x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cât de verzi sunt mașinile românești

Cât de verzi sunt mașinile românești

de Tudorel Muşat    |    20 Oct 2023   •   06:00
 Cât de verzi sunt mașinile românești

Poluarea cât mai redusă e sfântul Graal al producătorilor auto. Numărul obținut la testele verzi sunt cel puțin la fel de importante precum cele de la EuroNCAP.

Tot aceeași organizație se ocupă și de testarea autovehiculelor, dar cu privire la cantitatea de noxe eliminate în atmosferă. Testele vizează și eficiența energetică a automobilelor. Printre ultimele mașini testate s-au aflat și două produse vândute de Dacia – Joggerul fabricat în Maroc, primul hibrid al firmei din Mioveni – și Sandero Stepway. La standuri au fost aduse trei electrice, dintre care două chinezești care au reușit să-și facă loc pe piața europeană. Sub aparate au mai fost băgate un diesel de la Mercedes și un monstru de trei litri prezent pe Raptor
 

Primul hibrid Dacia, prezent pe Jogger, a făcut obiectul testelor Green NCAP. Modelul 2023 a fost înzestrat cu motor pe benzină de 1,6 litri aspirat natural asistat de un motor de tracțiune electric și, în mod obligatoriu, de transmisie automată. Este un vehicul multifuncțional ce se adresează cumpărătorilor care caută confort zilnic, funcționalitate și spațiu la un preț rezonabil. Sistemul de propulsie hibrid al Jogger pare o alegere foarte bună și, într-adevăr, oferă valori de consum credibile - o cifră de 4,6 l/100 km poate fi considerată tipică pentru o călătorie combinată în condiții reale. Automobilul obține un scor ușor peste medie în Indicele de aer curat, unde rezultatele ar putea fi îmbunătățite semnificativ printr-un control mai bun al particulelor și al CO și o performanță mai robustă în condiții de vreme rece. Gazele cu efect de seră emise reflectă valorile de consum și rezultă din însumarea emisiilor legate de producerea și furnizarea combustibilului și a cifrelor măsurate la țeava de eșapament. Având în vedere configurația grupului motopropulsor și utilizarea combustibilului fosil pe benzină, Jogger obține un scor relativ bun în această parte a evaluării. Un performer general bun, Jogger termină testele cu un scor mediu de 51% și obține 3 stele verzi.

 

Stepway visează la 3 stele

 

Spre deosebire de Joggerul hibrid, Sandero Stepway a fost echipat cu motorul pe benzină de 67 kW. Este un hatchback cu o echipare de tip SUV, care vizează un public larg. Automobilul este dotat cu un sistem de ultimă generație de posttratare a gazelor de eșapament și a obținut un scor peste medie de 6,1/10 în Indicele de aer curat. Consumul de benzină este așa cum este de așteptat pentru acest tip de vehicul și de motorizare, rezultând aproximativ 5,7 l/100 km în testul standard de rulare pe șosea și un caz cel mai rău măsurat de 7,8 l/100 km în testul exigent pe autostradă. Aceste valori sunt suficiente pentru un indice de eficiență energetică de 4,8/10. Din cauza cifrelor de consum nespectaculoase și a adaosului de emisii de gaze cu efect de seră în amonte pentru furnizarea combustibilului, indicele de emisii de gaze cu efect de seră primește doar 3,3 puncte din 10, iar mașina ratează calificarea pentru testele suplimentare de robustețe. Cu un scor mediu de 47%, Sandero Stepway obține 2 stele și jumătate.

 

97% pentru Ora

 

Chinezii au fost prezenți cu două modele. Ora Funky Cat este un produs al producătorului chinez Great Wall Motor. Mașina este o mașină de familie compactă cu o putere maximă de 126 kW și o capacitate utilă declarată a bateriei de 63 kWh. Masa vehiculului gol este de 1.580 kg. Rezultatele testelor au confirmat eficiența bună a grupului motopropulsor în toate testele. Capacitatea utilizabilă a bateriei măsurată de Green NCAP este de 64,1 kWh, ceea ce corespunde valorii declarate oficial de 63 kWh. La încărcarea cu 11 kW, eficiența totală de la rețea (priza de încărcare) la partea de ieșire a bateriei este impresionantă, de 93,2% - o nouă valoare optimă în rândul vehiculelor testate de Green NCAP, ceea ce ajută vehiculul să atingă valori de consum scăzute și limitează cantitatea de energie pierdută. În general, Ora Funky Cat finalizează testele Green NCAP cu un scor mediu de 97% și 5 stele verzi, pregătindu-și drumul pentru o intrare bună pe piața europeană.

 

Atuul lui ATTO

 

Cea de a doua marcă este BYD, nou venit pe piața europeană, dar rival de temut pe piața mondială inclusiv pentru Tesla. A fost testat ATTO 3 - un SUV compact cu o putere maximă de 150 kW și o capacitate utilă declarată a bateriei de 60 kWh. Masa vehiculului gol este de 1.750 kg. Valorile de consum măsurate în timpul testului sunt credibile și permit vehiculului să concureze cu vehiculele electrice eficiente de la alți producători. Un aspect pozitiv care merită menționat este cererea relativ scăzută de energie în condiții de mediu rece - în testul de laborator la -7°C, ATTO 3 a avut nevoie de numai 25,1 kWh/100 km, ceea ce reprezintă un rezultat excelent și dovedește un sistem de încălzire bine conceput, care utilizează diferite surse de căldură reziduală. La testul privind capacitatea bateriei, vehiculul a fost încărcat cu o putere de încărcare de 11 kW. Cu 59,3 kWh, capacitatea utilă măsurată a bateriei corespunde îndeaproape cu cifra declarată de 60 kWh. Reîncărcarea completă a bateriei necesită 68,4 kWh de la rețeaua electrică, ceea ce înseamnă o eficiență destul de moderată a raportului rețea-baterie de 87 %. Îmbunătățirea comportamentului de încărcare/descărcare al încărcătorului și al bateriei ar putea crește și mai mult rezultatele vehiculului. În general, BYD ATTO 3 termină cu un scor mediu de 97%, adună cu ușurință toate cele 5 stele verzi și provoacă mărcile populare de vehicule electrice de pe piața europeană.

 

Greul VW

 

Reprezentantul Europei a fost de această dată Volkswagen ID.5 Pro Performance cu 150 kW și baterie de 77 kWh. Chiar dacă mașina cântărește peste 2.100 kg din cauza bateriei mari, performanța demonstrată în materie de eficiență este impresionantă. Valorile de consum înregistrate se numără printre cele mai mici valori de consum măsurate de Green NCAP până în prezent. Cererea de energie în cadrul testului de temperatură ambiantă rece de -7°C este ridicată, dar acesta este prețul unor strategii confortabile de încălzire în habitaclu și de gestionare a bateriei, în ciuda prezenței atât a unui încălzitor PTC, cât și a unei pompe de căldură. Bateria mare permite vehiculului să parcurgă puțin peste 500 km conform procedurii WLTP+. Având în vedere consumul ridicat măsurat în cadrul testului Green NCAP la temperaturi ambiante reci, se poate parcurge o autonomie de 250 km pornind de la o baterie plină, dar se pot aștepta în jur de 480 km în condiții ambiante moderate, în condiții reale de condus. Capacitatea utilizabilă a bateriei măsurată de Green NCAP corespunde exact valorii declarate oficial de 77 kWh. La încărcarea cu 11 kW, eficiența totală de la rețea la partea de ieșire a bateriei este impresionantă, de 91,1%. VW ID.5 prezintă o mare parte din progresele pe care le fac vehiculele electrice în prezent și atinge cu ușurință un scor mediu de 96% și 5 stele verzi.

 

Un diesel curat

 

Mercedes-Benz E300d testat a fost un break cu un motor diesel de doi litri, care oferă o putere maximă de 210 kW și un cuplu de 550 Nm. Greutatea la gol a luxosului vehicul este de 2.077 kg. Automobilul profită din plin de eficiența grupului motopropulsor diesel, care este susținut de un sistem mild-hybrid de 48 V. Valorile de consum sub 6 l/100 km sunt realiste. Cu toate acestea, cifrele de consum nu sunt suficient de scăzute pentru a ajuta Mercedes să obțină mai mult de 1,9 puncte în indicele emisiilor de gaze cu efect de seră. Realizarea cu adevărat uimitoare a inginerilor de la Mercedes este vizibilă în Indicele de aer curat: cu 9,3 puncte din 10, Clasa E diesel devine cel mai curat vehicul cu motor cu ardere internă testat până acum de Green NCAP. Clasa E menține controlul asupra poluanților în toate testele, minimizând atât NOx, cât și numărul de particule la niveluri extreme.

În general, E300d obține un scor mediu de 50% și 3 stele verzi.

 

Monstrul Raptor

 

Ford Ranger Raptor este un pick-up cu un motor V6 twin-turbo de trei litri pe benzină. Acesta este omologat ca vehicul comercial și, prin urmare, nu trebuie să îndeplinească aceleași cerințe legislative stricte ca și autoturismele obișnuite. Cu toate acestea, este o alegere populară ca vehicul „utilitar” de familie și a fost testat ca atare de Euro NCAP în 2022. Din cauza consumului său ridicat și a emisiilor de CO2, nu primește niciun punct în Indexul de eficiență energetică și de emisii de gaze cu efect de seră. Performanța în Indicele de aer curat este mediocră, lăsând loc de îmbunătățire a emisiilor de particule și a producției de amoniac (NH3), dar, mai ales, a emisiilor de CO în condiții de cerere de putere ridicată. Depășirea flagrantă a emisiilor de CO în testul pe autostradă și emisiile semnificative de NH3 au costat Raptor puncte valoroase, lăsându-l cu un Indice de aer curat de 3,5 din 10. Raptor încheie cu un scor mediu de 11% și primește 1 stea verde.

 

 

1 stea, ratingul lui Raptor la testele verzi

5 stele, mașinile electrice chinezești

51%, scorul verde a lui Jogger hibrid


 

Avantaje

 

- testele măsoară eficiența energetică

- sunt contorizate și noxele emise

 

Dezavantaje

 

- nu ține cont de poluarea în procesul de producție

- avantajează net electricele

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×
Subiecte în articol: mașini verzi romăneşti