x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Șoferi, vi se pregătește ceva!

Șoferi, vi se pregătește ceva!

de Cătălin F Vărzaru    |    24 Oct 2018   •   18:20
Șoferi, vi se pregătește ceva!

România a devenit, după februarie 2017, raiul rablelor diesel. Sute de mii de mașini puternic poluante au umplut străzile patriei în lipsa oricărei taxe care să protejeze plămânii românilor. 2,51 milioane de autoturisme dotate cu motoare diesel circulau în România la sfârșitul anului trecut. După ce ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, anunța că se pregătește o nouă taxă, iar posesorii de diesel vor fi mai aspru sancționați decât cei care pun benzină, un director din cadrul RAR a fost mai tranșant. Pur şi simplu, cei cu motoare diesel s-ar putea trezi că nu mai pot circula în România. Și nici nu-și vor mai putea vinde mașina în UE pentru că toată lumea încearcă să scape de autoturismele pe motorină.

2017 a fost anul freneziei la ghișeele de înmatriculări. Scăpați de orice fel de taxă auto, grație unei legi populiste adoptate în buza campaniei electorale din 2016, românii au făcut cărare către Occident, aducând în România, la prețuri bune, tot ce aruncau germanii, francezii sau britanicii. Maşinile diesel reprezentau 42% din totalul autoturismelor înmatriculate în 2017, faţă de 38% raportul din anul 2016, cu o creștere de peste 400.000 de unități. Cele mai multe au avut sub capotă celebrele motoare diesel VW prezente și pe Audi, Skoda, Seat sau, cu mici modificări, chiar și pe mărci japoneze. Multe dintre aceste motoare au venit la pachet cu softurile mincinoase care au declanșat celebrul scandal Dieselgate și care continuă să polueze din plin plămânii românilor. În ceasul al doisprezecelea, și presate de spectrul infringementului european, autoritățile din România sunt decise să schimbe radical optica și să adopte măsuri anti-diesel. Unele sunt de tatonare și atenționare. Cum este viitoarea taxă care va ține cont nu doar de capacitatea motorului, norma de poluare și cantitatea de noxe emisă, ci și de tipul motorului, diesel sau benzină.

Operațiunea Rabla pentru București

Alte măsuri sunt de natură să stimuleze cumpărarea de mașini noi non-diesel. Mâine, Primăria Capitalei va declanșa, la ora 18.00, operațiunea Rabla pentru București. Aplicația va permite înscrierea a 6.000 de persoane, dar doar 5.000 dintre ele vor primi eco-vouchere în valoare de 9.000 de lei. Acestea nu se pot combina cu programul guvernamental Rabla sau Rabla Plus. Important de știut că eco-voucherele se acordă celor care duc la casat o mașină mai veche de 12 ani. La acest moment nu contează dacă aceasta este sau nu în stare de funcționare, dar de anul viitor regulile se vor schimba drastic pentru că nu va mai putea fi casată decât o mașină care este aptă să treacă testele ITP, inclusiv la capitolul noxe. Cel mai probabil, eco-voucherele primăriei se vor adresa celor care vor să cumpere o mașină pe benzină, pentru că sunt mai scăzute ca valoare decât cele acordate prin Rabla Plus – 9.200 de lei. Ca să nu mai vorbim de tichetele pentru automobile electrice, care ajung la 10.000 de euro prin programul guvernamental, cel mai mare cuantum din UE. Și s-ar putea spune că tichetul de 10.000 de euro a dat roade pentru că din totalul de 2.922 de maşini verzi în perioada ianuarie – septembrie 2018, un număr de 2.274 de unităţi sunt vehicule hibrid plug-in (în urcare cu 47,6% faţă de primele nouă luni din anul anterior), iar 648 sunt electrice, în creştere cu 165,6%, la nivel comparativ, conform cifrelor furnizate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile.

Amenințarea RAR

Pentru cei care nu vor să renunțe la dieselul poluant pe care și l-a cumpărat recent din Germania, va exista și un revers al medaliei. Mai precis, foarte curând, posesorii de astfel de chilipiruri s-ar putea trezi că nu-și vor mai putea folosi mașina diesel recent achiziționată. Cristian Bucur, director tehnic în cadrul RAR, le-a recomandat românilor, cu prilejul unei conferințe susținute la SAB, să-și cumpere mașini la mâna a doua Euro 6 și Euro 5, iar apoi să le întrețină corespunzător dacă vor să mai circule cu ele. “Ce putem face noi, ca să ne apărăm, ar fi recomandarea pentru români să achiziționeze autovehicule utilizate numai Euro 6 și Euro 5 – prețul este destul de bun. Odată achiziționate, să le întrețină corespunzător pentru că un filtru de particule (DPF) înfundat sau lipsă, sau utilizarea unui emulator de AdBlue, duc în derizoriu metodele de depoluare. Aș vrea să rămânem totuși în zona adevărului tehnic și să spunem că inamicul nostru este doar motorul diesel vechi, care nu înglobează tehnologii de depoluare, asta înseamnă motoarele care au fost omologate până la nivelul Euro 4, inclusiv. Putem să ne adresăm vehiculelor care deja circulă, care sunt în parcul circulant, și ne putem gândi la a le scoate din parc dacă starea lor tehnică, în special cea legată de poluare, nu permite obținerea Inspecției Tehnice Periodice”, a declarat Cristian Bucur. Întâmplător sau nu, concomitent cu declarațiile directorului Bucur, inspectorii RAR au declanșat descinderi la service-uri, în căutarea celor care scot filtrele de particule de la motoarele diesel pentru a câștiga putere, în ciuda emisiei mai mari de noxe și a costurilor ridicate, de câteva mii de euro, pentru înlocuirea lor.

Premii pentru lăsatul de diesel

Autoritățile se arată foarte preocupate să prevină și o potențială migrație masivă din statele care au anunțat deja măsuri foarte restrictive pentru mașinile diesel. „La nivelul UE este o preocupare majoră pentru scăderea valorilor noxelor: compuși chimici poluanți, oxizi de azot (NOx) în special, dar și a emisiilor de gaze cu efect de seră (CO2). Este limpede că aceste preocupări vor duce la un potențial exod al acestor vehicule către România, inclusiv”, a mai declarat Cristian Bucur. Volkswagen a anunțat deja un nou program de stimulente și bonusuri pentru clienții din Germania care vor să scape de mașinile diesel vechi cu motoare de la Euro 1 până la Euro 4. Coaliția de guvernare din Germania are ca obiectiv reducerea numărului de mașini cu motoare diesel vechi cu scopul “reducerii poluării”. Potrivit programului, germanii vor primi între 1.500 și 8.000 de euro pentru un Volkswagen nou, în funcție de vehiculul vechi pe care îl dau la schimb. În plus, Volkswagen susține că va oferi între 500 și 7.000 de euro pentru orice vehicul diesel Euro 4 sau Euro 5 la trade-in, pe lângă valoarea reziduală a mașinii. Și Opel a anunțat astfel de stimulente. Clienții pot primi un bonus de până la 8.000 de euro la achiziționarea unei mașini noi atunci când decid să schimbe un vehicul echipat cu motor diesel Euro 5. Conform angajamentului pe care și l-au luat față de guvernul german, producătorii au urma să procedeze la casarea vehiculelor pe care le primesc de la clienții care doresc să-și schimbe mașina și nu să le exporte către Europa de Est.

- 2.922 de maşini verzi înmatriculate în 2018

- 400.000 de rable diesel aduse în România în 2017

×