x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto MINI Cooper S Cabrio. Cât costă o jucărie scumpă

MINI Cooper S Cabrio. Cât costă o jucărie scumpă

de Cătălin F. Vărzaru    |    23 Iun 2016   •   20:40
MINI Cooper S Cabrio. Cât costă o jucărie scumpă

O decapotabilă şi 192 de cai-putere. Un MINI Cooper S aranjat cu eleganţă britanică după tipicuri germane şi tehnologii BMW. A ieşit o maşinuţă care, în primul rând, înseamnă multă distracţie. Atunci când simţi cum te gâdilă vântul, când auzi evacuarea care rupe gazele nearse sau când lumea întoarce capul cu invidie după maşina pe care o conduci. Numai că această distracţie necesită bani. Mulţi bani.

 

Decapotabila te cucereşte de la prima întâlnire. Simţi cum îţi şuieră vântul pe la urechi în vreme ce maşina se transformă într-un fel de concert la purtător care goneşte pe străzi. Admiraţia sau invidia din privirile celorlalţi te face să te simţi cineva, chiar dacă conduci o astfel de maşină doar pentru câteva zile. Citeşti pe chipul celorlalţi ceea ce şi ţie ţi-ar trece prin cap: de ce-ar cheltui cineva peste 42.000 de euro doar pentru a simţi plăcerea de a conduce un MINI decapotabil. Pentru că prea multe alte lucruri nu le poţi face cu un MINI Cooper S furios şi iute. Dar să lăsăm mai la urmă partea cu ceea ce nu poţi să faci, pentru că este mult mai incitantă partea plină a paharului. Poţi să simţi cei 192 de cai-putere scoşi dintr-un motor twinturbo de doi litri. Un propulsor supraturat, dar la care moda downsizeing-ului nu a fost exagerată astfel încât să conducă la un motor care este suprasolicitat.

Sunetele sutelor de cai

BMW a umblat cu măsură şi a obţinut o sursă de putere care să fie şi eficientă, adică să nu consume sau să polueze exagerat. Astfel, avem la dispoziţie un cuplu de 280 de Nm, care este capabil să tragă maşina de peste 1,3 tone la gol în doar 7,1 secunde până la 100 km/h. Şi este un sprint pe care-l simţi cu toată fiinţa. Senzaţia de kart şi suspensia tare necesită o şosea fără denivelări sau gropi, pentru că efectul lor se va opri fix în coloanele pasagerilor. Cel puţin în cazul modului Sport, acolo unde putem vorbi de performanţă, adică de cutie automată setată să schimbe la cuplul optim şi maximum de cai, suspensii întărite, direcţie zdravănă. Pe modul Mid maşina se cuminţeşte un pic, iar suspensia se înmoaie absorbind ceva din şocuri sau gropi. Dacă preferi modul Green - deşi se pune întrebarea la ce bun un Cooper S dacă eşti fanul unui condus ecologic –, MINI devine de-a dreptul leneş, asigurând un condus relaxat. I-au dispărut mare parte din nervi şi muşchi, dar poţi admira câtă economie de benzină faci măsurând în kilometri pe care îi recuperezi. Un gadget prezent pe bord - un led care înconjoară display-ul circular – se coloreză în funcţie de stilul de condus, verde dacă eşti Eco, albastru dacă dai gaz peste măsură. Gadgetul este folosit şi pentru a sublinia intensitatea muzicii.

Cum citeşti adrenalina

Dar adevărata valoarea a unui Cooper S cabrio o simţi atunci când transformi benzina în adrenalină. Înainte de a simţi şocul în stomac sau prin capilare, auzi sunetul gutural scos de evacuare într-un crescento. Dacă îi tai gazul şi apeşi frâna, turbina care rămâne sub presiune se decompresurizează brusc, dând la evacuare un efect de gaze nearse ce se sparg cu zgomote stridente. Jocul presiunii uleiului şi al amestecului din turbine îl poţi urmări pe indicatoarele montate deasupra bordului, alături de un cronometru cu care te poţi antrena pentru curse. Consumul arată puţin altfel decât îl dă producătorul. Că doar n-ai dat o sacoşă de euro ca să conduci după cartea tehnică. Prin oraş, la sprint pe modul Sport, ajungi la circa 13 litri/100 de km. Puţintel dacă ne gândim că un motor turbo de un litru, din cele noi şi lăudate, ajunge şi la 15 litri. Într-un trafic de coşmar, dar fără excese de viteză şi cu start/stopul în funcţiune, se ajunge pe la 11 litri la 100 de km. Pe autostradă, la o viteză regulamentară cu soft-topul tras, ai şanse să atingi 6,3 litri/100 km. Dacă vrei să simţi 130 km/h la modul decapotat, ajungi să consumi 7,1 litri/100 de km. Un plin de 44 de litri de benzină nu ajunge însă pentru un drum dus-întors de la Bucureşti până la mare.

Laser, frate!

Sprinturile te fac să apreciezi şi modul în care BMW s-a gândit la confortul şoferului şi al pasagerilor. Fotoliile din piele trădează faptul că sunt opera nu doar a unor designeri, ci şi a unor fiziologi care s-au preocupat să simţi un confort de cinci stele. Cel puţin pentru ocupanţii din faţă, pentru că în spate, deşi există două locuri, încap lejer doar doi copii, adulţii ar sta cu greu, deşi constructorul a căutat să mărească spaţiul adâncindu-le un pic. Oricum, vorbim mai mult de un coupe cabrio, decât de un cabrio de patru locuri. Atunci când scaunele din spate nu sunt folosite, se pot umple cu bagaje, iar peste ele poate fi montat un deflector de aer care are rolul de a stabiliza curenţii care se formează în habitaclul decapotat, mai ales la viteze mari. Stabilitatea lui MINI Cooper S se reflectă în forţele pe care le transferă pasagerilor şi care sunt contracarate de susţinerile laterale ale fotoliilor. Tehnologia face parte din preţiozitatea maşinii. Cameră HD pentru mersul în marşarier cu indicarea zonelor de risc şi avertizare sonoră stereoscopică, asistent la parcare, faruri cu laser, sistem de evitare automată a coliziunilor la viteze reduse sau un sistem de sunet harman-kardon special gândit pentru o decapotabilă.

Bilele negre

Cabrioletul pierde ceva puncte dacă luăm în calcul faptul că vizibilitatea este foarte redusă atunci când soft-topul este strâns în spate. De asemenea, la viteze de autostradă, zgomotul în maşină devine deranjant, iar aerul care intră în spaţiul habitaclului îţi afectează serios freza. Decapotabila are o utilizare destul de limitată pentru o climă capricioasă, ca în România. Aşa că este posibil ca această variantă să fie mai mult excepţia decât regula pentru o astfel de maşină. Pentru utilizarea zilnică, MINI Cooper S cabriolet se poate folosi cu soft-topul tras. Interesant este că strângerea lui nu ocupă spaţiul din portbagaj, şi aşa destul de strâmtorat. De asemenea, poate fi utilizat în două feluri. La prima apăsare pe buton se decapotează doar prima parte a acoperişului. Pentru decapotarea totală este necesar ca butonul să fie ţinut apăsat până când geamurile laterale se ridică în poziţia iniţială. Şoferul va primi un mesaj în bord dacă operţiunea s-a încheiat sau dacă a rămas în desfăşurare. Operaţiunea durează câteva zeci de secunde şi poate fi făcută nu doar în staţionare, ci şi în mers până la 30 de km/h. Soft-top-ul - care în varianta standard este dintr-o pânză impermeabilă neagră, dar poate fi comandat şi în varianta Union Jack în gri sau negru, cu model clasic în zig-zag sau model Jacquard împletit – nu asigură o antifonare bună la viteze mari, pe lângă faptul că întunecă interiorul maşinii. Am remarcat că vizibilitatea spate se îmbunătăţeşte, dar nu foarte mult, în schimb ies mai tare în evidenţă montanţii laterali care fură şi ei din persepctivă.

Are şi portbagaj

Şi pentru că suntem la capitolul reproşuri, ar mai fi câteva de făcut. De pildă, portbagajul. Deşi are 215 litri, neaşteptat de mult dacă te uiţi la el, accesul se face printr-o uşită care se rabatează într-un mod original şi care este capabilă să susţină o sarcină de până la 80 de kg. Pentru o încărcare a unor bagaje mai voluminoase, există un sistem de manete care permite ridicarea uşoară a soft-topului strâns în spate. Spaţiile interioare sunt destul de limitate, în afara celor două suporturi pentru pahare existând un suport pentru telefon sau chei, dar din care obiectele pot zbura uşor la prima curbă, ceva ce seamănă a buzunare laterale foarte strâmte pe portiere şi un loc în cotieră în care se poate monta telefon pentru MINI Connected, dar doar iPhone până la generaţia a şasea. Torpedoul este şi el mic, fiind loc doar pentru actele şi cartea maşinii. Există o mufă de USB, priză şi auxiliar pe consola centrală. Dincolo de aceste neajunsuri pe care nu le găseşti la o maşină mare, trebuie ţinut cont de faptul că MINI înseamnă distracţie, nu utilitate, iar preţul care depăşeşte 31.600 de euro cu TVA fără opţionale se plăteşte în primul rând pentru satisfacţia de a conduce un altfel de automobil.

 

Avantaje

  • Putere şi originalitate
  • Manevrabilitate
  • E şic

Dezavantaje

  • Limitată de clima din România
  • O maşină de două persoane
  • Preţul de bază, 42.822 de euro, preţul cu opţionale.
  • 192 de cai-putere, sprint de 7,1 secunde până la 100 km/h
  • 215 litri, volumul portbagajului.
  • 3,85 metri lungime, 1,72 metri lăţime, 1,41 metri înălţime.
×