Românii care au cumpărat deja maşini cu soft de păcălire a normelor de mediu nu vor plăti în plus. Statul român va recupera prejudiciile de la producător, au anunţat ministrul Transporturilor şi ministrul Mediului.
Pentru maşinile Grupul Volkswagen care vor fi rechemate în service, iar cheltuielile vor fi suportate de producător. De asemenea, diferenţa la taxa de mediu va fi suportată de producător, a precizat ministrul Meidului, Graţiela Gavrilescu ieri, în cadrul unei conferinţe de presă. "Persoana care a cumpărat o astfel de maşină a fost de bună credinţă. De aceea, nu consider că este normal ca persoana respectivă să fie plătitoare a unei noi taxe de mediu", a spus ministrul mediului. În România au fost deja înmatriculate 105.000 de automobile ale grupului Volkswagen, pentru care RAR a eliberat cărți de identitate. Alte circa 300 nu au fost vândute încă, iar dealerii nu le mai pot comercializa, până la rezolvarea problemelor, a precizat ministrul Transporturilor, Iulian Matache. Dintre maşinile deja înmatriculate, care se vor întoarce la service, 56.000 au fost noi la data înmatriculării, iar 49.000 second-hand. Automobilele cu probleme sunt din Grupul Wolkswagen, respectiv Seat, Skoda, Audi și Wolkswagen, dotate cu motoare 1.6, 1.2 și 2.0 cu norma de poluare EURO 5 Diesel. Pe 7 octombrie, Grupul Volkswagen va transmite planul de măsuri și calendarul de implementare pentru remedierea neconformităților autoturismelor.
Scandalul încălcării normelor de mediu se extinde şi la alte mărci de automobile, dar şi la electronice şi electrocasnice. Se fac deja teste pentru Renault, Nissan, Hyundai, Citroen, Fiat şi Volvo. Dintre electronice, televizoarele Samsung au un consum de energie mai mare decât cel declarat.