Astfel, pentru Polonia este estimată o scădere de peste 6%, pentru Slovacia de 6%, pentru Ungaria de 5% şi pentru Cehia de 4%.
”Toate cele cinci ţări prezintă corecţii în scădere pentru perspectivele de vânzări pentru 2022 şi 2025, reflectând problemele persistente ale lanţului de aprovizionare, lipsa forţei de muncă şi scăderea sentimentului privind evoluţia economică. În România, redresarea din primele nouă luni ale acestui an, cu 8% faţă de 2021, s-a datorat creşterii cu 24% înregistrată în trimestrul al treilea, faţă de cel anterior. Totuşi, vânzările din acest an se situează cu circa 30% sub nivelul înregistrat în aceeaşi perioadă din 2019”, explică Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor pentru industria automotive, PwC România.
Potrivit raportului Autofacts, realizat pe baza datelor IHS Markit, până în 2025, toate cele cinci pieţe vor înregistra creşteri: de 36,7% Slovacia, de 35% România, de 10% Ungaria, de 9% Polonia şi de 8% Cehia.
În ceea ce priveşte producţia de autoturisme şi vehicule comerciale uşoare, aceasta este estimată să crească anul acesta în România cu 15,7% an/an, fiind prima perspectivă pozitivă după pandemie.
Până în 2024, Autofacts estimează că nivelul general al producţiei va depăşi vârful anterior din 2019, fiind prognozate 532.000 unităţi.
Raportat la grupurile strategice, se preconizează că atât Ford, cât şi Renault/Nissan/ Mitsubishi vor înregistra o creştere pozitivă până în 2029.
România se plasează încă pe locul al treilea în Europa Centrală după nivelul producţiei auto din acest an, după Cehia şi Slovacia şi înaintea Poloniei şi Ungariei. Estimările Autofacts arată însă că în 2029 România va fi depăşită de Polonia, iar diferenţa faţă de producţia din Ungaria se va reduce semnificativ.
Per total, producţia din cele cinci ţări va creşte cu 7,6% în acest an, până la 3,54 milioane de vehicule, dar va rămâne cu 13,7% sub volumul din 2019.
Situaţia producţiei în cele cinci ţări analizate continuă să fie afectată de lipsa continuă a semiconductorilor, precum şi de războiul din Ucraina. În trimestrul al treilea, întreaga producţie auto din Europa s-a redus cu 440.000 unităţi, din care 8% (34.700 unităţi) reprezintă pierderile Cehiei, Poloniei, Slovaciei, României şi Ungariei.
În ceea ce priveşte producţia de vehicule electrice şi hibrid, rata de creştere prognozată este de 262% între 2022 şi 2029, mai mare faţă de nivelul prognozat în ediţia anterioară a Autofacts, de 239%, iar BEV va fi principala tehnologie de propulsie, cu peste 50% din total.
(sursa: Mediafax)