorbim de un automobil care depăşeşte în lungime 4,25 metri. Dimensiuna mai mare decât la ediţia precedentă se regăseşte în primul rând în confortul pasagerilor, mai ales la cei din spate care au loc premium pentru picioare astfel încât să adopte o poziţie comodă în scaunele relaxante din piele. În ceea ce priveşte consumul, mă aşteptatm ca dieselul să se apropie mai mult de cifrele oficiale. Totuşi, cel puţin în oraş, computerul de bord mi-a indicat un consum de 8,6 litri/100 de km şi o viteză medie de 36 de km/h, dar la un drum relaxat, pentru că într-un trafic de coşmar sare uşor de 10 litri la sută. În regim extraurban, dacă maşina e ţinută din cruise control la 90 de km la oră, putem avea un consum de 4.3. Acesta sare la 6.1 în regim de autostradă la o viteză de 130 km/h. Suspensia este puţin cam tare, putând da emoţii unui suferind de hernie de disc.

Şoferul, un asistat

Şoferul primeşte asistenţă din partea sistemelor inteligente. Comutatorul de reglare a stilului de condus ştie să întărească suspensia şi direcţia pentru un parcurs sportiv, sau să facă economie de combustibil pentru modul Eco. Cruise controlul adaptativ poate să menţină automat maşina pe şosea păstrând distanţa cu sfinţenie faţă de cea din faţă. Sistemul de prevenire a coliziunilor la viteze mici te scapă de stresul mersului în coloană sau lovirea uşoară a vreuni pieton neatent. Head-up displayul, deşi nu este proiectat pe parbriz, ci pe o bucată de plasic, menţine privirea şoferului pe şosea. Camera de luat vederi hd îţi arată nu doar tot ce ai în spate, ci şi puţin din lateral pentru a ieşi din parcări fără să-ţi rupi gâtul. Senzorii audio şi infogramele de pe displayul central te ghidează pentru o parcare fără incidente, atât cu spatele cât şi cu faţa.

 

Lumină şi culoare

MINI a reuşit să rezolve şi neajunsul dat de parbrizul original, dar de dimeniuni reduse. A montat o trapă vitrată panormaică a cărei primă jumătate se poate deschide. În felul ăsta ocupaţii au parte de un cer albastru sau o viziune poetică asurpa ploii. Pe timp de noapte, interiorul lui Clubman dă viaţă unei ploi de luminiţe care ies din portiere sau din bord. Lumină colorată, difuză şi de o intensitate fix cât să nu deranjeze. Evident, conectivitatea, un opţional care ajunge să coste câteva mii de euro, leagă şoferul de internet sau de telefonul său inteligent cu tot ce are prin el. Şi pentru că vorbim de ceva premium, fotoliile din piele sunt reglabile electric și au încălzire. Partea audio este hi-fi şi este furnizată de harman-kardon. Dacă e ceva care dezavatajază un MINI Clubman bine garnisit, acela este preţul piperat cu care vine la vânzare şi care depăşeşte 47.000 de euro, bani în care cumpărătorul are foarte multe variante, dar nici una dintre ele nu atât de originală ca un MINI.

 

Cifre

- 8,5 secunde până la 100 de km/h

- 26.640 euro preţ de bază, 20.671 euro, preţ opţionale

- 360 de litri, capacitatea portbagajului,extensibil până la 1.250 de litri

 

Avantaje

+ luxos

+ puternic

+ original

 

Dezavantaje

- scump

- opţionale costisitoare

- suspensii tari


 

Serviciul de email marketing furnizat de