Nici o altă categorie de autoturisme nu întoarce atât de multe capete pe stradă şi nu stârneşte atât de multe pasiuni precum cabrioletele. Sunt sinonime cu ideea de libertate, dar mai ales cu cea de statut, fiind cumpărate de multe ori de către oameni care vor sa iasă în evidenţă cu orice pret. Însă nu doar acest tip de clienţi cumpără cabriolete, ci şi cei care vor o alta experienţă de condus şi doresc, de exemplu, să simtă vântul în plete pe drumuri de munte, în week-end sau în vacanţă.
Dacă în 2004 se vindeau peste 800.000 de cabriolete noi pe plan mondial, anul trecut vânzarile au fost de 450.000, ceea ce înseamna că segmentul are numai 0,7% din piaţa totală a autoturismelor. Câteva companii au renunţat la modelele cabrio fiindcă vânzările au fost sub aşteptări şi pe mai departe sunt modele sortite dispariţiei din piaţă, fiindcă nu sunt viabile financiar pentru producători.
Sunt multe cauze ce stau la baza scăderii puternice a vânzarilor de decapotabile, iar una ţine de faptul că şoferii din pieţele de tradiţie (Europa de Vest şi SUA) au devenit mai pragmatici şi îşi iau mai ales o maşină care să poată fi folosită atât pentru deplasările la serviciu, dar şi pentru week-end sau concediu. Cabrioletele nu sunt o alegere grozavă nici pentru bogaţii din ţări precum India, China şi Rusia fiindcă oraşele sunt poluate şi afectate de imense blocaje de trafic.
Oferta pe piaţa maşinilor noi este limitată ca numar de modele pentru clienţii de cabriolete, iar preţurile sunt mari, dovadă că numai două modele (Fiat 500C şi Citroen DS3 Cabrio) au versiuni de echipare la sub 20.000 euro. O serie de modele ale unor mărci de volum costă ţn intervalul 20-30.000 euro, iar de la 35-40.000 euro pot fi achizitionate modele ale mărcilor premium.
Doar motocicletele au o sezonalitate atât de accentuată precum cabrioletele, în lunile calde fiind la vânzare pe platforma Autovit.ro de peste două ori mai multe unităţi decât în lunile reci. În iulie şi august sunt la vânzare pe Autovit.ro aproximativ 600 de decapotabile de la aproximativ 20 de mărci, cu preţuri de la sub 2.000 de euro, la peste 140.000 euro.
Cele mai ieftine decapotabile sunt la sub 2.000 de euro, însă e vorba de modele de 10-15 ani vechime şi peste 100.000 km rulaţi. La peste 2.000 euro există în ofertă modele BMW Z3, smart fortwo, Peugeot 206 CC, Opel Astra Cabrio şi Renault Megane Cabrio. Astfel de modele se adreseaza celor care deja au un automobil cu care merg la serviciu, însă doresc şi o maşină de relaxare la un pret mic. La peste 3.500 euro pot fi achizitionate modele mai noi, cum ar fi Opel Tigra din 2005 sau 2006, dar şi cabriolete mai rare, precum Saab 9-3 sau Suzuki Vitara, iar la aproximativ 4.000 de euro sunt la vanzare şi modele Audi TT de 12-13 ani vechime.
La peste 6.000-7.000 de euro sunt în ofertă modele BMW, Audi şi Mercedes din 2003-2005 sau modele Opel si Volkswagen din perioada 2005-2007. La peste 10.000 de euro sunt la vânzare modele de câţiva ani vechime, iar distribuţia numarului de anunţuri în funcţie de preţ dovedeste că există un număr important de maşini şi la peste 20.000 de euro, suma ce depaseste cu mult media plătită pe o maşină second-hand de volum.
Din punctul de vedere al palierelor de preţ şi mărcilor, cele mai multe maşini decapotabile le gasim între 3.000 şi 6.000 de euro (28%), iar cele mai multe sunt BMW-uri. În fine, ca tip de combustbil 84% sunt “benzinare”.